سرویس استان‌های هنرآنلاین: گالری وصال شیرازی میزبان نمایشگاه آثار "حسن گلبن" با عنوان "در انتظار سیمرغ"؛ است که آیین گشایش آن روز جمعه ١٠ اسفندماه١٣٩٧ ساعت ١٧ الی ٢١ بود. در افتتاحیه این نمایشگاه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز به اتفاق جمعی از هنرمندان و مسئولان آثار خلق شده توسط این هنرمند شیرازی را به تماشا نشستند.

گلبن در حاشیه این بازدید گفت: جهان با شتاب سرسام آوری در حال حرکت به سوی ناملایمتی‌ها و نازیبایی‌ها است و به یقین می‌توان گفت هنر همان دریچه‌ای است که ما را برای مدتی از التهابات جدا خواهد کرد و روح و روان ما را به آرامش، سکون و سکوت دعوت می‌کند. حال اگر توجه ما به زندگی ساده وبی آلایش بافندگان روستایی که خود نمادی از عشق و انتظار، شادی و غم، فراق و وصال است، جلب شود، خواهید دید که زمان برای ما تغییر خواهد کرد و عالم هستی قابل تحمل می‌شود.

این هنرمند افزود: در همین راستا از متریال دست بافته‌های زنان روستایی و عشایر با تکنیک "تکه چسبانی یا کولاژ" که خود مصداقی از خلق اثر بر مبنای لطافت، ظرافت و برش که دنیایی از رنگ‌های طبیعت است، به عنوان پایه استفاده و سعی کردم پیوسته در مرز میان بافت‌های ایرانی و ریتمیک هنرهای سنتی از یک سو و رویکرد انتزاعی مدرنیستی هنر از سوی دیگر سیر کنم، که حاصل آن این نمایشگاه است.

وی ادامه داد: اندیشه هنری من نگاهی نو به سنتی دیرین است و باز آفرینی یکی از هنرهای کاربردی ایرانی که قرن‌ها توسط زنان چیره دست بر گلیم و بافت‌های عشایری نقش بر همان مدار بسته بود را رمزگشایی کنم و طرحی نو در اندازم و می‌توان نتیجه گرفت این رهیافت که در حقیقت ایده اساسی هنر است عبارت از جدا کردن یک بافت سنتی و تزیینی از پس زمینه کاربردی خود و نمایش آن در قاب مستطیل و یا مربع به صورت یک تابلوی نقاشی است، در خلال این فرایند سعی کردم با استفاده از طرح‌ها و نقوش کاملاً ایرانی و اسلامی با ادبیات اساطیری ایران زمین از جمله انتظار و داستان سیمرغ عطار نیشابوری این سبک از هنر نقاشی را با نگاهی نو عرضه کنم.

محمد حسن گلبن حقیقی؛ متولد ١٣٤٣ شیراز است و انتخاب سبک کلاژ با متریال دست بافته‌های سنتی ایران، پذیرش آثار در شش دوره سالانه جشنواره فجر ایران؛ کسب جایزه تقدیر از داوران دومین جشنواره فجر ایران سال ٨٨؛ شرکت در دو دوره آرت آکسپوی تهران در ٧٨ و ٨٨؛ برگزاری ورکشاپ در خانه فرهنگ نویی پاریس فرانسه در ٢٠٠٨، برگزاری ورکشاپ در آکادمی هنرهای زیبای رم ایتالیا در ٢٠٠٩؛ برگزاری ورکشاپ در شانگهای چین در ٢٠٠٩؛ نمایشگاه انفرادی در گالری سیحون لس آنجلس آمریکا در ٢٠١١؛ - نمایشگاه گروهی با عنوان " با عشق از شیراز " در گالری سیرا واشنگتن ٢٠١٧؛ نمایشگاه سالانه " پریزم آرت " در میامی آمریکا در٢٠١٧؛ نمایشگاه گروهی با عنوان " شیراز " در گالری کی کالکشن لندن ٢٠١٨؛ و موسسه و دبیری آرت اکسپوی شیراز را در کارنامه هنری خود دارد.

شایان ذکر است، ساعات بازدید روزهای دیگر نمایشگاه "در انتظار سیمرغ " ١٧ الی ٢١ است و نمایشگاه تا ١٩ اسفندماه و در خیابان مشکین فام، هتل هما گالری وصال شیرازی ادامه دارد.

 

الهه بهرامی