سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 صبح دوشنبه ششم اسفندماه در تالار مهر حوزه هنری با حضور علی قربانی دبیر جشنواره، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره سینما و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی قربانی دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰، گفت: خدا را شاکریم که دوازدهمین دوره این جشنواره را آغاز می‌کنیم. یکسری از دغدغه‌ها همچنان از دوره‌های قبل باقی است و باید بیان شوند. ما از سال ۸۲ که تصمیم گرفتیم این کار را آغاز کنیم فکر جدیدی پشت آن بود چرا که ابزارهای جدیدی در راه بود و ما به یک رسانه جدید و نو نیاز داشتیم تا خوراک ‌مناسب برای آن فراهم کنیم.

وی ادامه داد: دوستان در حوزه هنری استان البرز کار را آغاز کردند و تا به اینجا رساندند‌. جشنواره برای ما یک بهانه برای تولید بیشتر است. تولید در ژانر فیلم کوتاه کوتاه، امروز مهمترین دغدغه ما است. چرا که اعتقاد داریم مهمترین کارکرد را در رسانه‌های جدید دارد و فیلم‌های 100 ثانیه‌ای در بخش سینما این مفهوم را دارا هستند. سینمای اخلاق به راحتی و به درستی توسط این ابزارهای مختلف به مخاطب ارائه می‌شود و تاثیر خود را هم می‌گذارد. هدف ما تولید بیشتر و به پخش رساندن آن و انتقال مفاهیم است. اسم جشنواره ما سینمای اخلاق است و همچنان معتقدیم جامعه ما نیازمند انتشار مفاهیم اخلاقی است.

دبیر جشنواره فیلم 100 اذعان کرد: امروز سینمای 100 ثانیه‌ای می‌تواند به شکل دائمی در کنار مردم باشد و پیام را ارائه دهد و فرهنگ‌سازی کند. ما پشتوانه غنی داریم و در هیچ دینی تا این اندازه پیام اخلاقی وجود ندارد. ما در طول سال‌ها تلاش کردیم تا تولید اتفاق بیفتد و فیلمسازان فیلم کامل تولید کنند. از همین رو ما امروز یک فیلم با تمام مولفه‌ها و مشخصه‌های سینما می‌خواهیم و قصد داریم از ابزارمان به درستی استفاده کنیم. می‌دانیم که تولید چنین آثاری هزینه بر و سخت است به همین جهت از بسیاری از ارگان‌ها خواستیم تا ما را برای تولید همراهی کنند.

محمد زرویی نصراباد مدیرعامل سپهر سوره سینما نیز طی سخنانی گفت: نگاه ما به این است که اگر هنرمندی برگزیده می‌شود در ادامه همچنان حمایت حوزه هنری را با خود داشته باشد. جشنواره فیلم 100 دوازدهمین دوره خود را با یکسال وقفه برگزار می‌کند که به دلیل محدودیت‌های مالی ما را مجبور کرد تا آن را تبدیل به دوسالانه کنیم. در جشنواره امسال و در بخش ملی ۱۳۲۸ اثر ثبت نام کردند که ۸۰۳ اثر در بخش اصلی و ۵۲۵ اثر در بخش مسیر تجربه اثر به دست ما رسید که فیلم اولی هستند و مشخصا فیلم اولی‌ها وقتی با گروه حرفه‌ای رقابت می‌کنند شاید غنچه سوز شوند و ما به‌همین دلیل این بخش را جدا کردیم تا استعدادها شناسایی شوند.

وی افزود: همچنین به همراهی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری حمایت از کالای ملی را امسال داریم که در این بخش ۱۱۰ اثر به دست ما رسید که در دو بخش اکران و مسابقه اصلی حضور خواهند داشت. آثاری که در بخش مسابقه حضور دارند قابل رقابت با سایر آثار بودند، اما فیلم‌های حاضر در بخش اکران فیلم‌هایی هستند که آنچه را که ما برای رقابت در نظر داشتیم در خود نداشتند و به همین جهت در این بخش به نمایش در می‌آیند.

مدیرعامل سپهر سوره سینما بیان کرد: در بخش بین‌الملل نیز به دنبال این بودیم تا فیلم‌های کوتاه کوتاه را در جشنواره داشته باشیم اما آنچه به آن در دنیا توجه می‌شود بیشتر فرم است تا محتوا و از همین رو بیشتر فیلم‌هایی که به دست ما رسید نیز فرم محور بود و با موضوع 100 ثانیه یکسان نبودند.

وی در ادامه گفت: در بخش بین‌الملل تفاهم نامه‌هایی امضا شد که آثار ایرانی در بسیاری از جشنواره‌ها به نمایش درآیند که این اتفاق افتاد و در جشنواره کن نیز ما حضور داشتیم و جشنواره فیلم‌هایی 100 ثانیه‌ای را آنجا معرفی کردیم که حاصل آن ارسال ۳ هزار فیلم از ۱۱۵ کشور است که به دستمان رسید.

قربانی همچنین در ادامه اظهار کرد: جشنواره فیلم صد مقدمه‌ای برای سینمای بلند و حرفه‌ای نیست و به خودی خود یک تولید و تخصص مستقل محسوب می‌شود. ایده پردازی و قصه در صد ثانیه کار بسیار دشواری است و بسیاری از حرفه‌ای‌های سینما نیز نمی‌توانند این کار را انجام دهند. ما یکی از وظایفمان حفظ و شناسایی این استعدادهاست.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 به همت حوزه هنری و به دبیری علی قربانی طی روزهای 8 تا 10 اسفند در پردیس سینمایی آزادی تهران برگزار می‌شود.