سرویس موسیقی هنرآنلاین: بخشی از رپرتوار اجرایی ارکستر سمفونیک تهران در سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از ساخته‌های رضا کهریزی بود.

کهریزی درباره این انتخاب به هنرآنلاین گفت: در این کنسرت قطعه "جوانی رستم" که بر اساس داستان شاهنامه فردوسی ساخته شده به اجرا درآمد. من این کار را که یک پوئم سفونی است حدوداً سه سال پیش بر اساس تکنیک‌های آهنگسازی قرن بیستم آهنگسازی کردم.

او تأکید کرد: این کار شامل چهار قسمت با نام‌های "ظهور رستم"،‌ "گرفتن رستم رخش را"، "رفتن رستم به البرز کوه برای آوردن کیقباد" و "هفت خان رستم" بود، اما در اجرای ارکستر، صرفاً قسمت چهارم که بخش "هفت‌ خان رستم" را شامل می‌شد به اجرا درآمد. این قسمت هم در فرم روندو نوشته شده بود و هر کدام از روندوها و بخش‌های میانی یکی از خان‌ها را روایت می‌کردند.

این هنرمند اضافه کرد: خان اول شامل گذر از بیابان خشک، خان دوم شامل نبرد رخش با شیر، خان سوم شامل کشتن اژدها، خان چهارم شامل زن جادوگر، خان پنجم شامل جنگ با اولاد مرزبان، خان ششم شامل جنگ با ارژنگ دیو و خان هفتم هم شامل جنگ با دیو سپید بود.

او ادامه داد: اجرای آثار آهنگسازان ایرانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره فجر امسال بود که البته در تمام دنیا مرسوم است. این کار امسال به لطف حضور استاد فرهت در سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز انجام گرفت. در همه دنیا به اجرای آثاری که آهنگسازان خودشان ساخته‌اند افتخار می‌کنند، اما در کشور ما از این دست اتفاقات کم است.

این آهنگساز همچنین گفت: این یک بخش ماجرا را دربر می‌گیرد. تصور کنید وقتی ارکستر در داخل ایران آهنگسازان داخلی را حمایت نکند و آثارشان را اجرا نکند، مسلماً از کشورهای دیگر هم تمایلی برای اجرای این قطعات وجود نخواهد داشت و نتیجه آن هم کمرنگ شدن موسیقی جدی در کشور ماست.

این موزیسین همچنین گفت: این اتفاق در جشنواره فجر برای اولین بار رخ داد. امیدوارم این روند مجدداً تکرار شود تا ما شاهد انگیزه و رشد در کار آهنگسازان جوان باشیم.