به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اختتامیه سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی، حمید قبادی دانا؛ مشاور اجرایی معاونت امور هنری، محمد اله یاری؛ مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، مسئولان استان ایلام و هنرمندان تئاتر حضور داشتند.

حمید قبادی دانا در این مراسم پیام سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی را خواند.

در پیام معاون امور هنری آمده است: برگزاری "جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی" در دیار حماسه‌ها، ایلام قهرمان و شهرستان مرزی دهلران که نامش در تاریخ هشت سال دفاع مقدس ماندگار شده است، فرصت مغتنمی است تا بار دیگر از هنرمندان سرافراز سال‌های شور و حماسه یاد آوریم که با فرهنگ شهادت، زندگی را معنایی عمیق بخشیدند. از این رو شایسته است قدردان سلحشوری‌ها و جان‌فشانی‌های این عزیزان باشیم.

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: اکنون هنرمندان عرصه نمایش، گوشه‌هایی از آن حماسه‌ها را به میان مردم کوچه و خیابان آورده‌اند تا در "سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی" این بار در فضا و گستره‌ی ملّی، هنرنمایی خود را عرضه کنند. "شرهانی" نقطه پیوند هنر و شهادت و آوردگاه به هم پیوستن چشمه‌های خروشان معرفت است که با اجتماع خویش، دریایی شده‌اند تا اندیشه‌های ناب در آن شناور باشند و قصه زیبای شهادت را با زبانی رساتر از همه زبان‌ها، به اقیانوس برسانند. با تقدیر از تمامی تلاشگران این رویداد ارزشمند که پذیرای استعدادهای جوان و خلاقی هستند که در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه نمایش خیابانی گام برمی‌دارند، از خداوند متعال بهروزی و توفیقات روزافزون هنرمندان دلسوز میهن عزیزمان را خواستارم.

photo_۲۰۱۹-۰۳-۰۸_۱۳-۴۶-۱۸

قبادی پس از قرائت پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر تئاتر زبان نقد و اعتراض است. تئاتر ملی شرهانی در کنار نمایشنامه ها و متون خوب، صحنه ای که در کنار خیابان و محیط مردمی ایجاد کرد بسیار ارزشمند است. تئاتر خیابانی از مردمی ترین و تاثیرگذارترین قالب های هنری است و جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی مانند جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان می تواند تثبیت شود.

مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت ارشاداسلامی تئاتر را زبان گویای مردم دانست به شرط آنکه در میان مردم باشد و گفت: تا تئاتر در بین مردم نباشد تاثیرگذاری ندارد.

قبادی دانا کار شهدا را بزرگ و ارزشمند دانست و افزود: امروز هنرمندی شهدا دستمایه شما هنرمندان در تئاتر شرهانی شده است.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رشد و توسعه تئاتر از جمله در غرب کشور و استان ایلام توجه دارد و از همه ظرفیت ها در این زمینه استفاده شده و می شود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در ادامه مراسم گفت: استان ایلام نه تنها در تئاتر بلکه در هنرهای هفت گانه در جشنواره های ملی و بین المللی درخشیده است.

عمران خود آموز افزود: این جشنواره معرف فرهنگ ایثار و شهادت و شهیدانی است که از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند و امروز هنرمندان بخوبی این فرهنگ را به جامعه معرفی کرده اند.

امام جمعه دهلران با اشاره به تلاش هنرمندان دهلران برای خاستگاه و جایگاه تئاتر شرهانی در کشور گفت:دهلران علی رغم سوابق هشت سال دفاع مقدس،220 کیلومتر مرز مشترک وظرفیت های نفت و گاز و کشاورزی اما کمتر در رسانه ملی دیده شده و بدانید این شهرستان مرزی از امنیت مرزی پایدار برخوردار است.

سید محسن موسوی خواستار توجه ویژه به بودجه تئاتر خیابانی دهلران و توجه هنرمندان به محتوای بهتر در راستای وصیت نامه شهدا وتوجه به زیرساخت های هنری این شهرستان و پوشش مفید این جشنواره از طریق صدا و سیما و استقرار دبیرخانه ویژه و سالانه جشنواره و تشکیل کمسیون ویژه آسیب شناسی تئاتر شرهانی و فراهم کردن زمینه برای حضور هنرمندان 31 استان کشور در جشنواره شد.

در این مراسم از پیشکسوتان تئاتر دهلران تجلیل شد و جوایز برگزیدگان جشنواره اهدا شد.

سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برگزار شد. 79 اثر از سراسر کشور با موضوع دفاع مقدس به سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی ارسال شد و هیات انتخاب 11 اثر را برای جشنواره انتخاب کرد که از 12 تا 16 اسفند در نقاط مختلف شهر دهلران اجرا شد.