سرویس سینمایی هنرآنلاین: آیین انتخاب وب سری و فیلم کوتاه جشنواره کودکانلاین عصر روز شنبه ۱۸ اسفندماه با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، احمدمسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سید جمال هادیان دبیر جشنواره کودکآنلاین و اعضای شورای سیاستگذاری، هیأت داوری و انتخاب جشنواره، مدیران و اعضای آسیفای ایران و سایر چهره‌های فرهنگی، هنری در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

مراسم انتخاب وب سری و فیلم کوتاه جشنواره کودک آنلاین

در ابتدای این مراسم مهندس هادیان دبیر جشنواره طی سخنانی کوتاه گفت: ما چون قرار است برای کودکان صحبت کنیم باید کوتاه سخن بگوییم. گاهی بزرگ‌نمایی تبدیل به خلق ایده می‌شود و برخی اوقات کوچک نمایی ایده خلق می‌کند. این یکی دیگر از عوامل خلق ایده است مثل موش و گربه، گاهی این مسایل موجب شدند تا آثار سینمایی مختلفی بوجود آمدند. همواره از بین چند نفر یک نفر دست به خلق ایده می‌زند. ایده‌پردازان مانند شمشاد هستند که قد می‌کشند و باید از آنها مراقبت کرد.

وی ادامه داد: این خلاقان باید حمایت شوند. جشنواره کودکانلاین نیز یک ایده است و ما آثار را از هرکجا و هر سن و سالی که بدست ما رسید توسط کارشناسان ما که در حوزه خود متخصص بودند، بررسی کردیم و از میان هزاران فیلمی که بدست ما رسید ۲۰ ایده که قابلیت تولید محتوا دارند را برگزیدیم. ما از این بذر محافظت کردیم و امیدواریم به زودی از سایه سار این نهال بهره‌مند شویم. این یک رویداد خلاقانه بود. جای دارد همین جا از همراه اول تشکر ‌کنم که صمیمانه ما را همراهی کردند. همینطور از علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همکارانش متشکرم که هرچیزی داشتند در طبق اخلاص گذاشتند. از همکارانم در شورای سیاستگذاری و تیم اجرایی جشنواره سپاسگزارم. ما چرخه و زنجیره تولید محتوا را درنظر داشتیم و توزیع و تولید و پخش‌کننده را به هم پیوند دادیم تا رشد سریع‌تری داشته باشیم. در کشور ما چند هزار موسسه فرهنگی وظیفه تولید محتوا را برعهده دارند. ایده اگرخلاقانه باشد پیروز می‌شود. در تهران ابتکارات و خلاقیت‌ها را می‌بینیم، مثلا یک نوع غذا را از هرجا بخواهید، به‌راحتی به دست می‌آورید.

در ادامه کلیپی از فیلم‌های ارائه شده در بخش فیلم کوتاه جشنواره کودکآنلاین پخش شد و اعلام شد که فیلم‌های منتخب در مراسم اختتامیه جشنواره در بهار 98 معرفی خواهد شد و به نمایش درخواهد آمد. سپس کلیپ انیمیشن دیگری از دنیای وب برای حاضران پخش شد.

دکتر حبیب میدانچی که به همراه فرزندش اجرای این مراسم را برعهده داشت، گفت: این جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود؛ بخش فیلم کوتاه و وب سری‌ها که در ژانرهای مختلف تولید محتوا می‌کنند. این جشنواره ایده‌ها را جذب و ارزیابی می‌کند و به عنوان یک شتاب دهنده کمک می‌کنند تا آثار متفاوتی در این عرصه تولید شوند.

در ادامه دکتر شیخ السلامی عضو هیئت انتخاب این جشنواره نیز طی سخنانی بیان کرد: من و دوستانم حدود ۱۴ ساعت است که در تلاشیم برای اینکه به نتیجه برسیم و خوشحالم که به نتیجه رسیدیم. ما دهه شصتی‌ها روزهای کمی داشتیم که رویایی باشد و امروز خوشحالم که مسئولین برای کودکان وقت گذاشتند و نسل بعدی قطعا زندگی بهتری از ما خواهند داشت.

مراسم انتخاب وب سری و فیلم کوتاه جشنواره کودک آنلاین

وی ادامه داد: امیدوارم برای این ۲۰ ایده نیز اتفاقات خوبی رخ دهد که بخش اعظمی از آن توسط بخش خصوصی رقم خورده و در خرداد ماه نیز بتوانیم حاصل این همکاری را ببینیم و سال آینده مسئولین دولتی در این جشنواره صرفا به عنوان حامی معنوی حضور داشته باشند.

در ادامه نوبت به رونمایی از اپیلیکشین‌های کودکان رسید؛ که در این بخش اپلیکیشن "تاچستان"،"ایوتون"،"دنیای شیرین نبات" و"مداد" از جمله اپ‌هایی هستند که محیطی برای تامین محتوا در اختیار صاحبان ایده می‌گذارند و به عنوان اپ‌های برجسته این جشنواره انتخاب شدند و از تولید کنندگان آن‌ها تقدیر و تشکر به عمل آمد.

همچنین آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: فضای جامعه ما با 13 میلیون مخاطب کودک و نوجوان مواجه است. نسلی که با فضای مجازی زندگی می‌کند و آسیب‌پذیرترین قشر در این فضا هستند. اگر برای این نسل متناسب با شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه فکر نکنیم، آینده این نسل را از دست خواهیم داد. راهکار ما تاکنون منع دسترسی به فضای مجازی بوده و در جامعه‌ای که بچه‌ها برای پدران خود فیلترشکن نصب می‌کنند، این راهکار تقریبا مفهوم و معنای خودش را از دست می‌دهد.

وی بیان کرد: ما به لحاط محتوایی فرهنگی غنی داریم و به‌لحاظ بهره‌گیری از هنرمندان توانا برای تهیه خوراک فرهنگی برای فرزندان، ظرفیت‌های بزرگی داریم.

مراسم انتخاب وب سری و فیلم کوتاه جشنواره کودک آنلاین

وزیر ارتباطات با اشاره به چشم‌انداز و عملکرد جشنواره کودکآنلاین گفت: آنچه ما انجام دادیم، سه حلقه داشت. حلقه اول، پلتفرم‌ها بودند. چهارتا از سکوهای نرم‌افزاری اپ کودک را درست کردند. کودکانی که در تلویزیون می‌دانند باید به سمت شبکه پویا بروند اما متاسفانه نمی‌دانند در فضای مجازی باید به کجا بروند؟ پس ما باید نشانی مناسب با کودکان تولید کنیم و سکوسازان را تشویق کنیم تا سکوهای مناسب کودک و نوجوان را به وجود بیاورند.

وی اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال و اقتصاد پلتفرمی مهم‌ترین زنجیره‌ها هستند. ما در محتوا تخصص نداریم و صرفا برای انتخاب‌شده‌های جشنواره، شتاب‌دهنده و متخصص آوردیم و امشب، شب انتخاب پلتفرم‌هایی است که در زنجیره قبل ایجاد شده‌اند. محصول تولیدشده مورد استفاده قرار می‌گیرد و اقتصاد زنجیره اول که ایده‌اش مورد حمایت قرار گرفته، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرحله بعد، ترویج است. از اردیبهشت آینده، جشنواره با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و این گروه‌ها به جمع‌های مختلف می‌روند و از آنجا که قابلیت تکثیرشدن دارند، براساس مسئولیت اجتماعی یادگیری صورت می‌گیرد.

آذری‌جهرمی گفت: در گذشته وقتی نزد علما می‌رفتیم، می‌گفتند بچه‌ها به عالمی می‌روند که کسی کنار آنها نیست. امروز پدر و مادرها می‌توانند بدون حضور کنار بچه‌ها در فضای مجازی باشند. 14 درصد پدر و مادرها اصلا از این ابزارها اطلاعی نداشتند و امروز ما چهار- پنج محصول خوب برای مدیریت این فضا داریم.

 او تأکید کرد: این سه زنجیره اگر به هم بچسبد، استعدادها شکوفا می‌شود. ما در برابر کودکان مسئولیم، نه به این دلیل که ثمره هستند، بلکه در برابر کشور مسئولیم. ما باید سکوسازان را تشویق کنیم چون برای رسیدن به اقتصاد پویا باید به سمت زنجیره پلتفرمی برویم. تولید محتوا و جامعه مخاطب اهمیت دارد و ترویج، مرحله سوم این زنجیره است و در این راه باید قابلیت سمن‌ها را شناخت.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: از همه دست‌اندرکارانی که به این رویداد کمک کردند و آن را حمایت کردند، حتی آنها که نقد کردند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم ثمره زحمات همه شما، برای آینده ایران نتیجه‌بخش باشد.

در ادامه ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، در سخنانی گفت: وزیر ارتباطات این برنامه را از سر دلسوزی راه انداخته، آن را مدیریت کرده و به یکی از نقاط خالی در سیستم حکومتی کشور پرداخته است. با توسعه فضای مجازی، شکل گرفتن اقتصاد و تحول دیجیتال و کسب و کارهای مبتنی برنوآوری و تنوع فناوری‌های هم‌گرا، مستلزم این هستیم که بسیاری از ساختارهای قوانین و مقررات مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و متاسفانه متناسب با سرعت تحولات کشور، با تصمیم‌گیری و کمک به توسعه این فضا در کشور مواجه نیستیم.

وی اظهار کرد: همانطور که آقای جهرمی گفت، کودکان قاعده هرم جمعیتی استفاده کننده از فضای مجازی کشور هستند و در این فضا که کودکان و خردسالان که سپاهی 13 میلیونی را تشکیل می‌دهند، با حجم بزرگی از نگاه کارتونی به دنیا زندگی را شروع می‌کنند، از پلتفرم‌ها آموزش می‌گیرند و با سیمولاتورهای فضای مجازی وارد بازار کار می‌شوند، باید بدانیم که این زنجیره پیچیده است. این زنجیره توسط کمپانی‌های بزرگ و قدرتمند دنیا در حال مدیریت شدن و به‌دست‌آوردن بازار است و با توجه به اینکه بازار این حوزه بدون نظارت دولت است و می‌توانند فتح شوند، ما باید چه کنیم؟ از یک سو مواجه با بازاری جهانی هستیم که در حال تولید محتوای متنوع است و انواع خدمات را ارائه می‌دهد و از سوی دیگر، اگر ما فقط مصرف کننده باشیم، به‌تدریج این قدرت و نقش را که هم زندگی خوبی داشته باشیم و هم برای دیگران این زندگی را ترسیم کنیم، از دست می‌دهیم.

مراسم انتخاب وب سری و فیلم کوتاه جشنواره کودک آنلاین

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بیان کرد: باید بدانیم که این تعریفی از قدرت است. با این تعریف ما باید چه کنیم؟ باید اقداماتی مثل برنامه امشب صورت بگیرد. هرچند ما نواقص زیادی داریم. کیفیت کالای خارجی بسیار بهتر از ماست. آنها به تکنولوژی نزدیک‌تر بوده‌اند و از تکنولوژی از خاستگاه آنها وارد کشور ما می‌شود. برای بومی‌سازی فرهنگی، باید متخصصان در حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، فرهنگ‌، روانشناسی و ... را داشته باشیم و با بخش خصوصی ترکیب کنیم. همانطور که نت‌فیلیکس و کمپانی‌های هالیوود را در نظر می‌گیرند. البته خوشبختانه عامل تعیین‌کننده، مغزافزار است و این به خلاقیت‌های مردم وابسته‌ است. ما به مردم باور داریم. جریانی که در کشور ما شروع شده، قدرتمند است. کشور ما در شکل گرفتن پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال در منطقه سرآمد است و امیدواریم موانع کمتر شود.

او همچنین اظهار کرد: ما در شورای‌عالی فضای مجازی سعی می‌کنیم که این فضا را فراهم کنیم و در حوزه‌های مختلف هم این کار را کرده‌ایم. یکی از کارهای ما رفع مشکل بیمه‌های تأمین اجتماعی برای فعالان حوزه مربوط به فضای مجازی در استان‌ها بود. آنها از معافیت بیمه‌ای برخوردار شدند و اتحادیه تشکیل شد تا مشکلات حوزه بیمه تأمین اجتماعی را برطرف کند.

در ادامه این مراسم نوبت به تقدیر از ایده‌های برتر رسید که از میان 44 اثر منتخب، به مرحله بعد راه یافتند.

مراسم انتخاب وب سری و فیلم کوتاه جشنواره کودک آنلاین

"جنگل آبی" مهدی خرمیان

"تنها ماموت دنیا" نیما میربابایی

"اقای اُه"سیدصادق لواسانی

"بازنوازی و تصویرگری آهنگ‌های کلاسیک جهان" پوریا عبدالهی چهاردانگه

"دارالوحوش" مهدی شاهمیری

"پیت و بمبو" ایمان محمدامینی

"چهل دیو" وریا نیک منش

"خبیث‌های قطب شمال" پریسا شمس

"سبزیجات خنگول" رضا احمدیاری

"دوقلوهای خل وچل" نوید علی اکبر

"گوشت و پیاز و دنبه" اعظم مهدوی

"خوره‌ها" وحید گلستان

"به همین سادگی" میثم زیدی

"دفتر سیاستگذاری در امور داخلی" پوپک کفیری

"بوگولو" اسداله دیانتی

"سال صفر" کوروش مشهدی

"ایربراش" محسن شیری

"غاز کاراگاه" سعید ترخانی