سرویس تئاتر هنرآنلاین: "سرزمین‌های شمالی" عنوان نمایشی است که به نویسندگی مونا احمدی و کارگردانی شیما عرب از 6 اسفندماه ساعت 20:15 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان با بازی مونا احمدی، شکیبا فدایی و مجید یوسفی روی صحنه است. این نمایش در بخش مسابقه ایران یک سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا و در دو بخش نمایشنامه‌نویسی و بازیگری زن کاندید این رویداد شد و جایزه بخش نمایشنامه‌نویسی این جشنواره را کسب کرد.

شیما عرب که سه سال پیش نمایش "پینوکیو" را در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه آورده است در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "سرزمین‌های شمالی" گفت: این نمایشنامه به منظور اجرا برای پایان‌نامه ارشد من نوشته شده است. سال گذشته به بهانه پایان‌نامه قرار بر این شد تا درخصوص موضوعی مرتبط با مرگ و فقدان کار و پژوهش کنم و نمایشی را روی صحنه آورم. بنابراین دغدغه‌هایم را با خانم مونا احمدی مطرح کرده و او این نمایشنامه را نوشت.

او داستان این اثر نمایشی را اینگونه توضیح داد: "سرزمین‌های شمالی" قصه دختری است که پس از مرگ مادرش با اتاق هتلی در شمال کشور مواجه می‌شود که تمام اشیای درونش تا روز گذشته مورد استفاده مادرش بوده و حالا همه‌چیز در همان شکل، ثابت مانده است و او پروسه فقدان را می‌گذراند.

این کارگردان جوان تئاتر در ادامه افزود: این نمایش را برای اجرای پایان‌نامه که سال گذشته بود، حدود یک ماه و نیم تمرین کردیم و امسال به منظور اجرا در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، بازنویسی روی نمایشنامه صورت گرفت و پس از تغییراتی در کارگردانی و تغییر دو بازیگر نمایش آن را پس از دو ماه تمرین، در جشنواره و پس از آن در تالار انتظامی روی صحنه آوردیم.

عرب درباره فضا و شیوه اجرایی نمایش "سرزمین‌های شمالی" عنوان کرد: در این نمایش موقعیت اهمیت دارد و قصه به عنوان لایه اولیه مطرح نیست. از آنجا که موضوع مرگ و فقدان عجیب و سوال‌برانگیز است می‌تواند دغدغه همه انسان‌ها باشد. در این اثر دختر در فضای واقعی و خیالی قرار دارد.

او درباره طراحی صحنه این نمایش تصریح کرد: صحنه براساس میزانسن‌ها طراحی شده است و سعی شده فضاسازی به فهم اتفاقاتی که در هتل رخ می‌دهد، کمک کند.

شیما عرب درخصوص موسیقی این نمایش یادآور شد: آهنگساز این اثر کسرا پاشایی است که در پروسه تمرینات ما را همراهی می‌کرد و قطعه‌ای را که نیاز داشتیم، ساخت. فضای موسیقی نه چندان وارد بخش احساسی موضوع مرگ می‌شود و نه از آن فاصله می‌گیرد. موسیقی به سیالیت اتفاقات در اتاق هتل می‎افزاید و درراستای فضاسازی بسیار موثر است.  

دیگر عوامل نمایش "سرزمین‌های شمالی" عبارتند از: تهیه‌کننده: محمد بحرانی، مشاور کارگردان: فریبرز کریمی، دستیار کارگردان: ملیکا ژیان‌پور، مدیر صحنه: سهیلا ساطع و زینب رحمتی، طراح لباس: نسرین خرّمی، طراح ویدئو: آرمان مقدم، طراح گرافیک: پرناز کریمی، مدیر روابط عمومی: محبوبه افتخاری، آهنگساز: کسرا پاشایی، مدیر تبلیغات: نوید آغاز، تیزر: حامد ماهوتی و عکس: امیرحسین شجاعی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.