سرویس معماری هنرآنلاین: در سیصد و دوازدهمین گفتمان هنر و معماری که به استان اردبیل، استان منتخب گروه ایرانشناسی انجمن مفاخر معماری ایران اختصاص دارد.

در این نشست، مهندس نیکی علی آبادی، مهندس فرامرز تطهیری مقدم و دکتر علی طاهری پیرامون معرفی ابعاد گسترده و کلیات استان می‌پردازند.

در این نشست علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری به عنوان دبیر پنل حضور خواهد داشت. همچنین این نشست با نمایش فیلم همراه خواهد بود.

در معرفی این نشست آمده است: استان اردبیل با 17800 کیلومتر مربع وسعت در شمال غرب فلات ایران قرار دارد. اردبیل، خلخال، مشکین شهر، گِرمی، بیله سوار، پارس آباد، نمین، کوثر، نیر از شهرهای مهم این استان و شهر تاریخی و مذهبی اردبیل، مرکز آن است. چهار شهرستان از استان اردبیل در طول 5/282 کیلومتر با جمهوری آذربایجان هم‌مرزند. در 159 کیلومتر از این مرز، رودهای ارس و بالهارود جریان دارند. محور اردبیل - آستارا (گردنه حیران) اولین خط ارتباطی استان با مرکز کشور است که شهرستان‌های استان را از راه رشت - قزوین به تهران وصل می‌کند. سیمای طبیعی و اقلیم استان اردبیل به دلیل تفاوت‌های جغرافیایی مناطق مختلف آن متفاوت است. بیشتر نواحی این استان بیش از 3 هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و قله سبلان با 4811 متر ارتفاع در شمال غربی شهرستان اردبیل در اعتدال هوای آن نقش عمده‌ای دارد.

تاریخ استان اردبیل با تاریخ سرزمین آذربایجان درآمیخته است. بسیاری از مورخان اسلامی بنای شهر اردبیل را به فیروز پادشاه ساسانی (489-457 م) نسبت می‌دهند. ولی اردبیل در زمان هخامنشیان نیز دارای اهمیت سیاسی و نظامی بوده و مرکز استقرار اردوی ایران جهت حفظ و نگهداری مرزهای شمالی به شمار می‌رفته است. به روایت اوستا، زرتشت پیامبر ایرانی در کنار رود "دائی یتا" که امروز ارس نامیده می‌شود به دنیا آمده و کتاب خود را در سبلان نوشته و برای ترویج دین خود روی به شهر اردبیل آورده است.

در زمان حمله اعراب به ایران (22 هجری قمری) اردبیل بزرگ‌ترین شهر آذربایجان بود. بین سال‌های 317 - 267 ه.ق این شهر مرکز حکمرانی طایفه بنی ساج بود که حکومت را از مراغه به اردبیل انتقال داده بودند. اردبیل تا حمله‌ مغول، مرکز حکومت آذربایجان بود. شاه اسماعیل برای تشکیل حکومت واحد ایرانی از اردبیل قیام کرد و پس از آن تبریز را  در سال 906 ه.ق پایتخت رسمی ایران قرار داد. در این دوره (دوره صفوی) اردبیل از لحاظ سیاسی و اقتصادی سرآمد شهرهای ایران بود. این شهر در مسیر شاهراه تجاری ایران و اروپا قرار داشت و ابریشم و مال التجارۀ وارده از گیلان، از طریق اردبیل به اروپا صادر می‌شد.

امروزه علاوه بر اهمیت جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان اردبیل که زمینه مناسبی را برای توسعه اقتصادی - اجتماعی آن فراهم آورده‌اند، موقعیت استراتژیک این منطقه از نظر همجواری با کشور جمهوری آذربایجان، از نظر توریسم عبوری و بازرگانی، آن را در اهمیت درجه اول قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند چهارشنبه 15 اسفندماه 1397 از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.