سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "آیا قاچاق پوشاک به کشور در سال 97 کاهش یافت؟" این پرسشی است که امسال با انواع و اقسام پاسخ‌ها مواجه شد. عده‌ای گفتند که قاچاق پوشاک به ایران کاهش‌یافته و عده‌ای گفتند این روند دستخوش تغییر نشده است.

مجید افتخاری عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران دراین‌باره مباحثی را مطرح کرده که قابل‌تأمل است و تا اندازه‌ای روند شناسایی و مبارزه با متخلفان در حوزه واردات پوشاک در سال گذشته را مشخص می‌کند.

موارد مطرح در این مطلب به شکل تیتروار عنوان می‌شود:

طبق گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال‌های اخیر میزان قاچاق پوشاک به کشور چیزی حدود 2.6 میلیارد دلار بوده و طبق بررسی‌ها امسال این عدد کمتر نشده است.

افزایش نرخ ارز، حجم قاچاق پوشاک را تحت تأثیر نداده بلکه تنها کیفیت پوشاک تحت تأثیر قرارگرفته است.یکی از دلایل واضح آن‌هم محل‌های عرضه غیرقانونی پوشاک است که هیچ‌کدام جمع نشده‌اند.

در حال حاضر یک سری برند به‌صورت محرز تخلف می‌کنند و جالب است خیلی از این‌ها ثبت سفارش هم نداشتند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مرحله اول 110 فروشگاه را شناسایی و با آن‌ها برخورد کرد و تذکرات لازم را داد تا کالاها را از سطح عرضه جمع کنند که البته این اتفاق نیفتاد و با قلدری کار خود را ادامه دادند.

واردات پوشاک در دهه 80 ممنوع بود و این سبب شد تولید داخل قدرت پیدا کند و به مزیت نسبی در حوزه پوشاک برسیم تا جایی که به بازارهای آلمان، ایتالیا و سوئیس صادرات می‌کردیم اما به‌یک‌باره درب کشور بدون هیچ برنامه‌ریزی باز شد و ما تمام توان تولید داخل را از بین بردیم.

هم‌اکنون واحدهای ما با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند 18.5 درصد از اقتصاد کشور ترکیه را صنعت پوشاک تشکیل می‌دهد این در حالی است که اقتصاد صنعت پوشاک در ایران کمتر از یک درصد است.