سرویس موسیقی هنرآنلاین: "توران‌دخت" آفتاب درویشی حاصل همکاری وی با میراندا لاکرولد (Miranda Lakerveld)، کارگردان هلندی، برداشتی است آزاد از هفت پیکر نظامی و توراندخت پوچینی.

قبل از هر چیز من "توراندخت" را یک اپرای به تمام اعیار می‌بینم که همان ابتدا درویشی با اصوات زهی‌ها، کلارینت و سه بازیگر، ما را به دنیای زار‌آلود و پر وهم خود راه داد و همینگونه خارج کرد. با کمی گذر زمان همانطور که از متنش بر می‌تابید): توران دخت زاده تمام ۹ سال سفر و زندگی اوست.) توران دخت به عنوان انتخاب هوشمندانه آفتاب درویشی توانست دو جغرافیا را در هم تنیده و داستانی عاشقانه را با بیانی کاملا متفاوت و امروزی به صوت بکشد.

در سلوک و سیر جغرافیایی داستانش، گات‌ها سر دادند، سفری به چین و توران و قلعه سنگی ترکان کرد، بزم تربت‌ها را به یادمان آورد و همه ما با شادی زعفرانی عروسی قشقایی‌ها همراه شدیم، رنگ‌هایی از آریای پوچینی شنیدیم و با این بی‌مرزی سفر او همچو عشق توران‌دخت، توانستیم با خیالش همزاد پنداری کنیم.

آفتاب درویشی هوشمند است، این را می‌توان با مطالعه دیگر آثارش بخوبی فهمید. در این وانفسای مُد مضحک تئاترهای موزیکال، او با دقت و ذکاوتی مثال زدنی با کم‌ترین امکانات و حداقل بودجه توانست بیشترین بازدهی چه از نظر کیفیت اجرایی، فرم و محتوا، سازبندی و در نهایت ختم به آهنگسازیِ سطح بالای او شد که با اجرای قوی نوید گوهری به عنوان رهبر آنسامبل نیز همراه بود که شاید این اولین تجربه نوید گوهری به عنوان رهبری اپرا باشد که به خوبی از پس آن بر آمد و صدایش در "آزادی" طنین‌انداز شد.

موسیقی ایران حدود ۴ دهه از اپرا به دور بود اما آفتاب درویشی جز معدود آهنگسازان بعد از انقلاب است که اپرا تصنیف کرد. حرکت وی به دور از سلیقه و زیبایی شناسی ارزشمند است چرا که می‌توان آن را بانی موج نو اپرا ایران خواند که قطعا این حرکت در اجتماع آهنگسازان ادامه دار خواهد بود.

آفتاب به ما آموخت که چگونه ساده بیندیشیم و خلق کنیم، آفتاب به ما آموخت که چگونه می‌توان از کمترین امکانات بیشترین بهره را برد، آفتاب به ما آموخت که علی رغم عدم حمایت‌ها چه مالی چه معنوی می‌توان کارهایی بزرگ و پر محتوا ارائه داد، آفتاب جرات را به ما آموخت که تحقق رویای یک آهنگساز هرچند بزرگ و سخت، اما شدنی است.

من به عنوان مخاطب این اثر در قامت یک آهنگساز ، "توران دخت" را یک اثر بلند و  گیرا که با قابلیت‌ها و اتفاق‌های پی‌درپی‌اش لحظه‌ای تمرکز را از مخاطب به دور نمی‌کند، می‌دانم. توران دخت حاصل همکاری تیم حرفه‌ای بود که تمام و کمال به روی صحنه رفتند و زین پس انتظارها از آفتاب درویشی دو چندان است.

آفتاب آمد دلیل آفتاب و توران‌دخت از دلش بر آمد و بر دلهای‌مان نشست!