سرویس معماری هنرآنلاین: معماری کتابفروشی بزرگ شهر شی آن، یکی از استان‌های مهم چین که دارای سلسله‌ای قدیمی است، فرصت مهم فرهنگی-آموزشی برای منطقه صنعتی با پیشرفته‌ترین امکانات به شمار می‌رود. با در نظر گرفتن برخی رویکردهای معماری مدرن ساختمان، طبقه اول و دوم پروژه توسط معمار مشهور ژاپنی "توموکو ایکه گای"، معمار مشهور ژاپنی طراحی شده است. طراحی هال بزرگ کتابفروشی، تاثیرپذیری خود را از معماری ژاپنی نشان داده که ته مایه‌های فضای تجاری در آن اثر گذاشته است. بر همین مبنا گسترده سازی و خلق عنصر ابهت در زمینی به متراژ 5 هزار متر بسیار ضروری بود.

طراحی کتابفروشی در تلاش است تا چندین مفهوم را ادغام کند. میراث جهانی جنگجویان لشکر سفالین، نقطه شروع جاده ابریشم، فرهنگ و هنر شهر باستانی، محیط لوکس و فضای تجاری فروش کتاب ازجمله مفاهیم پنهان در طراحی این کتابفروشی است.

کتابفروشی فضایی است که باید طراحی منحصربه فردی داشته باشد، جایی که دنیای شرق را به غرب مشرف کند و مردم را به استقبال فرهنگ ادبیات دیگر دنیا سوق دهد. با تلفیق تِم گالری-کتابخانه، معمار  فضایی ایجاد کرده که عناصر کتابخانه به گونه‌ای در آن تعبیه شوند تا در مواقع خاص فضا به عنوان یک گالری باز مورد استفاده قرار گیرد. 

با توجه به رویکردهای چندگانه طراحی کتابفروشی می‌توان تصور کرد که محیطی ایده‌آل برای کاربری‌های مرتبط و نزدیک به بوده و تعامل خلاقانه‌ای بین مشتریان و کتابفروشی اتخاذ شده است. این فضا با لمس انسان طراحی شده است، بنابراین مخاطب احساس می‌کند که از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کرده تا به وابستگی‌هایی همچون: مردم-مردم، کتاب-کتاب و مردم-کتاب را دریابد و به حسی مانند بودن در خانه دست یابد.

در طبقه اول این کتابفروشی، قفسه‌ای به ارتفاع 10 متر در فضای لابی قرار دارد. ارتفاع قفسه یک ترفند ساده طراحی است که مراجعه کنندگان را به گشت و گذار در کتابفروشی ترغیب می‌کند تا با احاطه شدن بین هزاران کتاب، بیشتر تحت تاثیر فضا قرار بگیرند. تفکیک طبقات با نزدیک شدن به پله مارپیچ دهلیز قابل لمس می‌شود که با سقفی گسترده و المان‌های روشنایی آویزان ما را به محیطی جادویی از کاغذهای شناور غرق می‌کند. 

در طبقه دوم شاهد میزهای کنسولی شمارنده‌ای هستیم که برای کارکنان و مسئولین کتابفروشی تعبیه شده است. قفسه‌ استوانه‌ای مرکز سالن طبقه دوم مانند استندهای موزه‌های باستان طراحی شده و در مرکز استند یک ویترین شیشه‌ای با شیء قدیمی قرار گرفته است. این فرم ستون که در بالا و پایین آن قفسه‌های کتاب قرار گرفته، ادغامی از گالری اشیاء باستانی با فرهنگ متون غنی شرقی است.

طراحی مدرن کتابفروشی در چین

طراحی سالن آمفی تئاتر کوچک در طبقه دوم، فضای مناسبی برای گردهایی و ایجاد گروه‌های کتابخوانی است که فضای شلوغ و پر سر و صدا را از بوتیک‌ها و میزهای کوچک مطالعه فردی در طبقه اول تفکیک کرده است.  آثار هنری با هدف ایجاد محیطی آرامش بخش طراحی شده‌اند. مخاطب با عبور از تمام فضاهای کتابفروشی، تجربه‌ای منحصربه فرد از تاریخ، فرهنگ و هنر را در قالب فرم و کتب دریافت می‌کند.

منبع: آرل