سرویس استان های هنرآنلاین: سید محمدحسن نبوی زاده، در نشست خبری اعلام ویژه برنامه های نوروزی شبکه فارس با اشاره برنامه ریزی های گسترده دهه فجر، گفت: بعد از پایان برنامه دهه فجر برنامه ریزی های ایام نوروز با اهداف کلانی مانند نشاط آفرینی و نگاه خوشبینانه به آینده مبتنی بر واقعیت ها، ترویج آداب رسوم بومی، معرفی جاذبه های گردشگری، زیارتی و سیاحتی و اطلاع رسانی و غیره آغاز شد.

معاون برنامه ریزی صدا و سیما مرکز فارس با اشاره به طراحی کنداکتورهای جدید شبکه فارس، افزود: از فردا پوشش اردوهای راهیان نور در برنامه ها آغاز می شود و در ۲۶ اسفند همزمان با ولادت امام جواد (ع)، ۲۹ اسفند روز پدر و آغاز اعتکاف و همچنین ویژه برنامه تحویل سال ادامه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: دوم فروردین، روز جمهوری اسلامی و مراسم سیزده بدر از دیگر برنامه ریزی های انجام شده با اهداف کلان پیش بینی شده است.

نبی راده با تأکید بر احیای سنت عیدی دادن با شعار "عیدی ارزان همراه با محبب" عنوان کرد: برنامه ها در فضای مجازی نیز با حضور چهره های شاخص استان اجرا می شود، علاوه بر فضای مجازی "رادیو نما" که صدای رادیو با تصاویر است نیز به نمایش عکس های پویش های مردمی می پردازد.

معاون برنامه ریزی صدا و سیما مرکز فارس با تاکید بر دغدغه های اقتصادی مردم در این ایام اظهار کرد: در حوزه صدا ۱۳ برنامه جدید با ۱۰۴ قسمت و ۱۳ هزار و ۳۱۵ دقیقه شامل برنامه "بهار آمد"، "بهار نارنج"، "تحویل بهار"، "شاخه نبات"، "صدای پای بهار"، "شبچراغ"، "ایران را بگردیم"، "کوچه باغ نوروز"، "مسافران شلمچه"، "نمایش بلند" و غیره پخش می شود.

وی گفت: در حوزه سیما نیز ۱۲ برنامه جدید در ۱۵۶ قسمت با مدت پنج هزار و ۲۳۰ دقیقه، شامل "تحویل سال شاخه نبات"، "کاشانه مهر" با تغییرات همزمان در شبکه شما، "فارسی شو"، "گمپ گلا"، "می بی غش" (برای اولین بار) در مورد شخصیت حافظ و غیره پخش خواهد شد.

"می بی غش" ویژه برنامه حافظ شناسی

علیرضا باغبان منش، نیز در نشست خبری اعلام ویژه برنامه های نوروزی شبکه فارس با اشاره به تقسیم بندی کنداکتور در سه بخش، گفت: برنامه ها در بخش اول از 20 تا 29 اسفند شامل گفتگوهای میدانی با مردم، بخش دوم از ۲۹ اسفند تا ۱۶ فرودین با حال و هوای عید و بخش سوم از ۱۷ تا ۲۳ فرودین نمایش داده می شود.

معاون سیمای شبکه فارس افزود: "شب پارسی" و "کاشانه مهر" از ۲۹ اسفند با حال و هوای نوروزی و همچنین برقراری ارتباط با رادیو بر روی آنتن می رود.

او خاطرنشان کرد: از ساعت ۱۵ روز ۲۹ اسفند در لوکیشن های مختلف تاریخی ویژه برنامه بهار با عنوان "اینک بهار" در لوکیشن اصلی "باغ ارم" با هشت مجری در بخش های مختلف حضور بر روی آنتن می رود و به استقبال بهار می رویم و همچنین در تلاش برای حضور قومیت های مختلف ایران از استان های مختلف در این برنامه هستیم، مجری اصلی این برنامه "امین رضایی" و "ثریا بناکار" هستند.

باغبان منش با اشاره حضور چهره های شاخص استانی و ملی در برنامه "اینک بهار"، بیان کرد: خواننده های مطرح استان هم در این برنامه حضور می یابند، همچنین ویژه برنامه سال تحویل با عنوان "شاخه نبات" از ساعت ۲۲ روز 29 اسفند تا ۲ بامداد برگزار می شود، در حال تلاش برای حضور بازیگران و خوانندگان ملی در این برنامه هستیم و با مهمانان نوروزی در حافظیه و حرم مطهر ارتباط برقرار کنیم.

معاون سیمای مرکز فارس با اشاره به تغییر مدت زمان برنامه "کاشانه مهر" و افزایش به ۹۰ دقیقه گفت: در این برنامه به آداب و رسوم و فرهنگ های پسندیده پرداخته می شوند، همچنین خواننده های ملی و استانی فضای شادی را ایجاد می کنند و در بخش آشپزی به غذاهای بومی و محلی آموزش داده می شود و همچنین برنامه "گمپ گلا" هم با حال و هوای نوروز بر روی آنتن می رود.

وی خبر داد: در جشنواره فیلم های سینمای 20 فیلم از جمله سه اثر تولیدی فارس با نام های "سین هشتم" و "جاده" و "سین نهم" و 20 انیمیشن روز جهان به نمایش درمی آید.

باغبان منش افزود: مسابقه طنز "شکرخند" نیز هر روز ساعت ۱۵ در ۱۲ قسمت، "فارسی شو" ساعت ۲۱ به مدت ۹۰ دقیقه در ۱۷ قسمت ویژه نوروز، برنامه "به وقت ترانه" به مدت ۲۰ دقیقه ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه در ۱۶ قسمت، برنامه "همولایتی" ویژه روستا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در ۱۳ قسمت و برنامه "می بی غش" هر شب ساعت ۲۳ با حضور چهره های ادبی و فرهنگی فاخر تولید شده، "گلگشت فارس" در ۱۳ قسمت با سفر در شهرستان ها و "بهارانه" با همین هدف و محوریت شهر شیراز و مکان های تاریخی آن، از برنامه های هر روزه مرکز فارس هستند.

۳ مدل برنامه نوروزی در حوزه صدای مرکز فارس

معاون صدا مرکز فارس هم از ۳ مدل برنامه نوروزی در صدا و سیمای مرکز فارس خبر داد و گفت: برنامه‌های نوروزی صدای مرکز فارس به طور زنده، تولیدی و تأمینی است که برنامه‌های نوروزی از ۲۰ اسفند با عنوان نسیم نوروزی زنده پخش می‌شود.

یاسر جلالی ادامه داد: ویژه برنامه تحویل سال نو به مدت ۳ ساعت است که با عنوان تحویل بهار اجرا خواهد شد.

جلالی با بیان اینکه یک پویش با محتوای رانندگی تحت نام "ایمن برانیم تا سالم بمانیم" است، از پویش دوم با عنوان حفاظت از محیط زیست با نام "ایران را پاکیزه نگه داریم" خبر داد.

به گفته معاون صدای مرکز فارس، گلچین فرهنگ عامه که ثبت جهانی در یونسکو شده از رادیو فارس پخش می‌شود و برنامه‌های تولیدی تأمینی رادیو در طول نوروز با محور ادبی است.

وی اضافه کرد: "شیراز نامه" یکی از برنامه‌هایی است که به این شهر ارتباط دارد، از رادیو فارس در نوروز ۹۸ پخش می‌شود.

 

الهه بهرامی