سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "۳۰ دی ۹۵" به نویسندگی و کارگردانی احسان حاجی‌پور درام اجتماعی و برشی از واقعیت‌های زندگی است. این نمایش علاوه بر مضامین اجتماعی به مسائل روانشناسی و روابط بین افراد نیر می‌پردازد و بسیار واقع‌گرایانه داستان نمایش روایت می‌شود.

داستان نمایش، بازگو کننده روز پر استرس آتش‌سوزی پلاسکو است و در این جریان اتفاقات و درگیرهای عاطفی زوجی مطرح می‌شود که باهم ارتباط پنهانی داشته و حالا این ارتباط توسط برادر و خدمتکار خانه به گوش همسر سابق زن رسیده و همین امر باعث شده زن نتواند بچه خود را با خودش از ایران ببرد و در همین درگیری‌ها مسائل خیانت افراد درون خانه آشکار می‌شود و سستی روابط حاکم بین افراد؛ تماشاگر را برای دیدن نمایش بیشتر مجذوب می‌کند.

خیانت در رابطه‌ها، چه در قالب روابط عاطفی و چه دوستی، نشان دادن پنهان کاری‌های شخصیتی و رفتارهای ریاکارانه و بدون پشتوانه اخلاقی در این نمایش بسیار بارز است.

در این نمایش عقده‌های حقارت در روابط قابل تحلیل و شهود است و محرک اصلی اختلافات همین عقده‌های حقارت و سرکوب‌های احساسی است که افراد برای به دست آوردن آن چیزهایی که در طلب یا آرزویش بودند و از آن محروم شده‌اند، سعی می‌کنند با خیانت به دوست و یا شریک عاطفی خود به گونه‌ای پست و حقارت‌آمیز، این ناکامی و تخریب‌ها را جبران و قدرت یا پول در ازای آن دریافت کنند. اینجا باید بگویم در این نمایش به وضوح این مسئله دیده می‌شود که بشر از نوعی احساس حقارت رنج می‌برد و ما برای جبران آن عقده حقارت سعی می‌کنیم قدرت به دست آوریم و وقتی احساس قدرتمندی کنیم می‌توانیم احساس حقارت خود را پنهان کنیم.

دکور نمایش بسیار مدرن و با طراحی رنگ‌های سرد و گرم همراه است و همین موضوع باعث می‌شود تا مخاطب خسته نشود و از فضای کار لذت ببرد و خودش را در صحنه نمایش قرار دهد. طراحی لباس نیز بسیار ساده و با واقعیت های روز همسو است و البته سعی شده از طیفی از رنگ‌ها در این اثر استفاده شود تا نگاه مخاطب در یکجا باقی نماند بلکه تمام صحنه را مورد توجه قرار دهد. احسان حاجی پور با وسواس فکری بر روی بازی بازیگران بخصوص سام درخشانی تمرکز کرده است و سعی کرده است تمام عوامل خیلی روان و گیرا داستان را به جلو ببرند.

نمایش "۳۰ دی ۹۵" به نویسندگی و کارگردانی احسان حاجی پور هر شب ساعت ۸ در تماشاخانه سپند به روی صحنه می‌رود.

سحر صنیعی

جامعه‌شناش و روانشناس