سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "30 دی 95" نوشته و کار احسان حاجی پور از 15 بهمن ماه در سالن شماره یک تماشاخانه تازه تاسیس سپند روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی به تهیه‌کنندگی امید معلم؛ سام درخشانی، محمدرضا سامیان، متین ستوده، جوانه دلشاد و سمیرا حسن‌پور هستند.

احسان حاجی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با اشاره به اینکه داستان این نمایش به صورت مستقیم به حادثه پلاسکو مربوط نیست، گفت: حادثه پلاسکو در حاشیه این اثر قرار دارد و به عنوان نماد از آن استفاده شده است. این نمایش درباره رابطه انسان‌ها و پایان یک ارتباط در کنار حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو است. لحظه پایانی این نمایش با فرو ریختن این ساختمان هم‌زمان است و داستان نمایش "30 دی 95" مستقیماً با این واقعه ارتباط ندارد.

او درباره فضا و سبک اجرایی این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: همواره علاقمند به فضای اجرایی رئالیستی هستم اما در این اثر پا را فراتر گذاشته و به ناتورئالیست نزدیک شده‌ام. همواره این شیوه اجرایی را دوست داشته‌ام و این فضا آن چیزی است که دغدغه من بوده است و طی این سال‌ها به دنبال آن بودم هر چند که تئاتر اجتماعی ایران در رئالیسم خلاصه شده است اما نمایشنامه‌های رئالیستی جایش در کشور ما خالی است و معدود نویسندگانی هستند که نمایشنامه‌های رئالیستی می‌نویسند.

کارگردان نمایش "معاشر" درباره طراحی صحنه نمایش "30 دی 95" عنوان کرد: متاسفانه این روزها به دلیل چند اجرایی بودن سالن‌های نمایشی طراحی صحنه نمایش‌ها بسیار مینی‌مال است اما خوشبختانه با همراهی  و کمک‌های امید معلم تهیه‌کننده این نمایش و مدیریت سالن نمایش، طراحی صحنه و دکور نمایش آن‌گونه که در نظر داشتم، اجرا شده است و حتی این امکان میسر شد که 7- 8 جلسه نیز با دکور تمرین داشته باشیم.

او همچنین افزود: تماشاگر در این نمایش با خانه‌ای مواجه خواهد شد که همه آنچه در آن است از مبلمان، چیدمان، ابعاد در ورودی و ... واقعی است. نورپردازی تداعی‌کننده نور آفتاب است و سعی کرده‌ایم خانه‌ای کاملاً واقعی را طراحی کنیم.

حاجی پور درباره همکاری با امید معلم به عنوان تهیه‌کننده این نمایش اظهار کرد: امید معلم از دوستان دیرینه من است و مدت‌ها بود که تصمیم به تجربه همکاری مشترک داشتیم. او نخستین کسی بود که این نمایشنامه را خواند و پیشنهاد همکاری داد و از این بابت بسیار خوشحالم. با احترام به همه تهیه‌کنندگانی که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنند باید بگویم که آقای معلم به واسطه سبقه خانوادگی، همچنین دبیری جشنواره فیلم حافظ و سمت مدیر مسئولی که دارد، دارای توانمندی‌هایی است. او نگاه هنری و فرهنگی به مقوله تهیه‌کنندگی تئاتر دارد و آن را صرفاً تجاری و بیزینسی نمی‌بیند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درخصوص انتخاب سام درخشانی به عنوان یکی از بازیگران این نمایش یادآور شد: آقای درخشانی حدود یک دهه پیش با نمایش "یک شب دیگر بمان سیلویا" به کارگردانی چیستا یثربی به روی صحنه آمده است. با او دورادور آشنایی داشتم و پس از اینکه نمایشنامه را برایش ارسال کردم پیشنهاد همکاری و بازی در این نمایش را پذیرفت.  

احسان حاجی‌پور با بیان اینکه تمرینات این نمایش دوماه به طول انجامید، در پایان صحبت‌هایش گفت: در شرایط کنونی فعالیت در عرصه تئاتر همراه با دشواری‌هایی است ضمن اینکه آثار نمایشی رئالیستی به دلیل حجم دکور، جنس نمایش و به لحاظ باورپذیری همواره با ریسکی بزرگ مواجه است و از این طریق از تمام کسانی که در این نمایش با من همکاری داشته‌اند تشکر می‌کنم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: رضا مرشد، مشاور طراح صحنه: رضا حاجی درویش، طراح لباس: ندا کریمی، مشاور طراحی لباس: آذر معماریان، طراح نور: فرشاد نصیری، طراح لوگو، طراح پوستر و طراح بروشور: حسام حاجی پور، جانشین تهیه کننده: نوید پیمان جو، دستیار کارگردان: امیرحسین ابراهیمی، علی میرشجاعی، ثمین جلالی گوهری و کالین کهن فرد، منشی صحنه: عسل عبیری، روابط عمومی: مهسا همتی، عکاس: آرش صمدزاده، ساخت دکور: زینال تازه، افکت صوتی: نوید پیمان جو، تهیه و دوخت لباس: آتلیه طراحی لباس نداک، تهیه آکسسوار صحنه: شرکت هوم سنترو و ساخت تیزر: پن استدیو (فرزام شکاری، لیلا جعفری، جاوید علی پور و فرزین شکاری).

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.