به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دکتر اوزن یولا کارگردان، نمایشنامه‌نویس و دکتر لمان ییلماز عضو پیشین هیئت داوری جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر، جامعه‌شناس و همچنین دکترای دراماتورژی که مدیر فستیوال تئاتر در ترکیه است، از جمله مهمانان بین‌المللی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر هستند که علاوه بر حضور در جشنواره، نشست معرفی تئاتر معاصر ترکیه را با حضور دکتر عبدالحسین لاله در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار کردند.

طی حضور این چهره های تئاتر ترکیه و همچنین برگزاری نشست معرفی تئاتر معاصر ترکیه مقرر شد نشست مشابهی برای معرفی تئاتر معاصر ایران در دوره آینده جشنواره بین‌المللی تئاتر استانبول در سال 2019 با حضور متخصصان و هنرمندان برگزیده تئاتر ایران برگزار شود.

طبق تعامل صورت گرفته قرار است نمایشنامه‌های منتخبی از نمایشنامه‌نویسان تئاتر ایران در جشنواره بین‌المللی تئاتر استانبول نمایشنامه‌خوانی شوند، ضمن اینکه شرایط لازم برای انتخاب اثر یا آثار ایرانی برای حضور در دوره آتی این جشنواره تئاتری با همیاری امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی فراهم خواهد شد.

 همچنین مذاکره و بررسی شرایط برای تولید مشترک یک اثر نمایشی با حضور هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای از دیگر دستاوردهای حضور هنرمندان تئاتر ترکیه در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و همچنین برگزاری نشست معرفی تئاتر معاصر ترکیه است.

 

کالبدشکافی تئاتر ایران در حضور شاهدان عینی 

همزمان با برگزاری نمایشگاه اسناد تئاتر ایران پس از انقلاب در جشنواره تئاتر فجر ، نشست های پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران از 30 بهمن الی 3 اسفند هر روز در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

تاریخ شفاهی (Oral History) یکی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ‌نگاری است و مشتمل بر مجموعه منظمی از اظهارات افراد زنده در مورد تجربیات‌شان و روایت زنده‌ای از رویدادهای تاریخی است. تئاتر به عنوان هنری زمان‌مند بیش از گونه‌های دیگر هنری می‌تواند از ظرفیت‌ها و امکانات تاریخ شفاهی برای بررسی و شناخت جریان‌های درونی خود استفاده کند. بر این مبنا جلسات تاریخ شفاهی تئاتر ایران پس از انقلاب با هدایت امین عظیمی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه طراحی شده است. در هر یک از این جلسات که اختصاص به دهه‌های 60، 70، 80 و 90 شمسی دارد، شاهدان عینی و چهره‌های تاثیرگذار هر مقطع تاریخی به تشریح فضای تئاتر کشور می‌پردازند و پاسخگوی سوالات مخاطبان خواهند بود. از چهره‌های حاضر در این نشست‌ها می‌توان به هنرمندانی همچون دکتر علی منتظری، هوشنگ توکلی، مجید جعفری، دکتر قطب‌الدین صادقی، تاجبخش فنائیان، داود فتحعلی بیگی، حسین پاکدل، کیومرث مرادی، علی شمس، امیر اسمی، فرشید مصدق، دکتر اردشیر صالح پور و حسین پارسایی اشاره کرد. نشست‌های پژوهشی تاریخ شفاهی از 30 بهمن تا 3 اسفند هر روز ساعت 11 الی 13 میزبان تمامی علاقمندان، پژوهشگران، دانشجویان و اهالی تئاتر کشور خواهد بود.