سرویس تئاتر هنرآنلاین: اولین دوره از کارگاه نمایشنامه‌خوانی "مثلث" به سرپرستی و کارگردانی زری کریمی با اجرای 6 نمایشنامه متفاوت، اعم از متون ایرانی و خارجی در قالب نمایشنامه‌خوانی از ۸ دی‌ ماه تا ۱۳ بهمن ماه در مجموعه نمایشی دیوار چهارم برگزار شد.

در این دوره که به صورت رقابتی برگزار شد، شش نمایشنامه "بخش"، "هفت‌طبقه"، "قرمز و دیگران"، "ورود خانم‌ها آقایان ممنوع"، "دارما" و "عبدل میمون لات پاکوتاه" خوانش شد که توسط هیئت داوران جشنواره متشکل از شیرین بینا، محمدرضا علیمردانی، حجت علیخانی، علی عابدی، رؤیا بختیاری، بهزاد صدیقی، گیلدا حمیدی، مجید آقا کریمی و حسین کشفی اصل در اختتامیه آن که امروز سه‌شنبه 21 اسفندماه ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، آثار شرکت‌کننده مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

زری کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین هدف از برگزاری نخستین دوره از کارگاه نمایشنامه‌خوانی را آموزش و تربیت نسل تازه‌ای در عرصه تئاتر عنوان کرد و گفت: به نظرم باید نسلی آموزش دیده شوند که طی این سال‌ها و سال‌های آتی بتوانند در فضای تئاتر جوانه زده و ریشه بدهند. از این رو تصمیم گرفتیم تا در فضای رقابتی سالم شروع به آموزش، اجرا و تشویق نسل تازه‌ای به منظور ادامه این راه بدهیم.  

او با بیان اینکه کارگاه مثلث با برگزاری دوره‌های نمایشنامه‌خوانی آغاز شده است، خاطرنشان کرد: نخستین دوره کارگاه مثلث با دوره‌های نمایشنامه‌خوانی آغاز شده و در ادامه مبانی بازیگری و سپس اجرای صحنه‌ای دیگر دوره‌های کارگاه مثلث خواهد بود. دوره‌های نمایشنامه‌خوانی کارگاه مثلث 26 جلسه بود که به سرپرستی و تدریس خود من برگزار شد. بسیاری از هنرجویان دوره کارگاه نمایشنامه‌خوانی مثلت از دانش‌آموختگان کلاس‌های آموزشی دوبله آقای محمدرضا علیمردانی بودند.

کریمی در ادامه ضمن اشاره به اینکه دوره‌های نمایشنامه‌خوانی گروه مثلث در سال آتی با جذب دانش‌آموختگان جدید و طی فراخوانی عمومی اطلاع‌‌رسانی خواهد شد، افزود: قرار بر این است تا دوره‌های مبانی بازیگری نیز یک سال در میان برگزار شود که مدت زمان آموزش هر دوره به صورت تئوری و عملی به شکل و شیوه‌ای دیگر یک سال به طول خواهد انجامید. البته پیش نیاز شروع این دوره صرفاً گذراندن دوره‌های نمایشنامه‌نویسی نیست و هنرجویان براساس فاکتورها و برنامه‌ریزی‌هایی انتخاب خواهند شد.

این بازیگر تئاتر و سینما مبنای انتخاب این شش نمایشنامه‌ای را که توسط گروه مثلث نمایشنامه‌خوانی شد را اینگونه عنوان کرد: در مرحله نخست برای انتخاب متن به منظور نمایشنامه‌خوانی یا اجرای صحنه‌ای سبک و سیاق خود را دارم و سراغ متون دغدغه‌مندی می‌روم که پشت آن شعور و درکی باشد و این موضوع را در حیطه کارگردانی بسیار جدی می‌گیرم؛ هر چند که ریتم، شخصیت‌پردازی و دراماتورژی در نمایشنامه‌خوانی و اجرای صحنه با هم متفاوت است. در نمایشنامه‌خوانی معتقد به حرکت، میزانسن و استفاده از دکور و لباس نیستم و صدا، میمیک صورت، رفتار بدنیِ ریز در دست و صورت در حالی‌که کل اقتضائات متن در آن دیده شود، برایم اهمیت دارد. اجرای نمایشنامه‌خوانی باید به گونه‌ای باشد که اگر تماشاگر چشمهایش را هم ببندد کل فضا را بدون خدشه‌ای تصور و تصویر کند.

زری کریمی درباره تامین هزینه‌های برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی کارگاه مثلت و حمایت نهادهای دولتی  از آن گفت: از ابتدا آموخته‌ام که باید برخاسته و حرکتی آغاز شود و در صورتی‌که عرق جبینی باشد از سوی مسئولان حمایت صورت خواهد گرفت. در برپایی نخستین دوره این جشنواره همه عوامل پشت صحنه متشکل از هنرجویان و عوامل اجرایی که حدود 150 نفر هستیم، ابتدا کلاس‌ها را تشکیل دادیم و سپس به مقوله آموزش و سپس وارد مرحله اجرا در مجموعه دیوار چهارم شدیم. هزینه برگزاری تاکنون از فروش بلیت‌ها که با استقبال بی‌نظیر مخاطبان مواجه بود، تامین شده است؛ اما به هر حال این هزینه کفاف برگزاری اختتامیه قابل توجه‌ای را نمی‌داد.

او همچنین افزود: داوران این جشنواره این رویداد را مورد حمایت فرهنگی و معنوی خود قرار دادند و با غیرت، تعصب و شرافت از آن حمایت کردند. شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیریت فرهنگسرای ارسباران و ریاست شهرداری منطقه 3 تهران به منظور برگزاری اختتامیه‌ای آبرومند با ما نهایت همکاری و همراهی را داشتند. اختتامیه این جشنواره با همراهی و حمایت معنوی هنرجویان، داوران و مدیران به شکل رسمی با حضور مخاطبان و هنرجویان و جمع بسیاری از هنرمندان امشب 21 اسفندماه برگزار خواهد شد.

این هنرمند با بیان اینکه این جشنواره به صورت رقابتی است و برگزیده‌ها در سه بخش اعلام خواهند شد، تصریح کرد: امسال تنها در حیطه بازیگری داوری صورت گرفته است اما قرار بر این است که در سال‌های آتی بخش‌های دیگری را نیز به این جشنواره اضافه کنیم. جوایز بخش نخست به رتبه‌های اول تا سوم نقش‌خوان‌های زن و مرد اهدا خواهد شد. بخش دوم آرای مخاطبان است که جایزه آن به برترین نقش‌خوان زن و مرد از دید تماشاگران تعلق می‌گیرد و در بخش سوم به لحاظ اخلاق، انضباط، اجرا و کارگروهی امتیازی به گروه برتر شرکت‌کننده در این جشنواره داده خواهد شد و گروه منتخب در این جشنواره معرفی می‌شود.

زری کریمی در پایان صحبت‌هایش گفت: یکی از اهداف من مقوله و حیطه آمورش و به نتیجه رساندن و حمایت از هنرجویان است. این هنرجویان پس از برگزاری اختتامیه نیز رها نخواهند شد. براساس هدفی که در نظر گرفته‌ام الگو و شیوه آموزشی که به آن اعتقاد دارم را در حیطه تربیت، آموزش و اجرا اعمال خواهم کرد. البته از سال آینده شکل اجرایی به گونه‌ای دیگر خواهد بود و امیدوارم بتوانم فرآیندی را که طی این سال‌ها کاشته‌ام و از آن مراقبت کرده‌ام و اکنون جوانه زده است را ریشه‌دار کنم. بسیار برایم اهمیت دارد که افرادی که قرار است در سال‌های آینده به جامعه هنری اضافه شوند با الگوی صحیحی پیش بروند و این الگو گسترده‌تر شود. در نهایت هدفم این است تا به تئاتر و مخاطب تئاتر خدمت شود.