به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، گروه کر اردبیهشت به رهبری حمید عسکری در پنجمین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای ۲۴ قطعه در تالار رودکی برنامه‌ مفصلی را برای مخاطبانش ارائه داد.

این گروه 32 نفره به همراه نوازنده‌ پیانو با اجرای قطعه‌ای از موتسارت وارد صحنه شد. با پایان این قطعه که بسیار کوتاه اجرا شد، حمید عسکری روی سن آمد و توضیحاتی کوتاه درباره اجرای امشب ارائه کرد.

گروه کر اردبیهشت متشکل 31 خواننده‌ی جوان است که با توجه ترکیب خانم‌ها و آقایان در کنار هم یک ترکیب صدایی کامل را بوجود آورده و دست رهبر گروه را برای اجرای تنظیم‌های متعدد باز گذاشته است.

تمرکز گروه بر قطعات فولکلور ایرانی بوده است  اما در کنار این قطعات، آثاری از کومیتاس، دیکائو، پولنک و شوبرت را اجرا کردند تا اجرای متنوعی داشته باشند.

قطعات محلی مازندرانی، کردی، آذری و آوازهایی از فارس در کنار سه قطعه فولکلور ارمنی با تنظیم کومیتاس، قطعه‌ای از پولنک و قطعه‌ "اگر موسیقی غذای عشق بود" اثر دیکائو که در ستایش هنر موسیقی ساخته شده است، بخش اول برنامه را تشکیل دادند.

اما در بخش دوم قطعه‌ "ماه بر آمد" که از آوازهای محلی ارمنی است با تنظیمی‌ از گاناچیان اجرا شد و پس از آن اثری از رهبر ارکستر با نام مناجات ارائه شد.

ترکیب قطعات در بخش دوم همانند بخش نخست از آوازهای محلی نواحی مختلف ایران، نواهای ارمنی تشکیل شده بود که در کنار آنها قطعه‌ای دیگر در ستایش موسیقی از ساخته‌های شوبرت اجرا شد.

 از آنجا که حمید عسکری دانش‌آموخته انیستیتو هنرهای زیبای آکادمی ‌ملی ارمنستان است تمرکز بسیار زیادی روی تنظیم‌های موسیقیدانان ارمنی داشته است و این تاثیر را می‌شود در قطعات محلی ایرانی نیز حس کرد.

بسیاری از قطعات اجرا شده در واقع روایت و تنظیم این موسیقیدانان است. در این برنامه قطعه "عروس" ‌از منطقه‌ی مازندران و "آخ لیلو" که آواز محلی کردی است با تنظیم آلفرد ماردویان اجرا شد. گروه کر اردیبهشت از گروه‌های پر جمعیت کرال ایران به حساب می‌آید که در کارنامه‌ی خودش همکاری با ارکستر سمفونیک تهران را دارد.