سرویس تجسمی هنرآنلاین: مژگان قدوسی مدیر مسئول نشریه "پیش نگاه" درباره دلیل انتشار این کتاب‌ها گفت: در کشور ما عادت به آرشیوسازی وجود ندارد و جامعه به سمت این نرفته است که منبع و مأخذ درستی در موضوعات مختلف داشته باشیم. در حوزه تجسمی این موضوع بیشتر به چشم می‌آید و همه ما در دوران دبیرستان و دانشگاه برای انجام کار تحقیقاتی با این مشکل مواجه بودیم که هیچ آرشیوی در دسترس ما نبود. بنابراین تصمیم گرفتم با گردآوری نشریات ماهانه "پیش نگاه" که هر ماه یک اطلاع‌رسانی ساده انجام می‌دهند، یک تاریخ تجسمی مدون و مستند تهیه کنیم.

قدوسی ادامه داد: اطلاعات ماهانه "پیش‌نگاه" می‌توانست یک منبع خوب برای هنرمندان، مجموعه‌داران و گالری‌داران باشد. از سوی دیگر این کتاب یک رزومه مناسب برای هنرمندان است، زیرا امروزه بسیاری از هنرمندان برای نمایشگاه خود کاتالوگ منتشر نمی‌کنند اما کار آنها در این کتاب ثبت می‌شود.

او با اشاره به انتشار سومین کتاب سال "پیش‌نگاه" گفت: کتاب هم مانند خود مجله "پیش نگاه"، در دل خود در حال کامل شدن است. کتاب سوم کامل‌تر از دو کتاب قبلی است و از نظر محتوا و صفحه‌آرایی بهترین خروجی "پیش نگاه" است. این کتاب بدون حامی مالی و فقط با کمک هنرمندانی که صفحه تبلیغاتی در آن دارند منتشر شده است.

قدوسی ادامه داد: در سومین کتاب "پیش نگاه" ۱۹ هنرمند جوان انتخاب شدند تا به فضای تجسمی معرفی شوند. آنها کسانی هستند که آثار خوبی دارند اما چندان شناخته شده نیستند. در این کتاب به هر هنرمند ۲ صفحه کامل اختصاص داده شده که سه یا چهار اثر از دوره‌های متفاوت کاری او در آن قرار دارد. همچنین توضیحاتی درباره رویکرد آنها و آثار هنری‌شان نوشته شده است و هرکدام متن کوتاهی با موضوع "بیم‌ها و امیدها" با دست خط و امضای خود در این صفحه دارند.

او با اشاره به حضور ۲۶ گالری در این کتاب گفت: گالری‌هایی که به طور مستمر در سال ۹۶ با ما کار کرده‌اند تصاویر و اطلاعات همه نمایشگاه‌های آنها در این کتاب وجود دارد. از گالری‌ها هیچ هزینه‌ای برای انتشار کتاب دریافت نشده و تنها همان آبونمانی که به صورت ماهانه به "پیش‌نگاه" پرداخت می‌کردند، استفاده شده است. گالری‌ها با ما همکاری کرده و اطلاعات لازم را ارسال کردند و ما از همه آنها تایید چاپ دریافت کردیم، بنابراین اگر اطلاعات هنرمند یا نمایشگاهی اشتباه باشد این موضوع به گالری برمی‌گردد.

او با اشاره به اینکه کتاب در ۳۰۵ صفحه منتشر شده است گفت: یک متن با موضوع اقتصاد هنر نوشته مرداویج توکلی و همچنین مصاحبه‌ای با نادر سیحون با موضوع "رویکرد گالری و ارتباط با هنرمندان" در این کتاب قرار دارد.

قدوسی با اشاره به اینکه سال ۹۷ برای انتشار "پیش نگاه" بسیار سخت بوده است گفت: مشکلات مالی فراوانی که برای ما پیش آمد ادامه راه را دشوار کرد اما با ایجاد صفحه معرفی هنرمندان در ابتدای هر شماره از "پیش‌ نگاه" توانستیم تا حدودی هزینه‌ها را تامین کنیم و هر ماه ۳ یا ۴ هنرمند را به جامعه هنرمندان و مخاطبان معرفی کنیم. اما باز هم مشکلات زیادی وجود داشت و ناچار شدیم کاغذها را تغییر داده و از کاغذ تحریر استفاده کنیم.

او ادامه داد: امیدوارم بخش دیگر هزینه‌ها با حمایت هنرمندان و خرید کتاب جبران شود. چاپ این کتاب هیچ سودی برای ما ندارد و فقط امیدوار هستیم بتواند هزینه‌های خود را تامین کند. کتاب نفیسی چاپ شده است که منبع ارزشمندی برای آیندگان است. این کتاب فقط در روز رونمایی به قیمت ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود زیرا دوست دارم همه هنرمندانی که کار آنها در این کتاب وجود دارد بتوانند آن را خریداری کنند.

او با اشاره به عدم وجود اسپانسر برای انتشار "پیش نگاه" گفت: امسال شرایط سختی برای همه وجود داشت و من نمی‌توانستم از کسی توقع داشته باشم که به ما کمک مالی کند. حتی میزان تبلیغات در "پیش نگاه" کاهش یافته و بیش از سه یا چهار صفحه تبلیغاتی نداریم. با وجود این من کاری را آغاز کرده‌ام که با همه دشواری‌ها باید آن را ادامه دهم و امیدوارم به زودی شرایط مناسب‌تری برای همه ما فراهم شود.

گفتنی است در سومین کتاب "پیش نگاه" آثار این گالری‌ها در سال 96 منتشر شده است: آب انبار، آتبین، آرته، آریا، اثر، افرند، الهه، ای جی، ایوان، دنا، دستان+2، زیرزمین دستان، راه ابریشم، ژاله، ساربان، سایه، سیحون، شلمان، طراحان آزاد، گلستان، ماه، نگر، والی، ویستا، هور، هفت ثمر.

 

مراسم رونمایی از کتاب "پیش نگاه" روز پنج شنبه 9 اسفند در گالری گلستان واقع در دروس خیابان شهید کماسایی شماره 34 از ساعت 16 الی 18 برگزار می شود.