سرویس موسیقی هنرآنلاین: در چهارمین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گروه‌هایی از دانشگاه هنر تهران در تالار رودکی به صحنه رفتند.

بخش اول این برنامه به اجرای آنسامبل موسیقی کلاسیک دانشکده موسیقی (فرناد) با سرپرستی دکتر علی باستانی نژاد اختصاص داشت. این گروه که چند ماهی از تاسیس آن می‌گذرد با حضور تعدادی از دانشجویان فعال دانشگاه هنر تشکیل شده است. اعضای این گروه علی باستانی نژاد سرپرست گروه و نوازنده فلوت، پرستو شیرانی و حمید رضایت نوازنده فلوت، غزل صادقی نوازنده ویولن، کیوان دباغی نوازنده ویولا، المیرا نعمت زاده و سپیده سجادی نوازنده ویولنسل، کرامت منصوری، کیمیا فخاری نیا و آیناز درگاهی نوازنده پیانو هستند.

اولین قطعه‌ای که در این بخش اجرا شد اثری از هایدن بود که با سه ساز فلوت، ویولن‌سل و ویولن به اجرا در آمد. پس از آن قطعه‌ای از پیازولا با همین ترکیب نوازندگان اجرا شد و سپس نوبت به اجرای کوارتت فلوت اثر موزارت رسید که سازهای ویولن، ویولا و ویولنسل آن را همراهی می‌کردند.

در ادامه قطعه "آنچه در جستجوی آنم" اثر فون شون فیلد توسط فلوت و پیانو اجرا شد. این قطعه با نوای پیانو آغاز شد و با فاصله کمی فلوت نیز به آن پیوست. این اثر سرشار از آرامش و احساس بود و شنوندگان را با خود همراه کرد.

 قطعه بعدی اثری از محمد سعید شریفیان با نام "سونات برای فلوت و پیانو" بود. این قطعه که به عنوان کنکور ورودی دانشگاه هنر استفاده می‌شود در ژانر موسیقی معاصر قرار می‌گیرد. پیانو نت‌ها را بسیار سنگین و با سکوت‌های زیاد می‌نواخت و فلوت به صورت جداگانه ملودی‌ها را اجرا می‌کرد. ابتدا فضای پرتنشی توسط دو ساز ایجاد شد اما در ادامه سازها به هم نزدیک‌تر شده و گاه جملات مشابهی را می‌نواختند.

پس‌ازآن بار دیگر دونوازی فلوت و پیانو با همان نوازندگان قبلی اجرا شد اما این بار فضای قطعه کاملا متفاوت از اثر قبلی بود. تک‌نوازی فلوت توسط حمید رضایت‌بخش بعدی برنامه بود و اثری از پیازولا در این بخش به اجرا درآمد. سپس نوبت به هم‌نوازی فلوت، ویولن و پیانو رسید و بخشی از موسیقی فیلم "تهران "۴۳ که محصول مشترک کشورهای فرانسه و شوروی است اجرا شد. این قطعه موسیقی فیلم اثری پراحساس بود و هرکدام از سازها در لحظاتی از آن نقش پررنگ‌تری را پیدا می‌کردند.

پایان دهنده بخش نخست کنسرت، دوئت پیانو و ویولن توسط بهزاد جعفریان و پدرام غفاری بود. این دو نوازنده فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر تهران هستند که قطعه‌ای از پابلو د ساراسات را اجرا کردند. مهارت دو نوازنده جوان در اجرای این اثر کاملا مشهود بود و در لحظاتی که ویولن روی بالاترین مناطق صوتی خود می‌نواخت تسلط نوازنده کاملا به چشم می‌آمد. در بخش‌های ابتدایی، پیانو نت‌های سنگین و آرام را می‌نواخت و ویولن با شور و حرارت بسیار به اجرای ملودی می‌پرداخت. در ادامه دو ساز با یکدیگر هماهنگ شدند و با تغییر فضای ناگهانی موسیقی در فضای تند و پرهیجان ادامه یافت.

بخش دوم این کنسرت به گروه سازهای ایرانی دانشگاه هنر با رهبری محمدرضا فیاض اختصاص داشت. در این گروه تعداد زیادی از نوازندگان جوان حضور داشتند که سازهای کمانچه، سنتور، قانون، تار، عود، تار باس، قیچک و سازهای کوبه‌ای را می‌نواختند. اعضای گروه به اجرای قطعه "عیاران" به آهنگسازی احمد پژمان پرداختند. این قطعه از پنج بخش تشکیل شده است که هرکدام نام متفاوتی دارند و این نام‌ها متعلق به روستاهایی در استان‌های مختلف ایران است. سیاناو در کردستان، شونان در گیلان، ارنگان در هرمزگان، دلگان در سیستان و بلوچستان و زرمیتان در چهارمحال و بختیاری نام این قطعات هستند که هرکدام از آن‌ها در بردارنده تم‌هایی از موسیقی استان موردنظر بود. اگرچه هرکدام از این پنج بخش ویژگی‌های خاص خود را داشت، اما تم واحدی همه آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کرد. اجرای منسجم، با احساس و دقیق نوازندگان جوان این گروه باعث شد اثر ارزشمند احمد پژمان به خوبی به گوش مخاطبان برسد و مورد تشویق آنان قرار گیرد.