به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، نشست و برنامه‌ پایانی همایش "زنان در ادبیات معاصر ترکیه"، سه‌شنبه 14 اسفند ساعت ۱۶ با حضور سوال گونبال بوزکورت، مریم حسینی، مژگان دولت‌آبادی و حسن اکبری‌بیرق در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

همچنین روز دوشنبه ۱۳ اسفند ساعت ۹ صبح، برنامه‌های همایش در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا با حضور صاحب‌نظران ایران و ترکیه آغاز می‌شود.

زنان در کشورهای مختلف همگام با مردان به انواع نوشته‌های ادبی دست‌زده و در کنار داستان و شعر به مباحث ادبی و اجتماعی توجه کرده‌اند. آنان در ادبیات به موضوعات تازه‌ای که لازمه‌ی تحول اجتماعی بوده، پرداخته‌اند. در دو دهه‌ اخیر و در قرن بیست‌ویکم، زنان از نظر کمی و کیفی در بسیاری از کشورها رشد قابل ‌توجهی داشته‌‌اند و آثار ارزشمندی خلق کرده‌اند.

شناخت از تحولات ادبی معاصر در کشورها و بررسی نقش زنان در این تحولات بسیار ضروری است.

در سال گذشته، همایش زنان در ادبیات معاصر ایران با همکاری مرکز فرهنگی شهر کتاب، دانشگاه الزهرا، دانشگاه یلدیریم آنکارا، انتشارات هجه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه یلدیریم آنکارا برگزار شد تا نقش زنان در ادبیات معاصر فارسی برای علاقه‌مندان در ترکیه تحلیل و بررسی شود.

 

شب رونمایی از کتاب "کارنامه مصدق"

به مناسبت انتشار کتاب "کارنامه مصدق" تالیف ارسلان پوریا که از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است، چهارصد و چهل و چهارمین نشست از شب‌های بخارا به نقد وبررسی این کتاب اختصاص یافته است.

این مراسم یکشنبه 12 اسفند ساعت 17 در خانه گفتمان شهر (وارطان) با سخنرانی دکتر ناصر تکمیل همایون، دکتر داریوش رحمانیان، محمد ترکمان، دکتر زهره حسین زادگان و علی دهباشی برگزار می‌شود.

این چاپ "کارنامه مصدق" متن کامل کتاب است. پیش از این کتاب فاقد فصل چهارم بود که به همت بهمن پوریا در اختیار ققنوس قرار گرفت. کتاب "کارنامه مصدق" یکی از منابع مهم و دست اول درباره دوران نخست وزیری دکتر محمد مصدق به شمار می‌آید.

خانه گفتمان شهر (وارطان) در میدان فلسطین، طالقانی غربی، ضلع جنوبی پلاک 514 واقع  شده است.

 

انتشار بخارای زمستانی

یکصدوبیست‌ونهمین شماره مجله "بخارا" از صبح یکشنبه 12 اسفند در کتابفروشی‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی قابل دسترسی است.

در این شماره مجله بخارا چهار شعر منتشرنشده از ه‍. ا. سایه در صفحات ابتدای مجله آمده است.

در بخش نقد ادبی مقاله "در جستجوی معنای عرفان" از محمدرضا شفیعی کدکنی، "بجوی تا بیابی" از محمدعلی موحد، "اوج اندیشه‌های بی‌شائبه زرتشت" از ژاله آموزگار، "ترانه احمد غزالی از روزگار جوانی" از نصرالله پورجوادی، "آن انسان آرمان‌خواه" از محمود دولت‌آبادی ارائه شده و مقالاتی دیگر از بهاالدین خرمشاهی، عبدالحسین آذرنگ، هوشنگ دولت‌آبادی، مسعود جعفری‌جزی، ساقی گازرانی، میلاد عظیمی، انوش صالحی، محمدرضا تقی‌دخت، محمود آموزگار، هاشم رجب‌زاده، سجاد آیدنلو، سایه اقتصادی‌نیا، حامد فولادوند، حسن میرعابدینی،‌ کامیار عابدی، محمدرضا ارشاد، مجید سلیمانی و یادنامه محمود اعتمادزاده (م. ا. به‌آذین) به همراه بیست اثر دیگر  در این شماره به چاپ رسیده.

شماره 129 مجله در 448 صفحه با تصویر م. ا. به‌آذین بر روی جلد منتشر شده است.

 

برگزاری شب هادی خانیکی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری مجله بخارا شب هادی خانیکی را در قالب برنامه "مسافر گفت‌وگو" سه‌شنبه 14 اسفند ساعت 17 در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می‌کند.

اشرف بروجردی، مصطفی ملکیان، مصطفی معین و احسان شریعتی از جمله سخنرانان این شب هستند.

مستند کوتاه "تو دیگری نیستی" نیز در این شب پخش می‌شود.