سرویس مد و لباس هنرآنلاین: علی نجم‌الدین کارشناس نساجی در شرکت "اصفهان بافت" درباره شرایط حاکم بر نساجی ایران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نساجی از دیرباز زیربنای رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی ایران بوده و قدمتی در کشورمان دارد که توجه به آن می‌تواند ما را از بسیاری از آفت‌های کنونی نجات دهد.

نجم‌الدین با اشاره به اینکه متأسفانه در مقاطعی با مشکل تأمین مواد اولیه و سایر نیازهای صنعت نساجی مواجه بوده‌ایم، اظهار داشت: نساجی با بسیاری از عرصه‌های دیگر همچون کشاورزی گره خورده و این پیوند عمیق موجب می‌شود که رکود در هر بخش، آسیب‌هایی را به صنعت نساجی وارد کند و در این بین لازم است به فکر ایجاد فرصت‌ها جدید برای توسعه صنعت نساجی ولو در سطوح کوچک داریم.

او اذعان داشت: از همین‌رو به اتفاق سایر همکاران خود در شرکت نساجی "اصفهان بافت" دستگاهی را طراحی کرده و ساخته‌ایم که می‌تواند راهگشای بسیاری از کمبودهای مزون‌داران و طراحان لباس باشد.

این کارشناس نساجی درباره عملکرد دستگاه بافت پارچه گفت: این دستگاه قادر است پارچه‌هایی با عرض 30، 50، 70 و 95 ببافد و این در حالی است که بسیاری از طراحان لباس در بخش تأمین پارچه مورد نیاز خود در قالب خرج کار از بازار مشکل دارند و این‌گونه می‌توانند به سلیقه خود پارچه مورد نظر را طراحی کرده و ببافند.

نجم‌الدین ادامه داد: بخش عمده‌ای از پارچه‌هایی که به عنوان خرج کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، پارچه‌های هندی و پاکستانی هستند که با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌‍رسند. پس نتیجه می‌گیریم استفاده از این دستگاه به صرفه است و می‌تواند مسیری برای کسب هنر پارچه‌بافی را نیز در میان طراحان لباس رواج دهد.

این فعال صنعت نساجی به ظرفیت‌های بالای کارآفرینی در صنعت نساجی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که تحریم‌ها روز به روز بر مشکلات اقتصادی ما می‌افزاید لازم است مسئولین صنایع با درایت به ایجاد فرصت‌های شغلی اقدام کنند و این در حالی است هم می‌توان با تکیه بر تکنولوژی روز دنیا در این عرصه پیشرفت کرد و هم با احیای روش‌‌های سنتی، رویه‌ای مقرون به صرفه را به ویژه در صنایع کوچک و خانگی پیش گرفت.

نجم‌الدین در خاتمه اذعان داشت: کارآفرینی و تجمیع نیروها و فرصت‌های شغلی می‌تواند به صادرات منجر شود و این در حالی است که فعالیت در زمینه نساجی در بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک هم دارای امکان اشتغال‌زایی است پس در نتیجه با پرداختن به این حوزه و سرمایه‌گذاری در آن، توجه مردمان خطه‌های مختلف به آن جلب شد و در ادامه کمتر شاهد مهاجرت جوانان به کلان‌شهرها آن هم در پی معضل بیکاری خواهیم بود.