سرویس موسیقی هنرآنلاین: "حالا که می‌روی" تازه‌ترین آلبوم محمد معتمدی با موسیقی فرید سعادتمند و شعر محمد مهدی سیاری است که به تازگی با حمایت سازمان اوج منتشر شده است.

در نشست رونمایی این کار که یکشنبه پنجم اسفند در سازمان اوج برگزار شد، محمد معتمدی خواننده، فرید سعادتمند آهنگساز، محمدمهدی سیاری شاعر و محمد خداپرست مدیر موسسه "ماوا" حضور داشتند.

موسیقی سالم باید حال مردم را خوب کند

در ابتدای برنامه محمد خداپرست مدیر مجموعه "ماوا" درباره آلبوم "حالا که می‌روی" توضیح داد: با تولید آثار شنیداری سلیقه مردم را می‌سازیم. اگر این تولیدها کیفیت نازلی داشته باشند سلیقه مخاطب را خراب می‌کنیم. "حالا که می‌روی" هم در فرم و هم در محتوا محصولی سالم است. مجموعه ماوا می‌خواهد جاهای خالی موسیقی کشور را پر کند.

او ادامه داد: مهم‌ترین خروجی که این کار داشت فرای از تولید یک اثر دوستی بود که میان ما شکل گرفت و ارزشمند است، اصولاً موسسه ما به دنبال استفاده ابزاری نیست و به نظرم جای چنین اثری در موسیقی سالم خالی بود.

خداپرست اضافه کرد: تعریف ما از موسیقی سالم، نوعی موسیقی است که در یک فرآیند تولید و در نهایت خروجی کار بتواند دردی از جامعه کاسته و آن را دوا کند. موسیقی سالم باید حال مردم را خوب کرده و بتواند از مشکلات آن‌ها تا حد امکان کم‌کم کند و در نهایت ضرری به گوش و سلیقه آن‌ها وارد نکند.

می‌توانیم با موسیقی ایرانی مردم را جذب کنیم

محمد معتمدی دومین سخنران برنامه درباره این آلبوم گفت: از زمان شروع کار تا به امروز که مراسم رونمایی برگزار شده زمان زیادی گذشت و زحمات زیادی کشیده شد. خوشبختانه این اثر بدون هیچ دخل و تصرفی در محتوای آن مورد حمایت قرار گرفت و از این بابت از این موسسه ممنونم.

او ادامه داد: "حالا که می‌روی" شامل اصالت‌های موسیقی ایرانی و دربردارنده فضای ارکسترال موسیقی روز است. شما در این آلبوم نغمه‌هایی در ابوعطا می‌شنوید و دو قطعه هم ساز و آواز است. به طور کلی موسیقی وظیفه دارد غذای روح را تأمین کرده و با ذائقه جامعه سازگار باشد.

معتمدی همچنین گفت: در دوره‌ای که موسیقی‌های دیگر ‌نبودند موسیقی سنتی در بخشی از جامعه مورد استقبال قرار گرفت. اگر امروز آثاری با همان شیوه و با کیفیت بالاتر هم تولید شود، مخاطب دهه شصت را نخواهد داشت. خوانندگانی که در دوره‌های مختلف موفق بوده‌اند کسانی بوده‌اند که موسیقی سنتی را برای مردمان زمانشان ترجمان به‌روز کرده‌اند. به نظر من ما می‌توانیم با موسیقی ایرانی مردم را جذب کنیم.

این خواننده درباره طرح خود با عنوان "کنسرتی برای همه" که چندی پیش در فضای مجازی اعلام کرده بود، گفت: خیلی از طرفداران ما پیام‌های زیادی مبنی بر علاقه‌ حضور در کنسرت دارند، اما امکان خرید بلیت را ندارند. از طرف دیگر اکثر سالن‌های کنسرتی در تهران در نقاط جغرافیایی خاص هستند، البته من تجربه برگزاری کنسرت رایگان را داشته‌ام اما این تجربه هم آن‌طور که باید نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند، چرا که مردم دوست دارند در سالن و نه در فضای عمومی با کیفیت صدای خوب کنسرت را تماشا کنند، اما به دلیل درآمد پایین این امکان برایش موجود نیست.

او تأکید کرد: برگزاری کنسرت‌های ارزان‌قیمت می‌تواند بازار کنسرت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است با اندکی قناعت هم‌زمان بشود هم از کنسرت لذت برد و هم اقشار کم‌درآمد را به کنسرت دعوت کرد. من در همین باره مشغول فکر روی طرحی هستم که سال آینده عملی خواهد شد.

این خواننده در پاسخ به سؤالی درباره همکاری با سازمان اوج گفت: قرارداد و حق‌الزحمه من برای این پروژه مشخص است و 40 درصد پایین‌تر از مبالغی است که در پروژه‌های دیگر دریافت کرده‌ام، چون ما بیشتر روی نیروی انسانی دوستان ماوا حساب کردیم. همچنین این اثر تنها آلبوم من است که تهیه‌کننده دارد، در حالی که بیشتر آثارم در موسسه‌ام با نام "آبی رود" تهیه شده است.

این هنرمند در جواب خبرنگار دیگری درباره همکاری خود با پروژه "هفت شهر عشق" هم گفت: من خصومت شخصی با شخصی ندارم. زمانی که این کار به من پیشنهاد شد به آن‌ها گفتم که ممکن است این دوستمان با من مشکل داشته باشد، اما اگر آن‌ها با ما مشکل نداشته باشند من حتماً در این پروژه خواهم بود. در تعریف من اپرا یعنی اینکه متن کار و دیالوگ‌هایش با آواز اجرا شود، اما این کار موسیقی نمایش است.

مرکز مأوا در این راه کمک بسیار زیادی به ما داشتند

فرید سعادتمند آهنگساز پروژه هم درباره همکاری خود گفت: بعد از سریال "هانیه" که اولین همکاری من با محمدمهدی سیار شاعر بود، همکاری ما تداوم پیدا کرد. ما تصمیم گرفتیم اثری عاشقانه تولید کنیم و موسسه "ماوا" در همین زمینه همکاری خوبی با ما داشت.

او ادامه داد: در این راه دنبال فضایی می‌گشتیم که بتوانیم بدون دغدغه‌های فعلی بازار موسیقی کاری تولید کنیم. حالا خوشحالم که مرکز مأوا در این راه کمک بسیار زیادی به ما داشت. این موسیقی دربرگیرنده فضایی است که تلاش شده رنگ‌های مختلفی از موسیقی ایرانی و استانداردهای موجود را به مخاطب ارائه دهد.

عشق آشیانه هنر و شعر است

محمدمهدی سیار شاعر آلبوم "حالا که می‌روی" در ادامه توضیح داد: این اثر ماحصل همکاری درازمدت است که برای آن زحمات زیادی کشیده شد. شاید امروز ما خستگی‌مان با انتشار این کار در شود، اما ما منتظر نظرات مردم جامعه و کارشناسان هستیم.

او ادامه داد: ما تلاش کردیم این کار به دل بشیند و تکراری نباشد. به نظر من عشق آشیانه هنر و شعر است و این که چه کسی بتواند حرمت آن را رعایت و تصویری عمقی‌تر از این کلام ارائه کند اهمیت دارد. همکاری من و آهنگساز در سال 93 آغاز شد و در همان زمان متوجه شدم که با هنرمندی سختگیر و دقیق روبه‌رو هستم.

وی افزود: البته این سختگیری لذت زیادی داشت. به نظرم هر حرکت هنری با این ایدئولوژی، باید یک تهیه‌کننده داشته باشد که کار خوب پیش برود. به همین دلیل از تهیه‌کننده کار که همراهی خوبی تا به امروز داشت تشکر می‌کنم. این آلبوم نمایانگر بخشی از فضای فکری تهیه‌کننده هم هست.