به گزارش هنرآنلاین، در پیام خانم اودری ازوله مدیرکل یونسکو، به مناسبت مراسم بزرگداشت دهمین سالگرد ثبت نوروز در فهرست میراث فرهنگی معنوی یونسکو آمده است: "عالی جنابان، خانم‌ها و آقایان بسیار خوشوقتم که به مناسبت مراسم بزرگداشت دهمین سالگرد ثبت نوروز در فهرست میراث فرهنگی معنوی یونسکو پیامی برای‌تان داشته باشم.

نوروز آغاز سالی نو و طلیعه بهار است. در حالی که همه ما مشتاقانه روزهای گرم‌تر و بیداری دوباره طبیعت را انتظار می‌کشیم، خوشحالم که شما در شهر جذاب تهران، این رویداد را با اجرای موسیقی و نمایش‌های دیگر جشن می‌گیرید که در واقع پرتوی است از غنای تجلیات فرهنگی که به زندگی میلیون‌ها نفر در ایران می‌تابد، میراث مشترکی که در گستره آسیای مرکزی و جنوب و غرب آسیا نیز جشن گرفته می‌شود.

نوروز نماد برجسته‌ای است از اهمیت میراث فرهنگی معنوی که نسل به نسل منتقل می‌شود و به برگزارکنندگان آن هویت و پیوستگی می‌دهد. ترانه‌ها، رقص‌ها، افسانه سرایی‌ها، آیین‌ها و بازی‌های سنتی و جمع شدن بر سفره خوردنی‌های جشن‌های نوروزی شاهد زنده‌ای است از تنوع خلاق که ارزش‌های صلح، همبستگی میان نسل‌ها و درون خانواده‌ها، درک متقابل و روابط خوب بین همسایگان را ترویج می‌کند.

دوستی همجوارانه میان کشورهایی که در آن نوروز جشن گرفته می‌شود، این امکان را فراهم ساخت تا نوروز در سال 2009 به‌طور مشترک توسط آذربایجان، هند، ایران، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان در لیست میراث فرهنگی ناملموس بشریت تحت کنوانسیون 2003 برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس ثبت گردد و در ادامه به افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان در سال 2016گسترش یابد.

این ثبت نتیجه تلاش‌ها و همکاری‌های طولانی میان این کشورها بوده و نشان دهنده تمایل مشترک برای به رسمیت شناخته شدن نوروز توسط جامعه بین‌المللی است.

این امر همچنین راه را برای تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در به رسمیت شناختن 21 مارس به عنوان روز بین‌المللی نوروز هموار نمود. مطمئنم که رونمایی از "تمبر جهان نوروز" نقش مهمی در تعمیق بزرگداشت جشن‌های نوروز خواهد داشت و شما امروز از آن لذت خواهید برد.

نوروز، با تنوع، عمق و غنایش، در واقع فرصتی است که می‌باید همه ما را به هم نزدیک‌تر کند. جشن‌های مشترک نوروزی، مردمانی را با فرهنگ‌ها، ملیت‌ها، ادیان، مناطق و زبان‌های گوناگون با هم متحد می‌کند که از این راه به پیوستگی‌های مشترک خود پی می‌برند.

مراسم شما از نظر روحی باز و دربرگیرنده همه است و یک نقطه ورود برای همه افراد از سنین مختلف برای برقراری تماس و ارتباط با دست اندرکاران و جوامع در چارچوب یک جشن فراهم می‌سازد. پیغام نوروز این است: گذر زمان فرصتی برای ساختن پل میان انسان‌هاست. برایتان جشن نوروز شادی آرزومندم".

محمد جواد ظریف نشان نوروز را به محمد میرشکرایی اهدا کرد

آیین "جهانی نوروز" پنج شنبه ۹ اسفند با حضور محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و شهیندخت ملاوردی، با همراهی جمعی از سفرهای کشورهای خارجی مقیم ایران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این مراسم وزیر امور خارجه نشان نوروز را به محمد میرشکرایی اهدا کرد.

محمد میرشکرایی بعد از گرفتن این نشان در سخنانی کوتاه گفت: افتخار می‌کنم پژوهنده فرهنگ نوروز هستم و سال‌های جوانی‌ام را در این راه گذاشته‌ام. من وهمه همکارانم برای این ثبت جهانی تلاش کردیم.

او ادامه داد: نوروز جشنی است که امروز همه به آن مفتخرند و فکر می‌کنند برای جهانی پر از نوروز دو واژه "مردمان نوروز" و "جهان نوروز" اصطلاحاتی است که در اثر تلاش همه همکارانم ایجاد شد.

حجت‌الله ایوبی رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو، که سخنرانی خود را به اشعار شاعران کشورهای مختلف از نوروز مزین کرد، گفت: ما افتخار می‌کنیم که از سرزمین نوروز و گرما، روشنایی و آفتابیم. مردمان سرزمین نوروز مردم لبخندند. آیینی که در فرهنگ این مردمان جایی دیرینه دارد. ما منتظران نسیم و نور هستیم. ما مردمانی هستیم که می‌بخشیم اگر چه فراموش نکنیم.

او با بیان این که نوروز سفره رنگین الهی است، اظهارداشت: جهان نوروز مختصاتی دارد که عاشق گرما و نور و خورشید است. مختصاتی که در ادبیات ما نیز موج می‌زند. ما سرزمینی هستیم که هر سوی آن، مردمان بزرگی مانند شمس تبریزی، فروسی و اقبال لاهوری ایستادند و از مرزهای فرهنگی این سرزمین حمایت می‌کنند.

ایوبی توضیح داد: مردان سیاست همیشه از زبان سیاست استفاده می‌کنند اما مردان حوزه فرهنگ مجازند افزون بر زبان عقل، از زبان فرهنگ نیز استفاده کنند. اگر قرار بود زبان ما فقط زبان سیاست باشد باید پنج سال نوروز را تعطیل می‌کردیم اما می‌توانیم از سال آینده و توسط کمیسیون ملی یونسکو هر سال نوروز را باشکوه‌تر برگزار کنیم و حتی سال آینده همه کشورهایی که امسال نتوانستند در این مراسم باشند را به صحنه بیاوریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی نوروز با اشاره به این ‌که در جهان نوروز حرف‌ها یکی است و آن حرف دل است‌، حضور ظریف وزیر امور خارجه در این آیین فرهنگی را نشان از احترام او به نوروز دانست.

علی درویش‌پور مدیرعامل برج میلاد، نیز در سخنانی، گفت: نوروز در سه هزار سال گدشته نه کمرنگ شده و نه از بین رفته است، این یعنی قدم مبارک آن بعد از سال‌ها هنوز می‌تواند بسیاری از کشورها را در کنار یکدیگر بنشاند.

او با اشاره به ویژگی‌های هر کدام از کشورهای همسایه ایران که این فرهنگ را هنوز در خود دارد، اظهارداشت: همه ما فراتر از جغرافیای محدود کشورهایمان این آیین را پاس می‌داریم. آیینی که می‌تواند بهانه‌ای برای همدلی‌ها باشد.

علی‌اصغر مونسان نیز تاکید کرد: معتقدیم این جشن بزرگ باستانی ظرفیت بالقوه عظیمی برای جلب و جذب گردشگران سراسر جهان و رونق صنعت گردشگری در کشورهای عضو پرونده نوروز دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ثبت جهانی نوروز با همراهی و همدلی ۱۲ کشور همسایه، گفت: آیین‌های دیگری مانند یلدا، عود، عروسک‌های بدون صورت، نقره‌کاری و سوزن‌دوزی را نیز به اشتراک و فراخوان گذاشته‌ایم تا سایر کشورها به ما بپیوندند، چون باور ما این است که هیچ چیز مانند آئین‌های مشترک و امیدآفرین نمی‌تواند ضامن صلح و دوستی میان ملل و دعوت به گفتمان میان جهانیان باشد.

او افزود: در تاریخ امت‌ها و اقوام مختلف آمده، جوامع انسانی به‌ تفاوت آداب و رسوم و اعتقادات خود هر یک، روز خاصی در سال را برای یادآوری و تجدید خاطره نسبت ‌به موضوعات ویژه‌ای که در تاریخ و فرهنگ آن قوم اهمیت زیادی‌ داشته، مشخص کرده و هر سال مراسم ویژه‌‌ای به آن مناسبت ‌برگزار می‌کرده است و آداب و رسوم خاصی را انجام می‌داده‌ اند.

مونسان ادامه داد: در قرآن کریم وقتی یاران حضرت عیسی (ع) سفره‌ای آسمانی را آرزو کرده و به‌ عنوان آیه و نشانه الهی می‌طلبند، حضرت عیسی (ع) از خداوند می‌خواهد تا منتی بر آن‌ها گذاشته و روزی آسمانی به آن‌ها بدهد تا آن روز را عید امت قرار دهند. علامه طباطبایی (ره) نیز جمله‌ای نزدیک دارد که گفته بود "خصوصیت عید این است که زمینه وحدت کلمه و تجدید حیات اجتماعی و نشاط و سرزندگی می‌آفریند و هر بار که فرا می‌رسد عظمت دین را تجدید می‌کند."

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اگر بتوان ‌قواعد نجومی را نشانه‌های دقیقی برای حوادث طبیعی شمرد و سرآغاز فصل بهار را روزی شمرد که سیر اعتباری آفتاب در برج اعتباری حمل قرار می‌گیرد، ‌می‌‌توان گفت که عید نوروز نیز جزو اعیادی است که سالیانه تجدید می‌شود و سنتی‌ تاریخی برای یک حادثه متجدد و متناسب با تجدید حیات طبیعت است.

او با اشاره به از بین رفتن بخشی از آیین‌ها و رسومی که نتوانستند در آزمون‌های زمان باقی بمانند، افزود: نوروز یکی از کهن‌ترین آیین‌های بشری است که هیچ آیینی و اهریمنی نتوانسته آن را نابود یا کم رنگ کند. آیینی که دین اسلام نیز در همزیستی و همدلی با آن برآمد و گره مبنایی و مستحکم بین آن‌ها زده شد.

او با تاکید بر این که نوروز همدلی و هم گرایی نوع بشر را می‌طلبد و آرزو می‌کند بانگ صلح در دنیا باشد، تصریح کرد: از خاور اروپا تا بحر مدیترانه، از آسیای میانه تا خاور دور، از کردها و ازبک‌ها تا عراق و شام، از غرب چین تا آناتولی‌، از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین‌النهرین در غرب و از سین کیانگ و آسیای مرکزی در شمال شرق تا دامنه‌های شمالی قفقاز بزرگ در شمال و آسیای صغیر در شمال غربی، تاریخ بلند خود را در نوروز زنده نگه داشته اند و اکنون ثمره همگرایی ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ابعاد فرهنگی نوروز، گفت: نوروز در جنبه‌های اقتصادی و تجاری‌اش نیز رونق و تحرک دارد. در بازاری که دست‌کم جمعیتی ۴۰۰ میلیون نفری از آن ارتزاق می‌کنند، از حمل و نقل و جوانب آن گرفته تا نساجی و پوشاک، از صنایع دستی و مایحتاج زندگی تا صنایع شیرینی سازی و تنقلات، از صنعت هتلداری و رستوران تا تجارت و کشت گل همه این‌ها یعنی رونق گردشگری میان کشورهایی که نوروز را می‌ستایند.

مونسان اشتراکات نوروز را عاملی برای همگرایی ملت‌ها دانست و اضافه کرد: از این وجه مشترک می‌توان به عنوان یک عامل فرهنگی- سیاسی برای برقراری گفتمان بین فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در راستای همگرایی‌های منطقه‌ای بهره گرفت.