به گزارش هنرآنلاین، در این نشست که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف همراه بود، حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا دبیر علمی همایش قرآن کریم و هنر در ابتدا به ارائه گزارشی از مقالات سفارشی و فراخوانی در این همایش پرداخت. طبق توضیحات ایشان، 28 مقاله از طریق فراخوان به دبیرخانه همایش ارسال شده که پس از داوری، 6 مقاله پذیرفته شده است. همچنین 17 مقاله هم به اساتید و صاحب‌نظران سفارش داده شده که 11 مورد از آنها بطور خلاصه در روز برگزاری همایش، ارائه خواهند شد.

دکتر قائمی‌نیا با اشاره به محورهای محتوایی پنجگانه، ارزش و تمایز ویژه این همایش را در فراهم آوردن بستر نظری برای هنر دینی با محوریت مفاهیم و فضای قرآن کریم توصیف کرد که به بیان وی، تاکنون در مباحث حکمی و نظری در باب هنر دینی، محوریت نداشته است.

دبیر علمی همایش در ادامه افزود: مقالات پذیرفته شده در این همایش، دارای رتبه علمی پژوهشی با تایید پایگاه استنادی ISC هستند و در این پایگاه نمایه خواهند شد.

همچنین حجت الاسلام دکتر نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر در این نشست خبری ابتدا به تحول دیدگاه مستشرقان و محققان غربی درباره مطالعات اسلامی اشاره کرد که از از نگاه تنگ‌نظرانه و براساس ذهنیت‌های غربی در سالیان پیشین، به نگاهی واقع گرایانه‌تر و مراجعه به متون و محققان اصیل‌تر تغییر پیدا کرده است.

ایشان در ادامه، هدف مدرسه اسلامی هنر در همایش قرآن کریم و هنر را "تقویت ارتباط و گره‌های نظری دین و هنر" معرفی کرد که این بار با تکیه بر مهم‌ترین منبع اسلامی- قرآن کریم - صورت می‌گیرد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر در انتها از مرکز توسعه پژوهش‌های قرآنی وزارت علوم- بعنوان حامی همایش- و مراکز علمی مانند پایگاه استنادی ISC، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه ادیان، جامعة المصطفی، دانشگاه باقرالعلوم و... به عنوان همکاران علمی همایش تشکر و قدردانی کرد.

همایش قرآن کریم و هنر در تاریخ پنجشنبه از ساعت 9 تا 17 و در سالن سینما آیه مدرسه اسلامی هنر برگزار خواهد شد که شماری از اساتید برجسته و هنرمندان صاحب نام در آن به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

همچنین نمایشگاهی از اصل آثار هنرهای قرآنی منتخب که از مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تهران امانت گرفته شده، در محل نمازخانه مدرسه اسلامی هنر برقرار خواهد بود.