به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر ثمر، نشست خبری و آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره تئاتر ثمر با حضور محمدرضا ژیان موسس جشنواره تئاتر ثمر، افشین علی اصفهانی دبیر جشنواره هشتم تئاتر ثمر و نماینده هیئت داوران حامد نصرآبادیان دیروز هفتم اسفند ماه در مقابل حصور گروه‌های شرکت‌کننده در عمارت نوفل لوشاتو برگزار شد.

در ابتدای برنامه نام گروه‌های شرکت کننده اعلام و با تشویق گروه‌های دیگر بر روی فرش قرمز رفته و روبروی پاپ آپ عکاسان و خبرنگاران تصویرهای خودشان را ثبت کردند و پس از معرفی ۲۹ گروه با اندکی تنفس نشست خبری آغاز شد.

در ابتدای نشست محمدرضا ژیان موسس جشنواره ضمن تبریک روز زن و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) عنوان کرد: خوشحالم که افتتاحیه جشنواره ما به برکت این بانوی بزرگوار در این روز قرار گرفته است. جشنواره ما اکنون در هشتمین دوره خود قرار دارد و خیلی آهسته و پیوسته توانسته محبوبیت خود را نزد هنرجویان هنر جای دهد و عنوان کرد این جشنواره از دل دانشجویان است و کاملا مردمی است.

ژیان با اشاره به اینکه نامزدهای جشنواره پیش از مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد، گفت: از بین پنج نامزد، یک نفر تقدیر و یک نفر نیز لوح و تندیس جشنواره را دریافت خواهد کرد. شش اثر هم در بخش میهمان حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت عمارت نوفل لوشاتو کارهایی را برای اجرای عموم انتخاب خواهد کرد، گفت: اگر کیفیت اثری بالا باشد، اجرای عموم خواهد گرفت.

ژیان درباره بلیت فروشی کار گفت: چند اثر چون "رود_آ _ب و شب هزار و یکم" از همان ابتدا فروش رفتند بقیه کارها هم از فروش خوبی برخوردار بوده‌اند و از کلیه هنردوستان خواست بدون هیچ پیش قضاوتی تشریف بیاورند و کارها را ببینند و بدانند که این جشنواره بدون ریالی کمک هزینه به گروه‌ها تلاش آن‌ها در یک تک اجرایی به روی صحنه خواهد رفت با کیفیت و استانداردهای بالا و تنها حمایت هنردوستان از گروه‌ها می‌تواند دلگرمی بسیار خوبی برای گروه‌های دانشجویی باشد.

ژیان اظهار داشت: متأسفانه ما در این دوره هیچ اسپانسر مالی نداریم، بلیت‌ها برای گروه‌ها با تخفیف پنجاه درصد اعطا می‌شود، دبیرخانه این امکان را ندارد که برای گروهی بلیت رایگان صادر کند و اظهار داشت در ۶ دوره اولیه این جشنواره بلیت به صورت رایگان رزرو می‌شد که در دوره ششم در عرض ۱۵ دقیقه کل ۳۰۰۰ بلیط جشنواره رزرو شد و گفت من از همین تریبون اعلام می‌کنم اگر سازمان و یا موسسه دولتی و یا خصوصی پیدا شود که هزینه‌های وارده بر جشنواره را متقبل شود کلیه بلیت‌های این جشنواره را رایگان و کلیه پرداختی‌ها عودت خواهد شد.

وی اظهار داشت: در مورد شعار جشنواره خیلی حرف‌ها دارم که در نشست‌های آتی در مورد آن صحبت خواهم کرد.

ژیان درباره تبلیغات کار گفت: تبلیغات در فضای مجازی از طریق سایت تیوال و صفحه‌های تئاتر بازار، تهران تئاتر، ثمر فستیوال، ثمر پلاس و پیج نوفل لوشاتو و صفحه‌های شرکت کننده‌ها و البته بعضی از هنرمندان عزیز صورت گرفته است.

در ادامه حامد نصرآبادیان داور جشنواره نیز عنوان کرد که به نمایندگی از تیم داوران جشنواره خوبی را آرزو می‌کند و افزود: امیدوارم به یمن روز مادر، ابتدا رفاقت و سپس رقابت برای گروه‌ها باشد و ما هم شاهد جشنواره خوب، آرام و پرهیجانی باشیم. هر کدام از ما که ثابت کنیم بهتر از دیروز هستیم، برنده شده‌ایم.

وی درباره آسیبشناسی کارها پس از جشنواره گفت: همه ما برنده هستیم چرا که به این جشنواره راه پیدا کرده‌ایم، حتی کسانی که به این جشنواره هم نیامده‌اند به دلیل اینکه تئاتر کار می‌کنند، برنده‌اند.

وی در ادامه افزود: در ارتباط با دکور هم باید بگویم که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ممکن است کارهایمان را به پیشکسوتانمان تقدیم کنیم اما باین حال باز هم سالن‌ها به سختی پر می‌شود یا دوستانمان مهمان ما بشوند، چه قدر خوب است که از کارهای هم حمایت کنیم، مخصوصا اگر از جشنواره‌ای که کمتر حمایتی از مرکز هنرهای نمایشی گرفته است!

حامد نصرآبادیان خطاب به گروه‌های نمایشی اظهار داشت: من به عنوان نماینده تیم داوران می‌گویم که همه می‌دانیم شما با ذی وقت دکور می‌زنید اما ما شرایط بازبینی را برایتان درنظر می‌گریم با همان کیفیت اصلی دکور و نور، بنابراین همه تمرکز را روی کارگردانی و بازی بگذارید تا چیزی رخنه‌ای بر تمرکزتان نگذارد.

در ادامه افشین علی اصفهانی دبیر جشنواره گفت: ۲۳۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ما ارسال شده بود که از این تعداد ۸۰ اثر به مرحله خوانش رسیدند و ۲۴ اثر نیز در مرحله بازبینی و داوری برای رقابت انتخاب شدند.

و متذکر شد نحوه انتخاب بهترین اثر از دید مخاطب این است کسانی که بلیت برای تماشای کار تهیه می‌کنند را درنظر بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گروهی می‌تواند از شب قبل برای دکور زدن در سالن حضور داشته باشد، گفت: خیر، چنین امکانی برای ما ایجاد نشده است.

و در ادامه حامد نصرآبادیان اظهار داشت یک درخواست هم از دبیر جشنواره داریم و آن هم ایجاد یک جایزه دیگر برای گروه‌ها یا افرادی که به دیگران کمک می‌کنند، است مثل جایزه یاور مهربان، ممکن است گروه‌هایی نیاز به کمک داشته باشند و دیگران به آنها کمک کنند با نظر یک بازبین می‌تواند این اتفاق هم بیافتد که با موافقت دبیر و موسس جشنواره روبرو شد.

 اجراهای هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر به منظور رشد و گسترش هنر تئاتر و کشف استعداد جوانان از 8 تا 18 اسفند ماه در عمارت نوفل لوشاتو آغاز می‌شود و هنردوستان می‌توانند برای تهیه بلیت از این رویداد فرهنگی به سایت تیوال مراجعه کنند.