سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر امسال از شهرداری تهران روی خوش دید و با قطعی شدن همراهی مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو با این رویداد، تمامی بخش‌ها از انجمن‌ها و مؤسسات آموزشی گرفته تا بخش نمایشگاهی و ویترین ملی، به جای پراکنده شدن در نقاط مختلف در این فضای مطلوب و استاندارد متمرکز شدند و به نوعی هم فضای لازم برای سایر فعالان این عرصه فراهم شد تا در کنار یکدیگر به تبادل نظر و دانش پرداخته و هم تکلیف بازدیدکنندگان برای حضور در بخش‌های متعدد این رویداد که شاید به نوعی از تعداد انگشتان دست هم در این دوره تجاوز کند، مشخص شد.

این روزها در حالی شاهد برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هستیم که همزمان جشنواره موسیقی و تئاتر فجر هم در پایتخت توجه طیف وسیعی از علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان عرصه‌های فرهنگی و هنری را در پایتخت به خود جلب کرده اما توجه خاص برخی از مردم و به ویژه مدیران مدارس به حوزه مد و لباس و بازدید دانش‌آموزان در قالب اردوی آموزشی از این رویداد در نوع خحود جالب توجه است.

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر پیش از سایر بخش‌ها به میزبانی منطقه آزاد چابهار آغاز به کار کرد و این تنها بخشی بود که توانست به موضوع تمرکز زدایی در این عرصه معنا بخشد.

با حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و سفیر کشور پاکستان، عصر روز پنجشنبه 25 بهمن ماه، بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار افتتاح شد.

+دومین+روز+هشتمین+جشنواه+بین_المللی+مد+و+لباس+فجر

 بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور 18 کشور خارجی، طراحان داخلی و طراحان داخلی ساکن خارج از کشور در بخش‌های متعددی چون: لباس اقوام، کتاب، عروسکخانه، صلح و خلیج فارس، ورک شاپ های آموزشی و ... در چابهار آغاز به کار کرد.

فردای آن روز یعنی در 26 بهمن‌ماه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پیام دادکه در بخش‌هایی از این پیام آمده است: " نگاه باورمند ایرانیان خداجو در پیش و پس از اسلام افزون بر عفاف، همواره به دنبال زیبایی و تناسب فرهنگی-ملی پوشش بوده است و همین نگاه است که طراحان و آفرینندگان لباس در ایران و کشورهای اسلامی را با نگاه غربی آن – که بیشتر بدنمندی و اندام گرایی را دنبال می‌کنند- متفاوت کرده است.

تعیین موضوع "نقش مکران" به‌عنوان محور طراحی و آفرینش‌های هنری جشنواره، نشانه توجه برنامه‌ریزان و فرصت‌های پنهان برای طراحان و تولیدکنندگان است که می‌تواند الگوهای پنهان پوشش نواحی گوناگون فرهنگ ایرانی را به عرصه‌های عمومی و جهانی بازنمود کند."

اما آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز در همان روز یعنی جمعه ۲۶ بهمن‌ماه در بوستان گفتگو برگزار شد.

حضور پر رنگ مدیران دولتی، نمایندگان مجلس و سایر معاونان و مشاوران مقامات بالادستی نظام در این بخش قابل ملاحظه بود و افرادی همچون معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور امور زنان و خانواده، شهین‌دخت ملاوردی دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، طیبه سیاوشی و احسان قاضی‌زاده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سیف جمالی مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فریبا رحمان‌پور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در امور بانوان و خانواده و صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره با این بخش همراه شدند.

نمایشگاه+هشتمین+جشنواره+بین_المللی+مد+و+لباس+فجر

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم با تقدیر از تمامی همراهان این دوره از جشنواره گفت: تغییرات به وجود آمده در عرصه مد و لباس حاصل سال‌ها تلاش است  و این تلاش‌ها مبتنی بر آن بوده است که خانواده‌ای مجبور به استفاده از محصولی نباشد و مقوله پوشش به سمت انتخاب‌محوری بر اساس سلیقه و ذائقه خانواده‌های ایرانی سوق یافته است هرچند که پیش‌ازاین تعداد آثار و طرح‌ها محدود بود که در ماهیت آن محدودیت هم‌وابستگی به غیر وجود داشت.

اما یکی از اخبار جالب توجه در ایام برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، توجه به مقوله فیلم‌سازی در عرصه مد و لباس بود و بخش فرهنگی و هنری این رویداد، با برگزاری مسابقه‌ای در این زمینه بر نقش و اهمیت رسانه‌های تصویری در معرفی ظرفیت‌های گسترده کشور تأکید کرد.

سید علی کاشفی‌خوانساری دبیر بخش فرهنگی و هنری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: هیئت داوران هیچ یک از فیلم های خارجی ارسال شده به جشنواره را مطابق با ارزش های فرهنگی هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ندانسته و ارزیابی نکردند و تنها هفت فیلم ایرانی را برای نمایش در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برگزیدند.

منوچهر اکبر لو، صالح کاشفی، شبنم میر زین العابدینداوران بخش مسابقه فیلم هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر بودند و به انتخاب آنها، فیلم‌های برگزیده در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر معرفی خواهند شد. "تسنیم" اثر حمیدرضا ملا حسینی، "مجموعه چهار قسمتی قصه باهم بودن" اثر حامد کاظم‌زاده و امیرحسین خلیل زاده،"دیجامه" اثر امیرعلی میردریکوند، "جوراب بردیا" اثر مهدی نوری مقدم، فیلم‌هایی است که به بخش مسابقه فیلم هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر راه‌یافت و اینگونه بود که پای هنر هفتم هم به عرصه مد و لباس ایران باز شد.

اما در طبقه بالای بوستان گفتگو این روزها شاهد برپایی بخش علمی دانشگاهی جشنواره هستیم که به گفته انسیه زاهدی دبیر این بخش، بخش علمی دانشگاهی با تعداد ۳۰ غرفه در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر حضور دارد و آخرین یافته‌های علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه مد و لباس را به معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. از لحاظ اهمیت علمی، با نقد و بررسی هفت دوره برگزاری جشنواره مد و لباس فجر و انتقال دستاوردهای پژوهشی و یافته‌های پایان‌نامه‌ها توافق شد بخش مقالات را که از مهم‌ترین بخش‌های رقابتی بخش علمی و دانشگاهی است، پیش از جشنواره مد و لباس فجر برگزار کنیم تا دانشگاهیان فرصت داشته باشند در یک عرصه‌ای که خیلی مورد رقابت با بازار و صنعت قرار نمی‌گیرد خودشان را نشان دهند.

۱۱۰ مقاله تاکنون به دبیرخانه جشنواره رسیده است، با خارج کردن مقالاتی که با موضوع و رویکرد انتخاب‌شده در جشنواره همسو بود، مقالات با محوریت طراحی و تولید در منسوجات و پوشاک با رویکرد توسعه پایدار ارائه و چکیده۷۰ مقاله پذیرفته شد. از بین مقالات رسیده پس از بررسی ۴۸ مقاله برای ارائه شفاهی انتخاب شد که در روز سوم دی در دانشگاه الزهرا ارائه شد.

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، سه روز پس از آغاز برگزاری به کار خود پایان داد و سیدمحمدمجتبی حسینی به عنوان مهمان ویژه آئین اختتامیه طی سخنانی در این مراسم اذعان داشت که "انقلابی که برای استقلال، عزت و آزادی شکل گرفت و بالید و امروز در آغاز روزهای دهه پنجاه امیدواریم که با استمرار و همدلی، با کوشش و دانش، بتوانیم آینده‌ای روشن‌تر و باشکوه‌تر بسازیم. چهار بهار ایران، امروز میزبان آیین اختتام بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر است و ما در کنار یکدیگریم تا در این ضیافت که به اهتمام منطقه آزاد چابهار، طراحان خارجی و داخلی که از 19 کشور برای این رویداد خجسته حضور به هم رسانده‌اند، با هم دریچه نغزی از طرح و نقش و رنگ به ضیافت دیگری برویم و به مهمانی تاریخ به گردهمایی جغرافیا، به مجلس هنر و خلاقیت، به جمع هنرمندانی که به جادوی جمال، این فراخنا را در طرحی و در گرهی جای می‌دهند."

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار

عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و تجاری چابهار هم که امسال میزبانی از جشنواره مد و لباس فجر را در عرصه‌های بین‌المللی بر عهده داشت، بر لزوم توجه به هنر سوزن‌دوزی تأکید کرد و دراین‌باره گفت "همان‌طور که همه می‌دانند، سیستان و بلوچستان علی‌رغم دشواری‌های بسیار، دلپذیری‌های بسیاری نیز دارد. در این استان، هنرهای ناب و دلپذیری نظیر سوزن‌دوزی وجود دارد که صرفاً یک هنر تزئینی نیست و با کاربری‌های بسیار در زندگی مردم سیستان و بلوچستان داشته و دارد. به لطف تعاملات انجام‌شده، امروز هنر سوزن‌دوزی، آهسته‌آهسته در تمام جهان، شناخته شده و مورد استقبال هنرمندان، هنر دوستان و طراحان لباس قرار گرفته است. مهارت سوزن‌دوزی به حدی در این منطقه از ایران پررنگ است که بیش از 200 هزار بانوی استاد در این کار فعال هستند و تبحر دارند، اما متأسفانه هنر دست آن‌ها به نظم و نظام عرضه و توزیع نمی‌شود."

در بیست و نهمین روز از بهمن‌ماه، برنامه نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی بخش مؤسسات، انجمن‌ها، خانه‌های مد و تشکل‌های صنفی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اعلام شد که خبر کامل آن در همین رسانه منتشر و زمان و مکان دقیق هر یک از نشست‌‎ها و کارگاه‌ها به اطلاع مخاطبان رسید.

اما یکی از اتفاقات نو در عرصه جشنواره مد و لباس فجر، انتشار فراخوانی بود که با عنوان مسابقه طراحی لباس با موضوع شعر در قالب تن‌پوش در روزهای میان جشنواره نظر فعالان این حوزه را به خود جلب کرد.

 مهم‌ترین هدف برگزاری مسابقه طراحی لباس با موضوع شعر در قالب تن‌پوش "طرح شیم" تبادل فرهنگی در زمینه پوشش و حوزه مد و لباس ملی ایرانی بین ایران و کشورهای مختلف دنیا است.

این مسابقه برخاسته از هنر و فرهنگ غنی موجود در کشور و آغاز فعالیت‌های ایران در زمینه مسابقه شعر در قالب تن‌پوش از طراحان و علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا آثار خود را تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ تحویل دبیرخانه طرح شیم دهند.

پس از داوری طرح‌ها، برگزیدگان مسابقه علاوه بر معرفی آثارشان در دو نمایشگاه شیراز و تهران از طریق دفاتر مستقر شیم در اروپا و کشور پرتغال به بازار فروش محصولات دیزاینر را می‌یابند.

بخش ویترین ملی هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

به هر روی از زمان آغاز هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تاکنون، بخش‌های مختلفی همچون بخش بین‌الملل، مسابقه زنده طراحی و دوخت، بخش نمایشگاهی، بخش علمی دانشگاهی، بخش فرهنگی هنری و مؤسسات و انجمن‌ها، بخش صنعت، بخش ویترین ملی و سایر بخش‌ها با کیفیتی به مراتب بالاتر از دیگر ادوار به کار خود ادامه می‌دهند و تا دو روز دیگر پرونده هشتمین جشنوره بین‌المللی مد و لباس فجر بسته می‌شود و این در حالی است که به زعم بسیاری، تمرکز صد در صدی جشنواره در یک موقعیت مکانی یعنی بوستان گفتگو، نقطه عطف این دوره عنوان می‌شود.