سرویس تئاتر هنرآنلاین: موسیقی نمایش "هفت خان رستم" به کارگردانی بهاره جهاندوست، نقلی برای کودکان است که از ۸ اسفندماه به مدت ۳ شب در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت و استقبال خوبی از سوی مخاطبان از این اثر طی این مدت صورت گرفت.

بهاره جهاندوست در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: "هفت خان رستم" یک اثر موسیقی نمایشی است که اساس آن نقالی است. این نمایش موسیقی، داستان هفت خان رستم است که آن را از چند طومار معتبر نقالی برای کودکان بازنویسی کرده‌ام.

او در ادامه اضافه کرد: از آنجا که در این اثر، نقالی با موسیقی همراه است، گروه موسیقی، کودکان نقال "هفت خان رستم" را همراهی می‌کنند. این اثر، دارای پرده نقاشی 10 متری با الهام از شیوه پرده‌خوانی که در شکل‌های نمایش روایی ایرانی است که بچه‌ها در طول نمایش آن را رنگ می‌کنند. این کودکان پیش از این نمایش، در کارگاه آموزشی با عنوان نقاشی نقالی شرکت کرده‌اند و با بهره‌گیری از آن ورک‌شاپ، داستان این نمایش را تصویرسازی می‌کنند.

جهاندوست ضمن اشاره به اینکه گروه موسیقی این نمایش به سرپرستی آیدین بیات هدایت می‌شود، عنوان کرد: در این نمایش - موسیقی، در مجموع  37 کودک و نوجوان نقال، نوازنده و نقاش روی صحنه رفتند.

این نقال که سال‌هاست در عرصه آموزش شاهنامه برای کودکان کار می‌کند، در ادامه تصریح کرد: نمایش - موسیقی "هفت خان رستم" را به مدت سه شب در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه آوردیم و با اینکه ظرفیت این تالار نمایشی 280 نفر است طی مدت این سه شب 1000 نفر به تماشای این نمایش نشستند.

او در پایان گفت: در اجراهای نقالی رسم بر این است که در شب نخست اجرا، از پیشکسوت و بزرگتری به منظور آغاز کار رخصت گرفته می‌شود. در شب اول اجرای ما از استاد داوود فتحعلی‌بیگی درخواست اجازه برای شروع نمایش را داشتیم و ایشان از ما دعوت کردند تا در جشنواره نمایش‌های آئینی- سنتی سال آینده حضور داشته باشیم. هم اکنون در حال مذاکره با چند تالار نمایشی هستم تا این اثر را سال آینده دوباره به روی صحنه آورم.

موسیقی- نمایش "هفت خان رستم" توسط ۱۲ کودک و نوجوان نقال با نام‌های کیمیا یعقوبی، ستاره علیزادگان، ترنم جاهد، آریانا شکری، هستی شایسته فر، ستایش سلیمی زاده، ریحانه احمدی، اهورا غضنفری، سید رایان میرفارسی، محمد نعیمی ذاکر، هانا حسین زاده، امیرحسین مرادیان با مربیگری بهاره جهاندوست نقل شد و همزمان ۸ قطعه موسیقی توسط امیررضا پناه، سورنا سخایی، سارینا صمصام، عرفان صمصام، علیرضا صمصام، آرتین قنبری، کسری کاظمی پور، رایان مجد کمالی، نیما منشی، هستی مهدی پور، علی نوروزی، سنا نیازخانی، سوگل نیازخانی، ستاره واحد و ستایش واحد با مربی‌گری آیدین بیات نواخته شد و ۱۰ نقاش با نام‌های باران اشرفیان پور، سامیار الوندی، نوا امینیان، نازنین زینب حاجیان، عقیق سعادتی، مهراز سمایی، کیانا شهابی، یمنا فتوحی، یلدا فراهانی، سما کشاورز با مربیگری زهرا هوشیار به صورت زنده پرده نقاشی ۱۰ متری شامل ۹ تصویر از شرح هفت خان رستم و نبردها و سفرهای شخصیت‌های این داستان را نقاشی کردند.

همچنین مهدی خسروی مجری طرح و پریسا طالبی و زهرا احمدلو دستیاران کارگردان موسیقی- نمایش  "هفت خان رستم" بودند.

دیگر عوامل این اثر عبارتند از: آهنگساز، تنظیم کننده و رهبر ارکستر: آیدین بیات، سرپرست گروه نقاشی: زهرا هوشیار و مجری طرح: مهدی خسروی.