سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اتفاقی عجیبی نیست اگر تمامی آنچه در مفهوم مد و لباس خلاصه می‌شود، در نیمه دوم سال به سمت جریانات منتهی به جشنواره فجر سوق یابد و در این میان عرصه پوشاک نیز همچون دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری، متأثر از ایام پیروزی انقلاب  اسلامی در مسیر عیان‌سازی دستاوردهای خود طی یک سال کاری بپردازد.

 برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی، برپایی جلسه هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان حوزه لباس کودک و نوجوان و رویدادهای در متن و حاشیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از مهم‌ترین رخدادهای نیمه دوم سال 1397 در عرصه مد و لباس بود.

در این مطلب به برخی از مهم‌ترین جریانات حوزه مد و لباس در نیمه دوم سال جاری اشاره می‌کنیم:

آغاز به کار سومین نمایشگاه لباس عاشورائی

آئین افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حجت‌الاسلام مهدی سیف‌جمالی مدیرعامل بنیاد مد و لباس، مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، سومبات هاکوپیان رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران، محبوبه الهی دبیر علمی نمایشگاه و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان عرصه مد و لباس صبح روز شنبه 28 مهرماه در تالار رودکی برگزار شد.

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم بازدید از آثار نمایشگاه در تالار وحدت که پس از آئین افتتاحیه برگزار شد، به جمع سایر حضار پیوست و از مجموعه آثار به نمایش درآمده در این رویداد بازدید کرد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آئین افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با تأکید بر اینکه همچنان در حال توضیح و تشریح چرایی طرح مباحث مرتبط بالباس عاشورایی هستم اظهار داشت: در ایامی که بحث بر سر لزوم ورود تصاویر و مبانی همراه و همیار اندیشه دینی ما در حوزه مد و لباس است، بعضاً مواضعی مشاهده می‌شود که حاکی از حملات سامان‌یافته و هدفمندی است که مقدسات و آموزه‌های دینی ما را هدف قرار داده است.

محبوبه الهی دبیر بخش علمی دانشگاه نیز در سخنانی به موضوع برپایی کارگاه‌های آموزشی با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک اشاره کرد و گفت: با همراهی طراحان گرافیک، بالغ‌بر 50 طرح جدید در زمینه لباس عاشورایی طراحی شد و طراحان به‌خوبی توانستند نمادها و نشانه‌های عاشورایی را بر روی لباس‌های متناسب با عاشورا اجرا کنند.

الهی گفت: طی سال‌های اخیر نمونه‌های نامناسبی ناشی از جریانات ناآگاهانه در لباس مختص این ایام دیده شد و ما امیدواریم لباس‌های متناسب بافرهنگ عاشورایی به طراحی و با همکاری بخش صنعت به تولید انبوه رسانیم.

او با اشاره به اینکه علاوه بر رونمایی از 50 طرح و برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، مسابقه از ایده تا اجرا برای نخستین بار در نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار می‌شود بیان کرد: گروه‌های حاضر در این بخش با توجه به رزومه آن‌ها انتخاب‌شده و مسابقه با حضور طراح، الگوساز و دوزنده به شکل تیمی و طی سه روز برگزار می‌شود. تبیین نمادها، نشانه‌ها و جریانات مفهومی در لباس عاشورایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و طراحان نیاز دارند که در مسیر طراحی به سمت استفاده از دستمایه‌های پژوهشی پیش روند.

سومبات هاکوپیان دیگر سخنران این مراسم بود و با تأکید بر اینکه روز عاشورا وحدتی میان تمام اندیشمندان صنعت پوشاک به وجود آورده است اظهار داشت: من هرگز مسئله اقلیت را نپذیرفتم و بر این باورم که پیش از آنکه ارمنی باشم، یک ایران هستم و معتقدم تمام اقوام ایرانی همچون کلاویه‌های سیاه‌وسفید یک پیانو هستیم که نغمه‌ای زیبا را به صدا درمی‌آوریم.

انتشار فراخوان سراسری هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش

جشنواره ملی نقش تن‌پوش که هفتمین دوره خود را پیش رو دارد، طی سال‌های گذشته با استقبال گسترده دانشجویان، هنرمندان و اساتید طراحی و مد و لباس و دیگر رشته‌های مرتبط قرارگرفته و در دوره جدید نیز با رویکردی متفاوت از سال‌های گذشته آماده برگزاری است.

هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش شامل دو بخش اصلی در قالب مسابقه و برنامه‌های بخش جانبی است.

محورهای بخش اصلی شامل فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی (مظاهر و مؤلفه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی شامل مکان‌های تاریخی و گردشگری، اعیاد ملی و مذهبی همچون نوروز و یلدا، دانشمندان، مشاهیر و اساطیر ایرانی، صنایع‌دستی ایران، دستاوردها و فعالیت‌های علمی، فناوری و صنعتی کشور است. بخش آزاد از دیگر بخش‌های هفتمین جشنواره ملی نقش‌ تن‌پوش است.

از مهم‌ترین اهداف این جشنواره می‌توان به کمک به انتقال مفاهیم و مؤلفه‌های فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی از طریق تن‌پوش، بسترسازی جهت حضور فعال هنرمندان و طراحان خلاق در عرصه مدو لباس کشور، رشد خلاقیت و استعدادهای هنری جوانان و شناسایی افراد مستعد و معرفی ایشان به مراکز تولیدی و صنعتی، کمک به تجاری‌سازی و تولید طرح‌های منتخب تن‌پوش اشاره کرد.

محورهای بخش جانبی این جشنواره شامل برگزاری ورک شاپ همسو با محورهای بخش اصلی جشنواره، برگزاری نمایشگاه آثار طراحان و هنرمندان خلاق در زمینه طراحی تن‌پوش، بازدید از مراکز تاریخی، گردشگری و صنعتی است.

برپایی جلسه هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان حوزه لباس کودک و نوجوان

جلسه هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان حوزه لباس کودک و نوجوان در راستای برگزاری هر چه‌بهتر و مؤثرتر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان، عصر روز سه‌شنبه 29 آبان با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مینو پدرام دبیر جشنواره، علی‌محمد جزایری از پیشکسوتان آموزش هنر برای کودکان و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس برای گروه سنی کودک و نوجوان برگزار شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این جلسه با اشاره به فراگیر شدن جریان مد در کشور اظهار داشت: به‌واسطه همین فراگیری لازم است به حوزه‌های مختلف شکل تخصصی بخشیم و نمی‌توانیم درحالی‌که برخی بخش‌ها عملکرد روبه‌پیشرفت داشته‌اند، در سایر حوزه‌ها تنها نظاره‌گر باشیم.

قبادی عرصه طراحی پارچه و لباس برای کودکان و نوجوان را بسیار تخصصی، مهم و مؤثر در جریان مد جهان برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از برندهای مطرح دنیا باوجود گروه‌های کالایی متعدد، در بخش کودک و نوجوان هم فعال بوده و در حقیقت به قدمت مدسازی در جهان، حوزه‌های تخصصی هم دارای قدمت هستند.

مینو پدرام دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان نیز در سخنانی با تأکید بر طرح مباحث آموزشی به شکل تخصصی در این جشنواره اظهار داشت: باید طراحی در این عرصه را به بازار هدف نزدیک کنیم و با در نظر گرفتن مباحث ایده‌بخش و خلاق و همچنین در سایه شناخت روانشناسی کودکان و نوجوانان، موضوع طراحی و تولید مد و لباس برای این گروه سنی را به موفقیت رسانیم.

پدرام گفت: در این دوره همانند نخستین دوره، آموزش را با جریان جشنواره همراه کرده و بنابراین ازاین‌پس هفته‌ای یک جلسه، کلاس‌های آموزش و مشاوره‌ای در زمینه طراحی  پارچه و لباس کودک و نوجوان را به همت سایر همکاران در انجمن طراحان پارچه و لباس برپا کنیم.

علی‌محمد جزایری از پیشکسوتان آموزش هنر برای کودکان از دیگر سخنرانان این نشست هم‌اندیشی بود بابیان خاطراتی از سال‌های فعالیت خود در زمینه تدریس "هنر در دنیای کودکان" و "روش آموزش هنر در مدارس" تلاش کرد تا اهمیت موضوع تولید محتوا و اثر هنری و کاربردی برای گروه سنی الف را نزد حاضران در جلسه تبیین کند.

جزایری، طراحی لباس را ازجمله فعالیت‌های هنری بزرگ‌سالان برای کودکان در کنار هنرهایی مانند موسیقی، تئاتر، سینما، پویانمایی، تصویرسازی و ادبیات برشمرد و گفت: متأسفانه هنر قربانی دیگر درس‌ها در مدارس ایران است درحالی‌که برخلاف نگاه ما و نظام آموزش که کار برای کودکان را ساده می‌انگارند اما تمامی فعالیت‌ها چه از سوی بزرگ‌سالان و چه کودکان می‌تواند تحولات ذهنی، اجتماعی و عاطفی در جامعه را به دنبال داشته باشند.

معرفی برگزیدگان دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان

آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان 22 دی در فرهنگستان هنر برگزار شد.

براین اساس، هیئت داوران این جشنواره همزمان با پایان داوری آثار دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان ، بیانیه‌ای را صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

داوری آثار دومین جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان در دو بخش کودک و نوجوان توسط هیئت داوران انجام شد که اساسی‌ترین شاخصه‌های مدنظر داوران، خلاقیت و نوآوری، قابلیت تولید انبوه و رعایت اصول علمی در طراحی آثار بودند. امید است در دوره‌های بعد، با توجه به نیاز مبرم جامعه به طراحی لباس در این رده سنی، شاهد ارائه آثار متناسب و خلاقانه باشیم.

انتشار فراخوان بخش فرهنگی و هنری هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

فراخوان بخش فرهنگی و هنری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در دو بخش رقابتی و غیررقابتی و باهدف استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری برای ارتقا حوزه مد و لباس اعلام شد.

این بخش جشنواره مد و لباس فجر به‌منظور استفاده از ظرفیت آثار فرهنگی و هنری در فرهنگ‌سازی و ارتقاء دانش و بینش حوزه مد و لباس، مسابقات و برنامه‌هایی را در قالب کمیته فرهنگی و هنری جشنواره فراخوان خود را اعلام کرد.

فراخوان بخش‌های رقابتی جشنواره،  به شرح ذیل است و بخش‌های نمایشگاهی و نشست‌های آموزشی کمیته متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد:

1. مسابقه بین‌المللی فیلم کوتاه مد و لباس

2.  مسابقه آثار تبلیغی مد و لباس

3. سایت‌ها و شبکه‌های مجازی مد و لباس

برگزاری آئین اختتامیه نخستین جشنواره مد و رسانه

آئین اختتامیه نخستین جشنواره مد و رسانه، سه‌شنبه چهارم دی‌ماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید سعید میر محمدصادق دبیر نخستین جشنواره مد و رسانه، حمید ضیائی‌پرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اصحاب رسانه و فعالان عرصه مد و لباس کشور در تالار رودکی برگزار شد.

در این مراسم نیز برگزیدگان نخستین جشنواره مد و رسانه معرفی شدند و عطیه پژم خبرنگار حوزه مد و لباس از پایگاه خبری هنرآنلاین در بخش مکتوب و الکترونیک به‌عنوان برگزیده انتخاب شد.

صدیقه بهارلو از خبرگزاری ایرنا، زهره ترابی از نشریه همشهری جوان، زینب مرتضایی‌فرد از روزنامه جام‌جم، زهرا ایرجی از خبرگزاری ایکنا، نسیم خلیلی از سایت تاریخی ایران، محمدصادق علیزاده از روزنامه جام جم، محمدتقی حاجی موسی از نشریه همشهری جوان، زهره نیلی از خبرگزاری مهر، محمدرضا فلاحی از باشگاه خبرنگاران جوان، دیگر برگزیدگان و شایستگان تقدیر در بخش مکتوب و الکترونیک نخستین جشنواره مد و رسانه بودند.

برگزیدگان و شایستگان تقدیر در بخش رادیویی، تلویزیونی و هنرهای رسانه‌ای این دوره از جشنواره نیز به شرح زیر معرفی شدند:

زهرا عبدالله زاده و مهدی شاه‌رضایی از رادیو جوان، تینا میرکریمی از رادیو ایران، بهزاد محمودزاده و فرهاد دهنوی از رادیو گفت‌وگو، آرزو مددی از شبکه رادیویی تهران، رضا داداشی از رادیو البرز، مریم تکافی از صداوسیمای خراسان رضوی و طه رضوی با ارسال اثر برند آقایان در قالب هنرهای رسانه‌ای به‌عنوان شرکت‌کننده آزاد در نخستین جشنواره مد و رسانه.

انتخاب شعار هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با توجه به این‌که در شورای برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نقش مکران به‌عنوان موضوع ویژه این جشنواره انتخاب شد، اعلام کرد پس از اعلام موضوع و برای تأکید بیشتر، طراحی شعار نمایشگاه نیز در دستور کار اتاق فکر جشنواره قرار گرفت و این شعار، با الهام از شعر خواجه شیراز حافظ شیرین‌سخن، به‌عنوان شعار هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر انتخاب‌شده است.

او ضمن بیان اهمیت استراتژیک منطقه مکران در جنوب شرق ایران و شمال غرب اقیانوس هند، افزود: هدف از انتخاب این شعار، تأکید بر جاذبه‌های دیدنی و ماندگار این خطه گوهر خیز کشور به‌واسطه تنوع زیست­ بوم گیاهی، جانوری، میراث ماندگار دوخت‌ها و لباس‌های سنتی مردمان این سرزمین کهن است.

اعلام برنامه‌های هشتمین جشنواره مد و لباس فجر به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی

در آستانه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، خبر برپایی ویژه‌برنامه‌هایی از سوی کارگروه ساماندهی منتشر شد.

بر اساس این خبر مقرر شد کارگاه طراحی تصویری لباس با موضوع چهل‌سالگی انقلاب و انتشار آثار و طرح‌ها، انتشار کتاب با موضوع طراحی لباس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مصاحبه با ۴۰ تن از دست‌اندرکاران مد و لباس و اختصاص بخش "چهل‌سالگی انقلاب اسلامی" در جشنواره با ارائه دستاوردها ازجمله برنامه‌های هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر است که هم‌زمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود.

اکران هفت فیلم کوتاه منتخب در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

سید علی کاشفی‌خوانساری دبیر بخش فرهنگی و هنری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و داور بخش مسابقه فیلم‌ کوتاه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درباره اکران فیلم‌های منتخب این دوره از جشنواره، گفت: یکی از مسابقات کمیته فرهنگی هنری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، مسابقه فیلم کوتاه بود که در این بخش تعدادی اثر ایرانی و خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و هیئت انتخاب جشنواره از میان فیلم‌های خارجی هیچ اثری را مطابق با قوانین هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تشخیص نداد، اما هفت فیلم از آثار ایرانی را برای شرکت در مسابقه فیلم کوتاه پذیرفته شد که در ایام جشنواره در سالن نمایش محل برگزاری جشنواره به اکران درمی‌آید.

کاشفی خوانساری تأکید کرد: نفرات اول، دوم و سوم که فیلم‌های کوتاه آن‌ها توسط هیئت داوران هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پس از داوری انتخاب شد در مراسم اختتامیه بخش فرهنگی هنری جشنواره معرفی خواهند شد و جوایزی اهدا خواهد شد.

آثار منتخب در مسابقه فیلم کوتاه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به شرح زیر بود؛

١-فیلم "تسنیم" اثر حمیدرضا ملا حسینی

٢- "مجموعه چهار قسمتی قصه باهم بودن" اثر حامد کاظم‌زاده و امیرحسین خلیل زاده

٣-"دیجامه" اثر امیرعلی میردریکوند

٤- "جوراب بردیا" اثر مهدی نوری مقدم

تمامی فیلم‌های ذکر شده در این بخش امروز سی بهمن‌ماه ساعت ١٤ در سالن نمایش مجتمع نمایشگاهی گفتگو به نمایش درآمد.

اولین اکران مردمی فیلمی با موضوع مدلینگ و فشن

اولین اکران مردمی فیلم سینمایی "ترانه" با حضور جمعی از چهره‌های سیاسی و سینمایی همراه با عوامل فیلم،  چهارشنبه ۳ بهمن ماه در دو سئانس پیاپی در پردیس سینمایی کورش برگزار شد.

در اولین اکران مردمی این فیلم الهه حصاری، امیررضا دلاوری، نازنین فراهانی، مریم معصومی، نسیم مسلمی، ایران مسعودی، حدیث مدنی، مهناز کرباسچیان، حسن ولی‌خانی و آیدا تبیانیان از بازیگران فیلم همراه با مهدی صاحبی کارگردان و محمدتقی انصاری تهیه‌کننده "ترانه" با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند.

"ترانه" با موضوع مدلینگ و فشن، روایتگر زندگی پر فراز و نشیب دختر دانشجویی است که کانون از هم پاشیده خانواده‌اش او را مجبور کرده برای تامین هزینه‌های زندگی، فعالیت در یک شرکت مدلینگ غیررسمی را انتخاب کند و در این مسیر ماجراهای مختلفی برای او و همکلاس‌هایش رخ می‌دهد.

آیین رونمایی از مجموعه لباس‌های ایرانی با تلفیق سنت و مدرنیته در هتل اسپیناس پالاس

آیین رونمایی از مجموعه لباس‌های ایرانی با تلفیق سنت و مدرنیته به میزبانی هتل اسپیناس پالاس با طرح‌های از طراح پیشکسوت مد و لباس صدیقه پاک‌بین و دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس کشور پنجم بهمن برگزار شد.

حضور کشورهایی آسیایی و اروپایی در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار، میزبان 18 کشور از قاره آسیا و اروپا بود.

بالغ بر 18 نماینده از کشورهای آسیایی و اروپایی در غرفه های اختصاص یافته در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر محصولات خود را در زمینه مد و لباس اسلامی عرضه کردند.

طبق اعلام خبری پیش از آغاز بخش بین‌الملل جشنواره، تونس، سنگاپور، کانادا، چین، قزاقزستان، قرقیزستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، ترکیه، اسپانیا، اندونزی در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر حضور داشتند.

برای شرکت در بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر کشورهای تونس ۲ غرفه، قزاقستان ۲ غرفه، ایتالیا ۳ غرفه، فرانسه ۴ غرفه، عمان ۳ غرفه، آذربایجان ۲ غرفه، پاکستان ۲ غرفه و سایر کشورها یک غرفه درخواست کرده بودند که به آن‌ها اختصاص یافت.

آغاز به کار بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

با حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و سفیر کشور پاکستان، عصر روز پنجشنبه 25 بهمن ماه، بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار افتتاح شد.

 بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور 18 کشور خارجی، طراحان داخلی و طراحان داخلی ساکن خارج از کشور در بخش‌های متعددی چون: لباس اقوام، کتاب، عروسکخانه، صلح و خلیج فارس، ورک شاپ های آموزشی و ... در چابهار آغاز به کار کرد.

عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ضمن ابراز خرسندی از حضور کشورهای مختلف در این رویداد بین‌المللی در این باره گفت: هدف اصلی از حضور جشنواره مد و لباس فجر در چابهار تمرکز بر اصالت، تاریخ و تمدن ایرانی است که به واسطه سوزن‌دوزی‌های بلوچ در این منطقه می‌درخشد.

رفعت مسعود سفیر پاکستان در ایران، نیز در بازدید از آثار بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر  گفت: در دنیای امروز، کارهای سنتی و آثار دست دوز به سمت فراموشی می‌رود بنابراین ما باید به این هنرمندان کمک کنیم تا بتوانند تاریخ و تمدن گذشته را حفظ کنند.

او افزود: امروز در کشورهایی مانند ایران و پاکستان، زنانی که در شهرهای کوچک یا روستاها حضور دارند، هنوز در این بخش‌ها فعالیت می‌کنند اما قطعا این افراد به حمایت نیازمند هستیم بنابراین بسیار از برگزاری این نمایشگاه و جشنواره خرسندم زیرا این نوع اتفاقات، توانایی‌های محلی و سنتی را به مردم دنیا معرفی و امکان توسعه را برای این بخش‌های کوچک فراهم می‌کند.

آغاز هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در تهران

آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، جمعه ۲۶ بهمن‌ماه با حضور جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور و مدیران همچون معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور امور زنان و خانواده، شهین‌دخت ملاوردی دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، طیبه سیاوشی و احسان قاضی‌زاده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سیف جمالی مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فریبا رحمان‌پور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در امور بانوان و خانواده و صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره در بوستان گفتگو برگزار شد.

صدیقه پاک‌بین دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر طی سخنانی با تقدیر و تشکر از حضور و همراهی جمعی از مدیران و مسئولان نظام و سایر انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، طراحان و تولیدکنندگان با این رویداد اظهار داشت: جشنواره امسال گام هشتم را برمی‌دارد. شیاد هنوز برای قضاوت زود باشد اما انتظارات بسیاری از این رویداد وجود دارد و ما هم به این انتظارات واقف هستیم.

پاک‌بین در ادامه به بخش‌های مختلف جشنواره و آمار آثار رسیده اشاره کرد و افزود: از میان بیش از 7هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در بخش‌های مختلف،  120 اثر در بخش زیورآلات، 300 اثر در بخش کیف و کفش، 130 اثر در بخش رقابتی عمومی لباس اجتماع، 120 اثر در بخش لباس مجلسی، 60 اثر در بخش مجموعه‌سازی با موضوع مکران، 40 غرفه در بخش مؤسسات و خانه‌های مد، 70 اثر در بخش تصویرسازی، 30 اثر در بخش مقاله، 50 اثر در بخش طراحی پارچه، 98 اثر در بخش پایان‌نامه در این دوره از جشنواره به نمایش درآمده است.

برپایی آئین اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف و اعطای نشان مهتاب به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار، علی جنتی وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و تعدادی از نمایندگان مجلس، هنرمندان و طراحان، عصر روز یکشنبه 28 بهمن‌ماه در چابهار برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و تجاری چابهار بر لزوم توجه به هنر سوزن‌دوزی تأکید کرد و دراین‌باره گفت: همان‌طور که همه می‌دانند، سیستان و بلوچستان علی‌رغم دشواری‌های بسیار، دلپذیری‌های بسیاری نیز دارد. در این استان، هنرهای ناب و دلپذیری نظیر سوزن‌دوزی وجود دارد که صرفاً یک هنر تزئینی نیست و با کاربری‌های بسیار در زندگی مردم سیستان و بلوچستان داشته و دارد.

در این مراسم، سید محمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابتدا حادثه تروریستی چند روز گذشته در منطقه سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت و افزود: به قول خانم توران میرهادی، ما غم‌های بزرگ را سرمایه کارهای بزرگ می‌کنیم؛ تاریخ عزتمند کشور ما سرشار از این دلاوری‌ها و سلحشوری‌ها است چنان که عارف گفت: از خون جوانان وطن در این خاک لاله دمیده.

ستاره اسکندری، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در ادامه این مراسم گفت: آنچه ما را گرد هم آورده زیبایی است. به بهانه این جشنواره از جای‌جای ایران‌زمین و کشورهای دیگر گرد هم آمدیم تا یاد بگیریم دست‌به‌دست هم دهیم به مهر و میهن خویش را کنیم آباد.

لوکا گیرا دوزی، مدرس آکادمی هنرهای زیبای بررا در میلان ایتالیا، از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: ایتالیا یکی از کشورهای مطرح در زمینه مد است، بنابراین ما سعی داشتیم که درباره موقعیت لباس بلوچ و پیوند با جامعه جهانی مباحثی را در این کارگاه‌ها ارائه کنیم. ما در بدو امر حاضران در این جلسات را با یک سری کلیدواژه‌های دنیای مد آشنا کردیم و در روز پایانی آثار قابل توجهی را از این کارگاه‌های عملی برداشت کردیم.

مرضیه برومند، کارگردان عرصه سینما و تلویزیون، برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در چابهار را مایه خرسندی دانست و گفت: به دبیر و طراح این جشنواره بسیار تبریک می‌گویم که همه چیز را سرشار از ذوق و سلیقه اما سرشار از سادگی طراحی کرده است. من 42 سال پیش در چابهار حضور داشتم اما حسرت می‌خورم که چرا بیشتر به این منطقه زیبا سفر نکرده‌ام.

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

در بخش پایانی این مراسم، زرخاتون عظیمی، هنرمند سوزن‌دوزی و مهلا زمانی، طراح بین‌الملل و بانوی کارآفرین مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.

 مقام اول در نخستین نشان مهتاب به مریم ریگی، هنرمند سوزن دوز خطه جنوب کشور اعطاء شد.

در این بخش به فرین نوروزی پناه، طراح و جمع آورنده مجموعه لباس اقوام به‌عنوان نفر دوم و فریبا حسینی به‌عنوان نفر سوم در این بخش انتخاب شد.

در بخش زیورآلات مریم سادات طبایی، پرناز شاکری و مهسا دهقانی اشک زرین به ترتیب اول تا سوم شدند و در ادامه از ریتا نیک فرجام نیز و رعنا پرگاسی در این بخش تقدیر شدند.

در این مراسم سفیر مالزی در ایران و هنرمندانی چون: مرضیه برومند، بهاره رهنما، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان در کنار رسانه‌های داخلی و خارجی حضور داشتند.

احسان قاضی‌زاده هاشمی، سید فرید موسوی، طیبه سیاوشی و خانم ساعی، نمایندگان مجلس، سید علی پاکدامن، مدیر دیپلماسی وزارت امور خارجه، مینو خالقی، مشاور معاون وزیر کشور، فرماندار چابهار از دیگر افراد حاضر در این مراسم بودند.

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور نمایندگان و طراحانی از کشورهایی چون: فرانسه، اسپانیا، سنگاپور، تونس، چین، قزاقستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، لبنان و اندونزی در چابهار برگزار شد.

معرفی برگزیدگان بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

 آئین اختتامیه بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، عصر چهارشنبه اول اسفندماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره، انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مدرسان، دانشجویان، طراحان، تولیدکنندگان و صنعتگران در سالن اجتماعات بوستان گفتگو برگزار شد.

 اسامی برگزیدگان بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به شرح زیر اعلام شد:

تقدیر از داوران علمی جشنواره: صدیقه پاک‌بین، انسیه زاهدی، مریم مونسی‌سرخه، پروانه قاسمیان، روح‌الله باقرزاده، هوشنگ حکمتی، اکرم جعفری کیان، فریناز فربود، سیامک ناظمی، فاطمه کاتب

تقدیر از داوران تصویرسازی: محبوبه الاهی، مرضیه زارع، سیامک ناظمی، نازنین اسفندیاری، فریبا یوسف پور، شهرتاش رزمجو

تقدیر از برگزیدگان بخش تصویرسازی: نفر اول رامین صباغی ملکی، نفر دوم مهسا کلهر، نفر سوم فهیمه اخوان، شایسته تقدیر محبوبه یزدانی

برگزیدگان کارگاه‌ها و نشست‌های برتر بخش علمی دانشگاهی: زهرا رسول‌زاده، سیامک ناظمی و آزیتا رحیمی، سهراب رحیمی

غرفه‌های برتر بخش علمی دانشگاهی: آموزشگاه رشیدی، دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۸، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

تقدیر از همراهان بخش علمی دانشگاهی: شرکت همایش پردازان البرز، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، دانشکده شریعتی

در پایان این مراسم از دو کتاب چادر اثری از راضیه ابراهیمیان و اولین زیست‌بوم نساجی مد و لباس اثر وحید بصیری و همچنین قلم تیان کاری از سحر تلقانی رونمایی شد.

پرونده هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بسته شد

آئین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر عصر روز دوشنبه ششم اسفندماه با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی سیف‌جمالی مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس، مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، صاحبان برند، صنعتگران و دانشگاهیان در تالار وحدت برگزار شد.

اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به این شرح اعلام شد:

مائده مؤذن در بخش طراحی لباس با رایانه

ستاره مهدوی‌نیا در بخش طراحی زیوالات

 محمدباقر محسنی در بخش جواهرات و زیورالات ساخته شده

 رزا هدایی کندری برای طرح چرمین رز در بخش کیف و کفش

آذر و آزاده نجیبی در بخش طراحی کفش زنانه

ابراهیم کارامد کرمانی در بخش کفش مردانه

مجموعه "رزهای رنگی" مریم شیرزادی، لیلا پیرزادی و نعیمه خاکپور در بخش لباس اجتماع بانوان

مجموعه‌ آبادای از همدان در طراحی لباس اجتماع مردان

گروه صدف دریا از بوشهر در بخش محصولات عفاف و حجاب در مسابقه زنده طراحی

پریسا عارفی در بخش طراحی زنده پارچه

سمانه سمتی در بخش نوار دوزی

الهام فاتحی در بخش بخش مد و لباس مجلسی و مناسبتی

مهدی تقی‌زاده در بخش طراحی چادر برای رانندگی

غزاله قجری در بخش طراحی رایانه‌ای پوشش سر

نیلوفر صابر در بخش طراحی دستی پوشش سر

سمیرا رضازاده در بخش طراحی لباس کاربردی اجتماع برای بانوان

شکوفه اسفندیاری در بخش مجموعه سازی

محبوبه علی‌بلندی در بخش بین‌الملل

تقدیر از حسام‌الدین جلالی، میرمحمدتقی دانایی هوشیار، زینب نوروزی و سیدسعید میرمحمد صادق در بخش پیشکسوتان

تقدیر از مدیران کل ارشاد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و قزوین

تقدیر از محسن پیشدادی در بخش پوستر

تقدیر از خبرگزاری‌های مهر و صدا و سیما و روزنامه شرق (مریم علی‌بابایی از مهر، زهرا شفیعی از خبرگزاری صدا و سیما، ستاره جاوید از روزنامه شرق)

تقدیر از علی استادزاده در بخش مقالات تخصصی

تقدیر از فاطمه سادات ابراهیم در بخش پایان‌نامه کارشناسی

تقدیر از آذر اسماعیلی در بخش پایان‌نامه ارشد

تقدیر از مریم ریگی در بخش نشان مهتاب از استان سیستان و بلوچستان

هر چند بدون شک، مهمترین رویداد شش ماهه دوم سال در عرصه مد و لباس، گردهمایی این خانواده بزرگ در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بود اما همچنان در روزهای پایانی سال شاهد برگزاری برنامه‌های متعددی از سوی فعالان این عرصه هستیم و از طرفی بازار خرید و فروش پوشاک هم به واسطه نزدیک شدن به ایام نوروز به شدت داغ است.