سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در حالی به پایان رسید که پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی و تشکیل جلسات متعدد، مسیری تا اندازه‌ای متفاوت با دیگر ادوار این رویداد را پشت سر گذاشت؛ این در حالی است که کلیت جشنواره تغییر چندانی را به ویژه در بخش‌های متعدد همچون نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، برپایی غرفه‌های مربوط به انجمن‌ها و مؤسسات تخصصی و بخش نمایشگاهی حس نکرد.

از همین‌رو، هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نه تنها مشابهت‌های بسیاری با هفت دوره گذشته داشت که بسیاری دیگر از رویدادهایی که طی سال گذشته در اماکن گوناگون به ویژه هتل‌ها به همت بخش خصوصی برپا شد نیز با چنین شمایل و الگوهای اجرایی به بار نشستند.

نقطه عطف این دوره از جشنواره که تا اندازه‌ای متفاوت بودن آن با سال‌های قبل را به چشم آورد، میزبانی منطقه آزاد چابهار در استان محروم اما پهناور سیستان و بلوچستان به لحاظ ظرفیت‌های تاریخی و جغرافیایی و همچنین مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در پایتخت بود.

هر آنچه که به ویژه در بخش ملی جشنواره، موجبات تأیید حرکت رو به پیشرفت مد و لباس ایرانی را به ارمغان آورد، به هنر دستان و خلاقیت افکاری بازمی‌گردد که با درک نیاز زمان حال به ایجاد تحول در هنر صنعت پوشاک اندیشیدند و چنان در جشنواره درخشیدند که سیدمحمدمحتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام یک نماینده دولتی را متقاعد ساختند که در روز اختتامیه بگوید: "این جشنواره لباس ایرانی را به مرتبه شعر و شعور رسانده است."

بخش بین‌الملل جشنواره نیز در چابهار تلاش کرد تا هنر سوزن‌دوزی و بلوچ‌دوزی مردمان این خطه را به رخ همگان کشد هرچند که برای رسیدن به نقطه ایده‌آل در این بخش با استانداردهای یک رویداد بین‌المللی همچنان فاصله وجود دارد.

باید در وهله نخست تکلیف‌مان را با خود مشخص کنیم که از این فرصت به وجود آمده قصد چه نوع بهره‌برداری را داریم. آیا می‌خواهیم هنر ایران را به رخ جهانیان بکشیم یا قصد کارآفرینی برای هنر صنعتی را داریم که مقطعی از تاریخ معاصر، بازار آن را در اختیار دیگر سلیقه‌ها و ذائقه‌های جهانی قرار داده‌اند. می‌خواهیم به مدد فرصت‌های حوزه مد و لباس محرومیت‌زدایی کرده یا از راه‌های رفته‌ مدعیان فشن کسب تجربه کنیم.

نه فقط منطقه آزاد چابهار با آن چارت سازمانی و رویکرد تجاری‌اش که جای جای ایران می‌تواند مد و لباس ایران را بین‌المللی کند منوط به اینکه تورنمنت بخش بین‌الملل مد و لباس فجر را با یک هدف مشخص در سال‌های آتی برگزار کنیم.

این دوره به تمامی فعالان عرصه مد و لباس نشان داد که حداقل دستمان برای جلب نظر خارجی‌ها به فرهنگ و هنر ایران‌زمین باز است و همانطور که غرب توان تغییر ذائقه مردمان متمدن ایران زمین را در عرصه مد و لباس داشته و دارد، ایرانیان هم می‌توانند با ایجاد بسترهای مناسب، ذائقه غرب را به سمتی پیش برند که که ویژگی‌هایی شادی‌بخش و تضاد زیبای موجود در هنر مردمان خطه‌ای از ایران را با کمال میل بپذیرند.

دیگر آنکه ورود جریانات نقد به حوزه مد و لباس در این دوره حرکتی ارزشمند بود اما یادمان نرود قرار نیست این رویکرد تنها در حد و اندازه یک تیتر و پُز تحول‌زا باقی بماند و بهتر است پیش از اجرای پیشنهادات اصحاب رسانه در این باب، به فکر تربیت نیروهای متخصص در زمینه نقد مد باشیم. چه بسا که بسیاری از منتقدان عرصه سینما هم نه فیلمسازند و نه بازیگر...

دیگر آنکه انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس از جمله افرادی بود که به دور تعارفات و تمجیدات کلیشه‌ای در روز اختتامیه بخش خود به شکلی واقع‌بینانه اذعان داشت که بسیاری از حضار در بخش علمی جشنواره، بدون برنامه پا به این عرصه گذاشته‌اند.

این نشان می‌دهد که همگان مترصد تغییر در این عرصه هستیم؛ تغییری که طراحان با هنر خود آن را به جلوه آورده‌اند اما مدیران خدوم همچنان برای اثرگذاری در این بخش با استانداردهای جهانی فاصله دارند و در این میان بدون شک، نقد سازنده و صد البته پذیرش آن، حرکت قطار نوپای مد و لباس را تندتر ساخته و اثرگذاری آن را بیشتر خواهد کرد.

Untitled-1

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در آئین اختتامیه هشتیمن جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اظهار داشت که که از خدا خواسته است مادامی‌که خداوند نعمت اثرگذاری را از او نگرفته به کار خود ادامه دهد پس امید است ایشان این پیشنهاد رسانه‌ای را نیز در راستای افزایش اثرگذاری خود و مجموعه خود پذیرا باشد که مهم‌ترین شرط اثرگذاری، تقویت روحیه همکاری در سایه "تخصص‌محوری" و برقراری عدالت در چارچوب نظام اجرایی متصل به مطالعات فرهنگی و  جامعه‌شناختی است. البته تاکنون اینگونه بوده است و امیدواریم در آینده شاهد اعتلا و ارتقای هرچه بیشتر آن در این زیرمجموعه آینده‌ساز در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم.

به هر روی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس در حالی به ایستگاه هشتم رسید که مردم هم بالاخره به این رویداد روی خوش نشان دادند، در هوای آن قدم زدند و با حیرت به هنر طراحان ایرانی خیره شدند. درحالی که طی سال‌های گذشته، سالن‌های نمایشگاهی این رویداد میزبان مخاطبان خاص بود، در این دوره از فجر مد و لباس مردو از آن استقبال کردند و به این رویداد، رنگ و بویی متفاوت با دیگر ادوار بخشیدند.