سرویس موسیقی هنرآنلاین: سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر چند روزی است که به پایان رسیده و حال زمانی است که می‌توان از زوایای مختلف به نحوه برگزاری این رویداد هنری پرداخت.

این دوره جشنواره با تغییرات معنادار همراه بود، چرا که برگزارکنندگان جشنواره امسال توجه ویژه‌ای به آثار آهنگسازان ایرانی داشتند. بر این اساس آثار بسیاری از بزرگان موسیقی در جشنواره اجرا شد که از آن جمله می‌توان به آثار حسین دهلوی، جواد معروفی، فرهاد فخرالدینی، هرمز و شاهین فرهت، احمد پژمان، محمد سعید شریفیان، علیرضا مشایخی، فوزیه مجد، روح‌الله خالقی، ابوالحسن صبا، فرامرز پایور، محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، شاهرخ خواجه‌نوری، همایون رحیمیان، انوشیروان روحانی، محمدرضا تفضلی و...اشاره کرد. 

توجه ویژه به حضور موسیقی‌دانان برجسته در مسند اجراگر از جمله فریماه قوام‌صدری، رافائل میناسکانیان، منوچهر صهبایی، مجید کیانی، آرپینه ایسرائیلیان، سیمون ایوازیان، محمد اسماعیلی، سعید ثابت، حسین بهروزی‌نیا، مظفر شفیعی، ابراهیم لطفی و... از دیگر نکات مورد نظر برگزارکنندگان جشنواره بود.

همچنین مراکز مهم آکادمیک کشور چه در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و چه در بخش موسیقی کلاسیک بین‌المللی همگی در جدول اجراهای جشنواره حضور داشتند که این شامل دانشگاه هنر، دانشگاه تهران، هنرستان موسیقی دختران و هنرستان موسیقی پسران بود.

گذشته از این، برگزیدگان جشنواره ملی جوانان که با رأی اساتیدی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، آذین موحد، علی‌اکبر شکارچی، داوود گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، نادر مشایخی و .... انتخاب شدند در سی ‌و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در قالب گروه‌نوازی، دونوازی و تک‌نوازی در سه شاخه دستگاهی، نواحی و کلاسیک روی صحنه حضور پیدا کردند.

در همین حال، از آنجا که هنرمندان و هنردوستان شهرهای دیگر اغلب سهم بسیار کمی از موسیقی در سال‌های گذشته داشتند، امسال 25 درصد از اجراهای جشنواره در اختیار اهالی شهرهای غیر از پایتخت بوده و جشنواره در هفت استان دیگر با تعداد اجراهای درخور توجه برگزار شد.

اتفاق مهم دیگری که برای جشنواره رخ داد اعلان فراخوان و انتخاب 20 درصد اجراهای جشنواره از این طریق بود. همچنین گروه‌ها و هنرمندانی طراز اول با انتخاب یک هیئت 10 نفره با سلایق و علایق متفاوت، پا به جشنواره گذاشتند و با سبک‌ها و روحیات متنوع، حال و هوای دیگری برای جشنواره به ارمغان آوردند. نمایش فیلم‌های مستند درباره موسیقی و برگزاری بخش نواحی با یک موضوع مشخص از دیگر تغییرات درخور توجه جشنواره بود.

در همین زمینه نظر چهار آهنگساز باسابقه کشور درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را مرور می‌کنیم:

آیین‌نامه کمک می‌کند جشنواره موسیقی فجر با نظم پیش رود

کامبیز روشن‌روان، آهنگساز پیشکسوت درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به فارس گفت: جشنواره موسیقی فجر امسال نسبت به سال‌های گذشته خیلی تغییر کرده است که این تغییرات خیلی چشم‌گیر بوده است.

روشن‌روان در ادامه بیان کرد: شاید یکی از علل این تغییرات این است که بعد از ۳۳ سال جشنواره دارای آیین‌نامه شده است و این آیین‌نامه کمک بسیاری می‌کند تا جشنواره با نظم پیش رود. به طور کلی نظم و قانون سبب می‌شود در هر کاری موفق شویم و به نتیجه دلخواه برسیم.

این آهنگساز تاکید کرد: در جشنواره موسیقی امسال توجه ویژه به آثار آهنگسازان ایرانی شده است و آثار بسیاری از بزرگان موسیقی در جشنواره اجرا شد که در سال‌های قبل کمتر به این موضوع بها داده می‌شد.

کامبیز روشن‌روان خاطرنشان کرد: همچنین به هنرمندان جوان توجه شده است. به نظرم پیشکسوتان باید کنار بروند و راه را برای جوانان باز کنند. حضور پیشکسوتان لازم است ولی نباید به حدی باشد که سد راه جوانان شوند.

این هنرمند افزود: جوانان باید با پستی و بلندی‌های این راه آشنا شوند و چه خوب است که جشنواره موسیقی فجر آنها را به جامعه هنری و مخاطبان معرفی کند.

روشن‌روان در پایان گفت: پیشکسوتان باید کسانی را که شایسته هستند انتخاب کنند و راه را به آنها نشان دهند و در این راه آنها را یاری کنند تا به هدف و مقصود خود برسند.

 

اجرای آثار آهنگسازان ایرانی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره موسیقی فجر بود

بخشی از رپرتوار اجرایی ارکستر سمفونیک تهران در سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از ساخته‌های رضا کهریزی بود.

کهریزی درباره این دوره جشنواره به هنرآنلاین گفت: اجرای آثار آهنگسازان ایرانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره فجر امسال بود که البته در تمام دنیا مرسوم است. این کار امسال به لطف حضور استاد فرهت در سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز انجام گرفت. در همه دنیا به اجرای آثاری که آهنگسازان خودشان ساخته‌اند افتخار می‌کنند، اما در کشور ما از این دست اتفاقات کم است.

این آهنگساز همچنین گفت: این یک بخش ماجرا را دربر می‌گیرد. تصور کنید وقتی ارکستر در داخل ایران آهنگسازان داخلی را حمایت نکند و آثارشان را اجرا نکند، مسلماً از کشورهای دیگر هم تمایلی برای اجرای این قطعات وجود نخواهد داشت و نتیجه آن هم کمرنگ شدن موسیقی جدی در کشور ماست.

این موزیسین همچنین گفت: این اتفاق در جشنواره فجر برای اولین بار رخ داد. امیدوارم این روند مجدداً تکرار شود تا ما شاهد انگیزه و رشد در کار آهنگسازان جوان باشیم.

 

جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر روند رو به رشدی داشته است

میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به فارس گفت: به نظرم جشنواره موسیقی در سال‌های اخیر صرف نظر از برخی کاستی‌ها که گاهی اتفاق می‌افتد روند رو به رشدی داشته است.

کیایی در ادامه افزود: اگر به سال‌های قبل توجه کنیم تعداد گروه‌های شرکت‌کننده اندک بود اما در حال حاضر می‌بینیم که ضمن افزایش تعداد شرکت‌کننده‌ها، شاهد شرکت هنرمندانی پرآوازه در این جشنواره بوده‌ایم که از لحاظ کیفی در رده‌های طراز اول موسیقی جهان قرار دارند.

این آهنگساز افزود: از گروه‌های داخلی نیز شاهد شرکت فعال و پویای ارکسترها و گروه‌های موسیقی سنتی و ایرانی بوده‌ایم که تلاش فراوانی برای ارائه برنامه‌هایی با کیفیت مطلوب کرده‌اند. البته استقبال گسترده و پرشور هنردوستان نیز شاهدی بر این ادعا است.

این نوازنده سنتور در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پیشنهاد برای بهبود و ارتقا سطح کیفی این جشنواره، در درجه اول فراهم آوردن زمینه حضور فعال گروه‌ها و ایجاد بسترهای مناسب و امکانات کافی جهت شرکت این گروه‌ها در این رویداد هنری است. اما آنچه که در مرحله بعدی حائز اهمیت بیشتری است تداوم حمایت از هنرمندانی است که در این جشنواره‌ها عملکرد موفقی دارند و پس از آن اقدام به تشکیل گروه‌ها و ارکسترهای مستقل و مستعد می‌نمایند.

میلاد کیایی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره موسیقی فجر گامی مؤثر در جهت رشد و شکوفایی هنر موسیقی در این مرز و بوم  است که در عین حال باعث ایجاد شور و حال خاصی در ارکسترها و نوازنده‌ها می‌شود.

 

وجود آیین‌نامه برای جشنواره موسیقی فجر لازم و ضروری است

فیروزه نوایی نوازنده و مدرس موسیقی نیز به روزنامه ایران گفت: وجود آیین‌نامه برای جشنواره لازم و ضروری است زیرا در سال‌های قبل یک نفر تصمیم می‌گرفت ولی امسال یک هیات ۱۰ نفره درباره جشنواره تصمیم‌گیری کرده‌اند.

فیروزه نوایی، نوازنده فلوت درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: به طور کلی نظر من درباره جشنواره موسیقی فجر مثبت است.

این نوازنده درباره آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر گفت: نوشتن آیین‌نامه برای جشنواره موسیقی فجر لازم و ضروری است زیرا در سال‌های قبل یک نفر برای این رویداد تصمیم می‌گرفت ولی امسال یک هیات ۱۰ نفره درباره جشنواره تصمیم‌گیری کرده‌اند.

 

موسیقی نواحی در جشنواره سی و چهارم فجر دیده و شنیده شد

رشید وطن دوست، خواننده باسابقه نیز درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: به طور کلی جشنواره موسیقی فجر اتفاق خوبی است و بهتر است مانند این جشنواره در طول سال چندین بار برگزار شود زیرا پیشکسوتان و هنرمندان جوان در کنار یک دیگر جمع می‌شوند و هنر خود را ارائه می‌دهند.

وطن دوست در گفت و گو با روزنامه امتیاز بیان کرد: مهم این است که از هنرمندان برجسته در هر حوزه‌ای دعوت شود و هنرمندان هم قبول کنند زیرا تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد جشنواره موسیقی به رشد کافی نمی‌رسد.

این خواننده افزود: به نظرم با بررسی این دوره جشنواره می توان دریافت که بودجه‌ای که برای جشنواره در نظر گرفته می‌شود کم است در نتیجه اگر مسئولین کمی بیشتر به این هنر توجه کنند شاهد رشد موسیقی خواهیم بود.

این هنرمند با اشاره به اینکه امسال به موسیقی نواحی بیشتر توجه شد، گفت: خوشبختانه در جشنواره موسیقی امسال موسیقی نواحی دیده شد. متاسفانه این نوع موسیقی کمتر دیده می‌شود زیرا به خوبی برای نسل جدید و جوان معرفی نشده است و در بسیاری از مواقع این نوع موسیقی را با موسیقی سنتی اشتباه می‌گیرند.  به نظر من باید فرهنگ سازی شود و کاری کنیم تا این نوع از موسیقی برای نسل امروز جذابیت داشته باشد.

رشید وطن‌دوست در ادامه تاکید کرد: جشنواره موسیقی امسال نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر بود، زیرا به هنرمندان جوان میدان داده شد؛ همچنین از تنوع ژانرهای موسیقی به خوبی استفاده شد.

 

جشنواره موسیقی فجر محل مناسبی برای معرفی جوانان است

کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی امسال نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرد که این تغییر در تمامی جشنواره دیده می‌شود. اما جشنواره موسیقی امسال دارای نظم و انضباط خاصی بود و مهم‌ترین مسئله این است که چهره‌های پیشکسوت و درخشان در جشنواره حضور داشتند.

ساکت در گفت‌وگو با روزنامه سایه بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر امسال از نظر سطح کمی و کیفی تغییر کرده است و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد پیشرفت این جشنواره باشیم.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی فجر یعنی اینکه هنرمندان موسیقی فعالیت‌های موسیقایی خود را در طول یک سال به رخ بکشند و از طرف دیگر هنرمندان دیده شوند و اگر کارشان خوب بود برای سال‌های آینده فعالیت بهتری داشته باشند.

این نوازنده افزود: متاسفانه در چند سال اخیر حضور پیشکسوتان در جشنواره موسیقی فجر بسیار کمتر شده بود زیرا این عزیزان فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند و شناخته شده‌اند در نتیجه نیازی نمی‌بینند تا در این جشنواره حضور پیدا کنند.

کیوان ساکت در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی فجر محل مناسبی برای معرفی جوانان و گروه‌های نوپا است ولی این جوانان باید از تجربه پیشکسوتان استفاده کنند و آثار جدید خلق کنند.

ساکت گفت: اگر از نظر بودجه تامین باشیم این جشنواره در سطح وسیع‌تر برگزار می‌شود و پربارتر خواهد بود. همچنین بهتر است در صدا و سیما برنامه‌هایی را به این رویداد مهم فرهنگی اختصاص دهند تا مردم بیشتر با این جشنواره و موسیقی آشنا شوند. اگر این اتفاق بیفتد، هنرمندان جوان انگیزه تمرین پیدا می‌کنند و انرژی خود را در مسیر درست صرف می کنند. جوانان با برگزاری این رویداد های موسیقایی پر و بال می‌گیرند. این برنامه‌ها به نفع خانواده‌ها و خود جوانان هنرمند است زیرا اتفاقات مهمی از نظر روحی و روانی برای این عزیزان می افتد.

این نوازنده در پایان گفت: جوانان در این جشنواره می‌تواند هدف و انگیزه خود را پیدا کنند. همچنین ارکسترهای جدید نیاز به هنرجویان جوان دارند در نتیجه ما باید با برگزاری این رویدادها هنرمندان جوان را شناسایی کنیم تا به ارکسترها و گروه‌ها معرفی شوند.