سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، داود فتحعلی‌بیگی نویسنده و پژوهشگر، به هنرآنلاین گفت: مشغول نوشتن کتابی راجع به اصول و مبانی نقالی هستم ولی هنوز به مرحله‌ای نرسیده که به دست ناشر بسپارم.

او افزود: کتاب‌های متعددی درباره نقالی نوشته شده و برخی از آن‌ها نیز متون خوبی هستند ولی با خواندن این آثار نمی‌توان نقالی را تجربه کرد. اگر فردی که به نقالی علاقه‌مند است اثری که در دست نگارش دارم بخواند می‌تواند آرام آرام شروع کند به تجربه کردن؛ البته باید به استاد هم مراجعه کند. اما چون اصول و مبانی اجرا را مورد به مورد می‌نویسم خود فرد با مطالعه کتاب می‌تواند هنر نقالی را آغاز کند.

فتحعلی‌بیگی همچنین از چاپ و انتشار کتابی درباره فعالیت‌های هنری‌اش گفت و افزود: لاله تقیان و بیژن شکریز گفت‌وگویی مشترک با من راجع به دوره فعالیت و تجربه‌هایم داشته‌اند که در قالب یک کتاب توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به چاپ می‌رسد. در این اثر درباره اشکال مختلف نمایش‌های سنتی که کار کردم و یاد گرفتم صحبت شده است. تصاویر مربوط به اجراها نیز ضمیمه کتاب خواهد شد.

"قصه باغ زالزالک و پهلوان کچل و اژدها"، "تقلیدنامه"، "زلیخانامه"، "مجلس تقلید رام کردن زن سرکش"، "مجلس تقلید تخت و خنجر"، "این غرفه از بهشت"، "سیاه‌بازی نمایش ممنوع"، "مبارک و خاتون پرده‌نشین"، "آشنایی با مبانی شبیه‌خوانی"و "انسانم آرزوست" عناوین برخی کتاب‌های منتشر شده فتحعلی‌بیگی محسوب می‌شوند.