سرویس معماری هنرآنلاین: با توجه به اینکه در عصر طلایی اکتشافات فضایی به سر میبریم ،اکنون خواهان معماران و طراحانی هستیم تا بقای نسل انسان‌ها را در مکانی فراتر از کره زمین ایجاد کنند.در سیاره ما،معماری به عوامل مختلفی مانند فرهنگ،علوم،سنت و تکنولوژی‌های مختلف وابسته است.این ملاحظات در هنگام طراحی مسکن در ماه نیز اهمیت می‌یابد تا ما بتوانیم فرایند زندگی انسان را فراتر از علم مهندسی در نظر بگیریم. آماده‌اید تا در ورای مرزهای کره زمین طراحی کنید؟

چالش طراحی در این مسابقه اینگونه تعریف شده است: ما از تمامی رویاپردازان و افراد خلاق تمامی رشته‌های معماری، طراحی،مهندسی و علاقه‌مندان به هوا و فضا دعوت می‌کنیم تا از سراسر جهان در این مسابقه شرکت کنند و آینده‌ای نزدیک برای انسان‌ها را با توجه به تصورات خود طراحی کنند.

از شرکت کنندگان درخواست می‌شود تا مرکز تحقیقات ماهواره‌ای را برای اولین انسان‌ها، به علاوه  فضایی برای ده گردشگر و پنج پژوهشگر جهت اقامت راحت‌تر آنها در ماه طراحی کنند. این مرکز تجربی به علاقه‌مندان فضا کمک خواهد کرد تا وقتی برای اولین بار قدم به سطح ماه می‌گذراند به خوبی آن را درک کنند.

همچنین مرکز تحقیقاتی طراحی شده به محققان کمک خواهد کرد تا درک بهتری از زندگی انسان‌های آینده و مناسب بودن زیست محیط آن برای حفظ حیات انسان داشته باشند.

شرکت کنندگان موظف هستند تا فضایی پایدار برای انسان‌های اولیه‌ای که در ماه زندگی می‌کنند، طراحی کنند.

فضاهای مورد نیاز در این پروژه عبارتند از: فضای زندگی، فضای خواب،فضای آشپزی،فضاهای فعل و انفعالی و پویا، فضای بهداشتی و حمام،فضاهای کنترل شده برای کشاورزی ،فضای نمایشی،فضای مشاهده،فروشگاه ،مناطق تفریحی،اتاق AV، مراکز درمانی،مناطق کنترل و نظارت،پارکینگ و مناطق تعمیر و نگهداری ماشین، و هر فضای دیگری که شرکت کنندگان برای سهولت زندگی هر دو گروه محققان و بازدیدکنندگان مقیم در ماه در نظر گرفته‌اند.

فضاهای طراحی شده برای هر دو گروه محققان و بازدیدکنندگان باید آسایش آنها را فراهم آورد و فضاهای مختلف ارائه شده باید دارای نور طبیعی فراوان موراد نوآورانه و از نظر روانشناسی تاثیرات مثبتی را بر روی روان افراد داشته باشد.

معیار های داوری شامل: ایده طراحی، راحتی و یکتایی طرح، در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و در نظر گرفتن وضعیت فضایی است.

 جوایز این مسابقه عبارتند از: نفر اول: 2000 دلار؛ نفر دوم:1200 دلار؛  نفر سوم: 800 دلار به علاوه 5 طرح تقدیر شده و تقدیراز 10 طرح دیگر است.

علاقمندان به شرکت در این مسابقه می توانند حداکثر تا 29 فروردین ماه از طریق سایت اصلی این مسابقه به آدرس https://moonception.volzero.com/ ثبت نام اولیه را انجام دهند.  مهلت ثبت نام نهایی و ارسال آثار در این مسابقه نیز 9 خردادماه سال 1398 اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، نتیجه این مسابقه نهایتا تا 29 تیر 1398 اعلام خواهد شد.

منبع: رستارک