سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، محمدرضا صفدری نویسنده، درباره کتاب "چهل‌گیسو" به هنرآنلاین گفت: افسانه‌های این کتاب را در کودکی شنیده بودم و قصه‌گوهایی را می‌شناختم که این افسانه‌ها را برایم تعریف می‌کردند. برخی از این قصه‌ها را در خاطر داشتم و بعضی دیگر را اصلا به یاد نمی‌آوردم و به همین دلیل از دوستان کمک گرفتم تا مطمئن شوم افسانه‌ها به‌ صورت درست روایت شده‌اند.

او ادامه داد: لازم به ذکر است این کتاب تمام افسانه‌های جنوب کشور را در برنمی‌گیرد بلکه بخشی از افسانه‌هایی که در هرمز شنیده‌ام را در این کتاب گردآوری کرده‌ام؛ شاید در مناطق دیگر این افسانه‌ها با برخی تغییرات روایت شوند.

صفدری با این توضیح که کتاب "چهل‌گیسو" متشکل از 19 قصه‌ فولکلور و مقدمه است و به زودی توسط نشر نیماژ در 120 صفحه‌ به چاپ می‌رسد، افزود: "نی سرخ"، "دختر سرراهی"، "یک ران گوشت"، "اژدها"، "کوسه" و "چهل‌‌گیسو" عناوین برخی از این قصه‌هاست.

لازم به یادآوری است این کتاب سال‌ها پیش توسط انتشارات آرویج منتشر شده و برای نخستین بار از سوی نشر نیماژ به بازار کتاب می‌آید.

محمدرضا صفدری (۱۳۳۲-خورموج، بوشهر) از برجسته‌ترین داستان‌نویسان معاصر است. "سیاسنبو"، "تیله آبی"، "سنگ و سایه"، "شورآب" و "شام آخر" عناوین برخی کتاب‌های منتشر شده او محسوب می‌شوند. صفدری برای کتاب "من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم" برنده جایزه بهترین کتاب سال 1381 از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان مطبوعات و بهترین رمان جایزه ادبی اصفهان شده است.