سرویس استان‌های هنرآنلاین: جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد و باز هم هنرمندان استان فارس افتخار آفرین شدند.

بر پایه این گزارش؛ کوشیار ضیایی نماینده اعزامی به جشنواره و مسئول هنرهای نجسمی فرهنگ و ارشاد فارس ضمن تبریک به جامعه تجسمی استان و برگزیدگان و پذیرفته شدگان، گفت: بعدازظهر چهارشنبه ١٥ اسفند ماه درحالی مراسم پایانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در محل تالار وحدت تهران با حضور جمع کثیری از هنرمندان و اساتید تجسمی کشور برگزار شد که هنرمندان فارس خوش درخشیده و جوایز ٢بخش مختلف طوبای زرین این جشنواره را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: محمدعلی کریمی پور و محسن دهقانی زاده به ترتیب در بخش پژوهش و مقاله و مجسمه‌سازی از میان راه‌یافتگان بخش‌های مختلف جشنواره برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفتند. محمدعلی کریمی پور که از اساتید فعال گرافیک در دانشگاه‌های هنر استان است، در بخش مقالات طوبای زرین به عنوان برگزیده انتخاب و محسن دهقانی زاده نیز که دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر تهران است، در بخش مجسمه‌سازی انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه ٥٠ میلیون ریالی شدند.

ضیایی ادامه داد: این در حالی است که در جشنواره امسال از فارس هنرمندان متعددی به بخش‌های مختلف جشنواره از جمله تصویرسازی، گرافیک، مجسمه‌سازی، خوشنویسی و پژوهش و مقاله نویسی راه یافته و برای دریافت طوبای زرین با دیگر شرکت کنندگان به رقابت پرداختند. از دیگر بخش‌های جشنواره تجسمی فجر چهار سوی هنر بود که نگارخانه‌های شیراز موفق شده بودند نمایش خوبی از خود به یادگار گذارند.

وی افزود: سابقه حضور و موفقیت هنرمندان تجسمی استان در جشنواره‌های امسال به جشنواره جوانان کشور در تبریز برمی‌گردد که در آن خانم یاسمن خوشه چرخ دانش آموخته گرافیک در بخش تصویرسازی به عنوان نفر دوم انتخاب و مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفته بود وی از جمله پذیرفته شدگان بخش مسابقه طوبای زرین فجر و جشنواره ملی دوسالانه نقاشی دامون فر که از بین ٣٦٠٠ آثار رسیده ١١٠ اثر انتخاب شده که سه اثر متعلق به وی است.

این مسئول تجسمی استان اظهار داشت: در جشنواره هنرهای تجسمی دانش آموزی کشور نیز که در تابستان برگزار شد آرین محزون در بخش خوشنویسی به عنوان نفر اول برگزیده شد و پذیرش و حضور موفق امین بلاغی در سمپوزیوم مجسمه‌سازی شرم الشیخ مصر به عنوان نماینده ایران از جمله دیگر موفقیت‌های تجسمی استان طی سال جاری است.

در ادامه ضیایی گزارشی از فعالیت‌های بخش هنرهای تجسمی استان طی سال جاری ارائه کرد و اعلام کرد فارس نامزد اصلی برگزاری جشنواره ملی جوانان کشور در سال آینده بوده و با رویکرد سال جاری تجسمی استان احتمال واگذاری این جشنواره بزرگ ملی به شیراز وجود دارد و طی آن از ٣٠٠نفر هنرمند و اساتید بزرگ کشور میزبانی خواهیم کرد.

پس از برگزاری موفق دوسالانه پنجم سرو نقره‌ای در شیراز؛ طرح موضوع واگذاری پایتخت گرافیک کشور به شیراز در کنار برگزاری جشنواره‌های ملی و همچنین راه‌اندازی انجمن هنرهای تجسمی طی سال آینده از اتفاقات مثبتی است که پیگیر جدی آن هستیم و با آن می‌توان چهره تجسمی استان را دگرگون کرد.

وی ضمن سپاس و قدردانی از افراد فعال در این هیئت مؤسس که شامل خانم مرضیه ساحل، و آقایان عادل یزدی، مرتضی ترسلی، محمدهادی ستایش، امین بلاغی، مهرداد پرتوآذر، بهرام مروی، نایب شیرازی، بهروز مسلمی، مجید اسلمی، محسن نطنج در خصوص تشکیل انجمن هنرهای تجسمی نیز افزود: در سال ٩٧ تلاش گسترده‌ای برای جلب هنرمندان تجسمی استان و همگرایی آن‌ها در قالب انجمن انجام شد و ١١نفر از هنرمندان این بخش به نمایندگی از دیگران تدوین اساسنامه‌ای را در دستور کار قرار دادند.

ضیایی گفت: حاصل فعالیت این گروه طی حدود ١٥٠ ساعت کار مطالعاتی مشترک تدوین متنی بود که در قالب انجمن هنرهای معاصر تعریف شده بود. به روز  بودن و نگاه به آینده ازجمله خصوصیت‌های این اساسنامه بود به تائید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رسید اما بنا به ملاحظات اداره کل هنرهای تجسمی کشور علی رغم تقدیر از تدوین و تأکید بر نگاه جامع استان در تدوین آن از طرف کارشناسان هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام اینکه این متن می‌تواند پایه و اساس اساسنامه‌های کشوری باشد، اجرا شدن آن منوط به تصویب در آینده شد و مقرر شد که اساسنامه کشوری مورد پیشنهاد اداره کل هنرهای تجسمی به اجرا در آید.

وی اضافه کرد: در فجر ٩٧ فعالیت استان در قالب دو نمایشگاه "چهارسوی هنر" و "چهل نمایشگاه چهل شهر" و نمایش ٢٥٦ اثر راه یافته به بخش طوبای زرین فجر در ٥نگارخانه شیراز تعریف شده بود. "چهارسوی هنر" نمایشگاهی بود از آثار ٥٥ نگارخانه فعال کشور در باغ موزه قصر تهران که در آن۳۱ گالری از شهرستان و ۲۴ گالری از تهران به‌صورت مستقل و با محوریت کامل بخش خصوصی با ٤٥٠ اثر از۲۷۰ هنرمند عرضه و به نمایش گذاشته شد و این نگارخانه‌ها از ٦استان بزرگ کشور ازجمله تهران، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان و یزد بودند که آثار هنرمندان خود را به نمایش درآوردند.

او گفت: از فارس نیز ٨ نگارخانه آشنا، تاروپود، جم، سروناز، سی راه، نارنج، نیل، هنر شیراز آثار خود را ارائه کردند. اما در بخش دوم "چهل نمایشگاه چهل شهر" بود که در آن چهل اثر از آثار معاصر موجود در موزه هنرهای معاصر تهران با در نظر گرفتن این موضوع که ارسال اصل آثار همزمان به چهل شهر و موضوع امنیت ارسال و نگهداری خاص آثار امکان‌پذیر نبود، در اندازه‌های کوچک‌تر از اصلی به دلیل رعایت قوانین تکثیر در ٤٠شهر کشور به نمایش درآمد. در شیراز نیز این نمایشگاه در نگارخانه وصال به مدت یک هفته برپا شد.

ضیایی در پایان بیان داشت: اما استان فارس، امسال با رویکرد مدیریت جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس جهت فعال‌تر شدن هنرهای تجسمی در استان، همزمان با تهران آثار بخش طوبای زرین جشنواره هنرهای تجسمی ملی فجر را که به‌صورت مسابقه برگزار شده بود نیز در ٥ نگارخانه مختلف به نمایش درآورد. در این بخش ٢٥٦ اثر قابل چاپ راه یافته به بخش مسابقه فجر در ٤ رشته: گرافیک(پوستر)، تصویرسازی، کاریکاتور و کارتون و عکس را با هدف حمایت و معرفی مراکز جدید در ٥ نگارخانه "سی راه" ، "رومی"، "مهستان"، "سو" و "نگارخانه وصال" به نمایش گذاشت.

 

الهه بهرامی