به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، داستان "گزارش اندوه" یک داستان بلند بدون فصل است. داستانی که مخاطب باید همانند یک گزارش آن را یک نفس بخواند و در عین حال خلاقیت در آمیختن داستان با شیوه روایی گزارش‌گونه آن و نیز انتخاب کلمات و عبارت‌های ساده و فراموش کردن تکنیک و فرم‌های مختلف در روایت از آن اثری ساخته است که به راحتی می‌توان با نویسنده آن همذات پنداری کرده و با روایت داستانی او همراه شد.

رمان و ادبیات سیاسی اجتماعی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای چهاردهه انقلاب اسلامی است، اتفاقی که تا پیش از آن با و جود رمق داشتن و حیات آن، جلوه‌های قابل اعتنایی از خود بروز نداده است. انقلاب اسلامی و به دنبال آن دفاع مقدس و تحولات سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب اما بستر و زمینه‌ای قابل اعتنا برای ظهور و بروز این پدیده را ایجاد کرد و نویسندگان زیادی با قوت و توان مختلف در شکل‌ها و نسل‌های متعددی به این پدیده ورود پیدا کرده و در آن به خلق اثر پرداختند.

با این همه در سال‌های پس از انقلاب و به ویژه در دهه اخیر تولید رمان‌هایی که از سویی بتواند راوی زندگی و تحول یک انسان و یک نسل در گذر زمان باشد و از سوی دیگر داستانی را به عنوان زیربنای خلق رمان در اختیار داشته باشد کمتر موفق بوده است؛ یا نویسندگان علاقه‌ای به شکست و خروج از پیله تنهایی و ذهن اتوپیایی خود نداشتند و یا در این خروج موفقیت چشمگیری از خود نشان ندادند.

با چنین دیدگاهی است که می‌توان رمان "گزارش اندوه" را یک اتفاق ادبی در بستر ادبیات به شدت شخصی‌شده این روزهای ایران به شمار آورد. اتفاقی که هر دو ویژگی ذکر شده را در خود داراست.

محمود جوانبخت به عنوان نویسنده این اثر داستانی، در کنار نویسندگی، پیشینه و سابقه قابل توجهی در روزنامه‌نگاری دارد و بخش زیادی از تجربه و سبک روایی او وام‌دار این تجربه است. او در این اثر چنانچه از اسم آن پیداست با در هم آمیختن ژانر گزارش مطبوعاتی با داستان‌نویسی، به اثری داستانی دست پیدا کرده که بر پایه یک پلات داستانی قوی و حساب‌شده، به شیوه روایی گزارش که سبکی خواندنی و آکنده از توصیف‌های کوتاه و به اندازه و نیز مشاهده‌های نویسنده در مقام راوی و در عین حال حفظ خط روایی داستانی است، قصه‌ای جذاب را روایت می‌کند.

کتاب نیستان رمان "گزارش اندوه" را در 252 صفحه و با قیمت 37هزار تومان منتشر کرده است. 

 

انتشار یادنامه عطا طاهری بویراحمدی

کتاب "بخوان؛ یادنامه عطا طاهری بویراحمدی" به کوشش امراله نصرالهی و مهدی فاموری از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.

نیکنام حسینی‌پور در پیش‌گفتار این کتاب آورده است: "مرحوم کی عطا طاهری یکی از مردان فرهنگ‌ساز ایران است. با این که دل در گرو  زادگاه خود داشت و پرورده ایل بود، اما میهن خود را از بن دندان دوست داشت و در راه اعتلای آن هیچ  فروگذار نکرد. چون پرورده طبیعت بود و فرهنگ اصیل ایلی داشت، در خانه‌اش به روی همه باز بود. همه از خوان نعمتش بهره می‌بردند. از استاد ایرج افشار، ایران‌شناس نامی و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی استاد مسلم ادبیات فارسی، تا جوانان گم‌نام ولی جویای معرفت به خانه کی عطا رفت و آمد داشتند. هر چه داشت سخاوتمندانه با ایشان تقسیم می کرد. از نان و نمک تا کتاب و آخرین یافته‌های علمی‌اش را در طبق اخلاص می‌گذاشت.

در ادامه عنوان شده: "کتابخوانی جدی بود و در امانت دادن آن دستی گشاده داشت. زندگی خود را صرف آموختن و آموزاندن کرده بود و در این راه هیج دلسرد نشد. کتابخانه‌اش برای وی مرکز جهان بود و برای جوانان آن دیار محل معرفت‌اندوزی وعشق‌ورزی با پیر خود بود. قلمی روان و خوش خوان داشت و این لطف نوشته‌هایش را می‌افزود. آثارش به یک معنا حافظه تاریخی و تصویری ایل بود و در راه شناساندن آداب و رسوم ایل منبعی گران سنگ به حساب می‌آید.

کتاب "بخوان؛ یادنامه عطا طاهری بویراحمدی" شامل بخش‌های مقالات، یادداشت‌ها، دل‌نوشته‌ها و اشعار عطا طاهری و تصاویر است.

 مقاله‌های "نگاهی مختصر به حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عطا طاهری بویراحمدی"، "کوچ، کوچ: تجربه نیم قرن زندگی در کهکیلویه و بویراحمد"، "نقدی بر کتاب کوچ، کوچ عطا طاهری بویر احمدی"، "عطا طاهری در آدینه کوچ، کوچ"، "کوچ، کوچ تجربه نیم‌قرن زندگی در کهگیلویه و بویر احمد"، "ممیرو کتابی برای همه" و... در بخش مقالات این کتاب آمده است.

هجیز تشکری، یعقوب غفاری، بهمن ایزدی، مصطفی نامدارمطلق، امراله نصرالهی، حسن حسینی موردداز، سیدعلی سینا رخشنده‌مند، صدراله فرخیانی، سیمین طاهری، همایون طاهری، مهرداد طاهری، سپهر طاهری یادداشتی در مورد زنده یاد کی عطا طاهری در این کتاب ارائه داده‌اند.

کتاب "بخوان؛ یادنامه عطا طاهری بویراحمدی"  در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۴۰هزار تومان منتشر شده است.

 

معرفی نامزدهای داستان کوتاه جشنواره "ادبیات سلامت"

با اعلام نامزدهای نهایی بخش نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی جشنواره "ادبیات سلامت"، اکنون فهرست نهایی کاندیداهای بخش داستان کوتاه این جشنواره اعلام می‌شود.

نامزدهای این بخش به شرح ذیل است:

"فراموش‌خانه" نوشته منا کرمی

"پشت‌بام" نوشته نازنین رحمان‌آبادی

"سیاه و جاندار" نوشته دلبر یزدان‌پناه

"غریبه‌ای در خانه ما" نوشته مهدیه کوهی‌کار

"من از بادهای سرد" نوشته مرتضی فرجی

"دیوار کوتاه خواب‌های من" نوشته هدا حشمتیان

شمس لنگرودی، ابوتراب خسروی و احمد آرام بخش داستان کوتاه نخستین جشنواره "ادبیات سلامت" را داوری کردند.

گفتنی است موسسه آوای هنر سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ترغیب نویسندگان به خلق آثار ادبی در حوزه سلامت نخستین جشنواره ادبیات سلامت را در سه بخش داستان کوتاه، فیلمنامه و نمایشنامه با موضوع سلامت برگزار کرده است. بهاالدین مرشدی دبیری و رامبد خانلری مدیر بخش داستان کوتاه این جایزه را برعهده دارند.