به گزارش هنرآنلاین، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 29 بهمن در هشت سالن برگزار شد و مراسم اختتامیه آن سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه اختتامیه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

این دوره جشنواره با تغییرات معنادار همراه بود، چرا که برگزارکنندگان جشنواره امسال توجه ویژه‌ای به آثار آهنگسازان ایرانی داشتند. بر این اساس آثار بسیاری از بزرگان موسیقی در جشنواره اجرا شد که از جمله حسین دهلوی، جواد معروفی، فرهاد فخرالدینی، هرمز و شاهین فرهت، احمد پژمان، محمد سعید شریفیان، علیرضا مشایخی، فوزیه مجد، روح‌الله خالقی، ابوالحسن صبا، فرامرز پایور، محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، شاهرخ خواجه‌نوری، همایون رحیمیان، انوشیروان روحانی، محمدرضا تفضلی و...این افرادی هستند که آثارشان در این پنج روز به اجرا درآمد.

توجه ویژه به حضور موسیقی‌دانان برجسته در مسند اجراگر از جمله فریماه قوام صدری، رافائل میناسکانیان، منوچهر صهبایی، مجید کیانی، آرپینه ایسرائیلیان، سیمون ایوازیان، محمد اسماعیلی، سعید ثابت، حسین بهروزی‌نیا، مظفر شفیعی، ابراهیم لطفی و... از دیگر نکات مورد نظر برگزارکنندگان جشنواره بود.

همچنین مراکز مهم آکادمیک کشور چه در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و چه در بخش موسیقی کلاسیک بین‌المللی همگی در جدول اجراهای جشنواره حضور داشتند که این شامل دانشگاه هنر، دانشگاه تهران، هنرستان موسیقی دختران و هنرستان موسیقی پسران بود.

گذشته از این، برگزیدگان جشنواره ملی جوانان که با رأی اساتیدی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، آذین موحد، علی‌اکبر شکارچی، داوود گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، نادر مشایخی و .... انتخاب شدند در سی ‌و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در قالب گروه‌نوازی، دونوازی و تک‌نوازی در سه شاخه دستگاهی، نواحی و کلاسیک روی صحنه حضور پیدا کردند.

در همین حال، از آنجا که هنرمندان و هنردوستان شهرهای دیگر اغلب سهم بسیار کمی از موسیقی در سال‌های گذشته داشتند، امسال 25 درصد از اجراهای جشنواره در اختیار اهالی شهرهای غیر از پایتخت بوده و جشنواره در هفت استان دیگر با تعداد اجراهای درخور توجه برگزار شد.

اتفاق مهم دیگری که برای جشنواره رخ داد اعلان فراخوان و انتخاب 20 درصد اجراهای جشنواره از این طریق بود. گروه‌ها و هنرمندانی طراز اول با انتخاب یک هیئت 10 نفره با سلایق و علایق متفاوت، پا به جشنواره گذاشته‌ موسیقی‌دانانی با سبک‌ها و روحیات متنوع که حال و هوای دیگری برای جشنواره به ارمغان آوردند. نمایش فیلم‌های مستند درباره موسیقی و برگزاری بخش نواحی با یک موضوع مشخص از دیگر تغییرات درخور توجه جشنواره بود.

هفت هنرمند در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف نظر خود را درباره این دوره جشنواره موسیقی فجر بیان کردند که در ادامه می‌خوانیم:

حمایت از جوانان؛ مهم‌ترین ویژگی جشنواره موسیقی فجر است

 مظفر شفیعی از اعضای هیئت مدیره کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی، ضمن بر شمردن نکات مثبت سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به ایرنا گفت: این که برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان امسال به طور ویژه در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر دیده شدند، بخش جذاب این رویداد هنری بود.

وی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، گفت: به طور کلی معتقدم جشنواره موسیقی فجر باید کاری کند تا موسیقی ایرانی بیش‌تر معرفی شود. موسیقی ایرانی نیاز دارد تا بیش‌تر مطرح شود و بهتر است که در سطح جهانی این اقدام صورت گیرد.

عضو هیئت مدیره کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی با اشاره به غنا و پرباری موسیقی ایران، گفت: بتوانیم آن را گسترش دهیم همگانی می‌‌شود و هر ساله مخاطبانی از سرتاسر جهان برای شنیدن این نوع موسیقی به جشنواره خواهند آمد.

وی با ستایش توجه جشنواره موسیقی فجر به موسیقی کلاسیک ایرانی، تأکید کرد: مسئولان جشنواره باید کاری کنند تا علاوه بر مخاطبان ایرانی، غیرایرانی‌ها هم جذب این جشنواره شوند.

این هنرمند در ادامه تأکید کرد: با برنامه‌ریزی درست و همکاری هنرمندان پیشکسوت می‌توانیم موسیقی ایرانی را به دوران طلایی خود بازگردانیم.

مظفر شفیعی گفت: جشنواره موسیقی امسال نسبت به سال‌های قبل پیشرفت کرد و هنرمندان و مسئولان همکاری خوبی با هم داشتند که این همکاری منجر به اتفاق‌های خوبی در جشنواره شد.

این خواننده، مهم‌‌ترین مسئله جشنواره موسیقی فجر امسال را حضور که برگزیدگان جشنواره ملی جوانان که با رأی اساتید انتخاب شدند در این جشنواره در قالب گروه نوازی، دونوازی، تک‌نوازی در سه شاخه دستگاهی، نواحی و کلاسیک خواند و افزود: این امر نشان می‌دهد که این جوانان هنرمند حمایت می‌شوند و در واقع جشنواره آن‌ها را به جامعه موسیقی معرفی می‌کند.

شفیعی افزود: جوانان باید حمایت شوند یعنی بتوانند هنر خود را ارائه دهند و چه خوب است که جشنواره موسیقی فجر این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار داده است تا مخاطبان با هنر آنان آشنا شوند.

این خواننده در ادامه به تصویب آیین‌نامه جشنواره بعد از 33 سال، اشاره کرد و آن را نشان برنامه‌ریزی درست و دقیق مسئولان دانست.

نباید هر سال یک هدف جدید برای جشنواره‌ موسیقی در نظر بگیریم

ارسلان کامکار به موسیقی ما می‌گوید:‌ جشنواره موسیقی فجر همواره یک هدف دارد و نباید هر سال یک هدف جدید برای آن در نظر بگیریم. خوشبختانه امسال با آیین‌نامه‌ای که در نظر گرفته شده این مشکل برطرف شد. هنرمندان در طول یک سال چندین کنسرت برگزار می‌کنند ولی برای این جشنواره همیشه بهترین آثار خود را اجرا می‌کنند زیرا جشنواره موسیقی فجر برای آن‌ها مهم و ضروری است. هر سال باید از هنرمندان جدید دعوت شود نه اینکه فقط تعدادی از هنرمندان هر سال حضور داشته باشند.

این نوازنده در ادامه تأکید کرد: مهم‌ترین ویژگی این جشنواره تجلیل از بزرگان و پیشکسوتان است زیرا موسیقی تا به امروز به کمک آن‌ها رشد کرده است. مسئله دیگر بخش بین‌الملل است که باید به آن توجه شود زیرا با یک تیر دو نشان می‌زنیم هم مخاطبان را با موسیقی‌های دیگر آشنا می‌کنیم هم موسیقی ایرانی و مناطق مختلف ایران را به جهانیان معرفی می‌کنیم.

به گفته‌ی کامکار، امسال یک هیئت ۱۰ نفره با سلیقه و علایق متفاوت در جشنواره حضور داشتند که روحیات آن‌ها متنوع است و این موضوع سبب شد حال و هوای جشنواره سی و چهارم متفاوت باشد: زمانی که هنرمندان متفاوت که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند در کنار هم قرار بگیرند و با هم برنامه‌ریزی کنند، سبب می‌شود جشنواره خاص برگزار شود. سبک‌های متفاوت برای جشنواره لازم و ضروری است زیرا از هر ژانری باید اجرا داشته باشیم تا همه سلیقه‌ها را در بر بگیرد، همچنین پیشکسوتان می‌توانند با برنامه‌ریزی درست سمت و سوی جشنواره را تغییر دهند که این اتفاق در جشنواره امسال رخ داده است. جشنواره موسیقی فجر از حضور هنرمندان جوان استفاده کرده است که این جوانان می‌توانند به صحنه روند و در درجه اول کار گروهی را یاد بگیرند و بتوانند بیاموزند چگونه در مقابل مخاطب به اجرای برنامه بپردازند.

جشنواره موسیقی فجر با وجود آیین‌نامه پیشرفت کرده است

هادی منتظری نوازنده درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به موسیقی ایرانیان گفت: به طور کلی جشنواره موسیقی فجر در چند سال اخیر خیلی پیشرفت کرده است و هر سال که می‌گذرد بهتر از سال‌های قبل می‌شود.

این نوازنده پیشکسوت گفت: مهم‌ترین ویژگی جشنواره موسیقی فجر امسال این است که پس از ۳۳ سال جشنواره صاحب آیین‌نامه شده است و این اتفاق بسیار خوب است. وجود آیین‌نامه نشان‌دهنده این است که جشنواره راه صعود را در پیش گرفته است. زمانی که آیین‌نامه وجود داشته باشد هر مسئولی در هر زمانی موظف است که بر اساس همان آیین‌نامه پیش رود.

این هنرمند در ادامه بیان کرد: به طور کلی قانون و آیین‌نامه از ابتدا برای جشنواره لازم و ضروری بود، ولی جلوی ضرر را از هر کجایی بگیریم منفعت است. همچنین وجود آیین‌نامه سبب می‌شود تا جشنواره سلیقه‌ای نشود یعنی هر فردی مسئولیت جشنواره را بر عهده گرفت بر اساس آیین‌نامه اصلی عمل کند.

منتظری در ادامه بیان کرد: جشنواره برای بهتر شدن نیاز به بررسی بیش‌تر دارد یعنی اینکه هنرمندان و مسئولین بعد از پایان جشنواره تمامی مسائل را بررسی کنند و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنند. همچنین بهتر است در طول یک سال جشنواره‌های بیش‌تری برگزار شود تا هنرمندان بتوانند هنر خود را ارائه دهند و بیش‌تر با مخاطبان در ارتباط باشند.

این هنرمند افزود: همه ما می‌دانیم که هنرمندان نیاز دارند تا هنر خود را روی صحنه اجرا کنند پس مسئولین باید شرایطی فراهم کنند تا آن‌ها بتوانند هنر خود را عرضه کنند. هنرمندان نیز نباید نگاه سرسری به جشنواره داشته باشند زیرا مخاطبان باید بیش‌تر با موسیقی ایرانی آشنا شوند.

هادی منتظری در پایان گفت: بخش مهم دیگر جشنواره سی و چهارم فجر وجود فیلم مستند درباره موسیقی بود. این فیلم‌های موسیقی مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی را آگاه می‌کند و محتوای آن‌ها می‌تواند فضای حال حاضر موسیقی را دگرگون کند.

وجود آیین‌نامه به جشنواره موسیقی فجر نظم داده است

 سیاوش ظهیرالدینی آهنگساز و نوازنده درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به ایلنا گفت: جشنواره موسیقی فجر رویداد هنری مهمی است که هر ساله برگزار می‌شود. پس این جشنواره فقط نباید مختص افراد سرشناس و بنام باشد، بلکه باید از هنرمندانی که هنوز نتوانسته‌اند هنر خود را ارائه دهند دعوت کنیم تا در این جشنواره حضور داشته باشند.

ظهیرالدینی در ادامه بیان کرد: جشنواره موسیقی نباید سلیقه‌ای باشد بلکه باید با نظر کارشناسان این حوزه برگزار شود. اینکه امسال این رویداد دارای آیین‌نامه مشخص شده است این معضل را برطرف کرده است.

این نوازنده افزود: به کمک این جشنواره می‌توانیم استعدادهای جوان را به مخاطبان معرفی کنیم و جوانان می‌توانند در این جشنواره هنر خود را ارائه دهند و مخاطبان خود را پیدا کنند.

این آهنگساز در ادامه تأکید کرد: جشنواره موسیقی فجر و همه جشنواره‌ها باید به دور از حاشیه باشد تا به هدف اصلی خود برسد زیرا حاشیه جشنواره را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند.

ظهیرالدینی گفت: هنرمندان باید چشم‌وهم‌چشمی را کنار بگذارند و با هم و دست در دست هم بهترین‌ها را برای هنر کشور رقم بزنند.

این هنرمند افزود: به نظر من مهم‌ترین اتفاق جشنواره موسیقی فجر امسال این بود که به آثار آهنگسازان ایرانی توجه ویژه‌ای شد. بر این اساس آثار بسیاری از بزرگان موسیقی در جشنواره اجرا شد که این نشان‌دهنده این است که جشنواره می‌خواهد موسیقی ایرانی را گسترش دهد و مخاطبان را بیش‌تر با موسیقی ارزشمند آشنا کند.

ظهیرالدینی در ادامه بیان کرد: ما هنرمندان و پیشکسوتان برجسته‌ای در حوزه موسیقی داریم که آثار آن‌ها ماندگار شده است ولی هنوز خیلی‌ها با این آثار آشنا نیستند پس با این اقدام مهم جشنواره امسال این آثار اجرا و به گوش مخاطبان می‌رسد.

این نوازنده تأکید کرد: همچنین وجود آیین‌نامه در جشنواره سبب می‌شود که این رویداد هنری سمت و سوی مشخصی داشته باشد و این اتفاق بعد از ۳۳ سال رخ داده است. آیین‌نامه سبب می‌شود جشنواره نظم داشته باشد که در جشنواره امسال شاهد این نظم هستیم.

در همه دنیا فقط عده خاصی موسیقی کلاسیک گوش می‌کنند

جاوید مجلسی رهبر ارکستر درباره سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم به ایلنا گفت: بسیاری از مخاطبان با موسیقی کلاسیک آشنایی ندارند پس باید آن‌ها را با انواع موسیقی آشنا کنیم و گوش آن‌ها را به شنیدن موسیقی خوب عادت دهیم.

مجلسی در ادامه بیان کرد: در جشنواره امسال موسیقی کلاسیک جایگاه ویژه‌ای دارد که همین امر سبب شده است مخاطبان بیش‌تر به سمت این نوع موسیقی گرایش پیدا کنند.

این رهبر ارکستر افزود: در همه جای دنیا فقط عده خاصی موسیقی کلاسیک گوش می‌کنند. ما به کمک جشنواره موسیقی امسال می‌توانیم مخاطبان بیش‌تری را با این نوع موسیقی آشنا کنیم.

این هنرمند تأکید کرد: هدف جشنواره گسترش موسیقی است که خوشبختانه امسال جشنواره به این هدف خود رسید. جشنواره موسیقی فجر امسال به حضور موسیقی‌دانان برجسته اهمیت داد و بسیاری از این هنرمندان اجرای صحنه‌ای داشتند که سبب می‌شود مخاطبان با پیشکسوتان عرصه موسیقی بیش‌تر در ارتباط باشند.

جاوید مجلسی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور پیشکسوتان در هر حوزه‌ای لازم و ضروری است و باید به آن اهمیت داده شود. در سال‌های گذشته جشنواره دارای آیین‌نامه نبود و به همین دلیل ضعف‌های بسیاری داشت ولی از امسال این اتفاق مهم رخ داد و وجود این آیین‌نامه سبب رشد جشنواره می‌شود.

مجلسی افزود: مهم‌ترین سؤال این است که چرا جشنواره برگزار می‌شود؟ جشنواره برگزار می‌شود تا هنرمندان جوان و پیشکسوتان به صحنه روند و مخاطبان را با موسیقی‌های مختلف آشنا کنند.

این رهبر ارکستر تأکید کرد: جشنواره موسیقی امسال به همه ژانرها توجه داشت و همین موضوع باعث بهتر شدن روند جشنواره شد. ما در جشنواره باید به همه سلیقه‌ها احترام بگذاریم. امسال یک هیئت ۱۰ نفره برای جشنواره تصمیم‌گیری کردند و فقط بر اساس سلیقه یک نفر برنامه‌ریزی نشد. زمانی که همکاری وجود داشته باشد جشنواره هر سال بهتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود که خوشبختانه روند برگزاری جشنواره سی و چهارم بسیار خوب بود.

اگر ایرانی هستیم باید به موسیقی نواحی توجه کنیم

مهدی آذرسینا آهنگساز و نوازنده کمانچه با اشاره به بخش موسیقی نواحی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به ایسنا گفت: جشنواره موسیقی فجر امسال برای همه با سال‌های قبل فرق داشت و به نظرم و تا جایی که در جریان هستم همه از این جشنواره راضی بودند. خوشبختانه امسال به بخش موسیقی نواحی بیش‌تر توجه شد. موسیقی نواحی نیاز به معرفی بیش‌تر دارد و اگر به آن بها داده نشود از یادها می‌رود.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: باید به هنرمندان موسیقی نواحی میدان داده شود تا آن‌ها آثار مناطق مختلف را اجرا و بتوانند موسیقی نواحی را احیا کنند. کشور ما شهرها و مناطق مختلف دارد که هر کدام دارای موسیقی خاص خودشان هستند و اگر ما ایرانی هستیم باید با موسیقی مناطق مختلف کشورمان آشنا شویم. همچنین باید فرهنگ‌سازی شود تا مخاطبان این نوع موسیقی‌ها را هم جدی بگیرند و گوش کنند. زیرا با برگزاری یک بار جشنواره در سال این اتفاق به وجود نمی‌آید.

آذر سینا با بیان اینکه در جشنواره امسال همه ژانرهای موسیقی ارائه شد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مخاطبان با هر سلیقه‌ای که دارند از این جشنواره راضی بودند. همچنین وجود هیئت ۱۰ نفره در شورای سیاست‌گذاری جشنواره کمک بسیاری به سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر کرد، زیرا زمانی که تعداد نظرها و پیشنهادها زیاد باشد و به آن‌ها عمل شود کار گروهی خوبی صورت می‌گیرد که در جشنواره امسال شاهد آن بودیم.

دغدغه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر حمایت از جوانان بود

وارطان ساهاکیان، موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی ارمنی‌تبار درباره برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز به پانا گفت: جشنواره موسیقی فجر نسبت به سال‌های گذشته خیلی پیشرفت کرد و دلیل آن این است که در جشنواره امسال همه جوانب بررسی شد و از هر شاخه‌ای موسیقی در این رویداد حضور داشتند.

ساهاکیان در ادامه بیان کرد: اجرای آهنگسازان برجسته ایرانی یکی از نقاط قوت این جشنواره بود زیرا در این جشنواره نباید هر اثری اجرا شود بلکه باید مخاطبان را با آثار ماندگار بیش‌تر آشنا کنیم.

این موسیقی‌دان افزود: بسیاری از پیشکسوتان در سال‌های گذشته دلگیر شده بودند زیرا در سال‌های قبل به حضور آن‌ها بها داده نمی‌شد ولی خوشبختانه جشنواره سی و چهارم فجر از حضور پیشکسوتان سرشار شد و این روند باید ادامه یابد.

این آهنگساز در ادامه تأکید کرد: به نظرم هنرمندان جوان باید پیشکسوتان را سرلوحه خود قرار دهند و از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنند. پیشکسوتان هم باید هر چه می‌دانند به جوانان بیاموزند تا آن‌ها دچار خطا یا اشتباه نشوند.

وارطان ساهاکیان خاطرنشان کرد: زمانی که آثار بزرگان اجرا شود جوانان متوجه می‌شوند که جشنواره جای اجرای هر اثری نیست و همه تلاش خود را می‌کنند تا بهترین آثار را خلق کنند.

ساهاکیان در پایان گفت: جشنواره موسیقی امسال از هنرمندان جوان خیلی حمایت کرد و آن‌ها به صورت فردی یا گروهی به اجرای برنامه در این جشنواره پرداختند که این نشان می‌دهد دغدغه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر حمایت از جوانان بود.