سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، قاسم اورنگی طراح، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی "آن سوی داستان" به هنرآنلاین توضیح داد: برنامه‌ریزی برای ساخت و تولید این برنامه نخستین بار پس از برگزاری جلسه‌ای در آبان 1396 شکل گرفت. فصل نخست برنامه "آن سوی داستان" با هدف معرفی ماندگارترین کتاب‌های داستانی پیرامون هشت سال دفاع مقدس از زبان نویسندگان ساخته و مهرماه هم‌زمان با هفته دفاع مقدس پخش شد.

او افزود: انتخاب کتاب‌های فصل نخست به عهده رحیم مخدومی بود که طی 13 قسمت با معرفی 13 کتاب به پایان رسید. نویسنده و شخصیت اول داستان نیز در هر قسمت حضور داشتند.

2اورنگی با بیان این که فصل دوم برنامه "آن سوی داستان" در حوزه انقلاب در حال پخش است، اظهار داشت: مجموعه کتاب‌های این فصل به همت جواد کامور بخشایش نویسنده کتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس، انتخاب شده‌اند که از جمله این آثار می‌توان به "خاطرات دکتر فرتوک‌زاده"، "خاطرات ابوالفضل توکلی بینا"، "خاطرات ۱۷ شهریور ۵۷"، "خورشیدواره"، "خاطرات امیر سرتیپ دوم اکبر فتورایی" و "عبور از شط شب" اشاره داشت.

او با تاکید بر این که کتاب‌های انتخابی خاطره، مستند و رمان‌های هستند که براساس خاطرات نوشته شده‌اند، ادامه داد: هم‌چون فصل قبل نویسنده و شخصیت اول داستان در برنامه حضور دارند. در بخش نخست برنامه مجری با نویسنده و شخصیت‌های حقیقی کتاب گفت‌وگو می‌کند. قبل از برنامه نیز 40 جلد از کتاب مورد نظر در اختیار 40 نفر از حاضران در استودیو قرار می‌گیرد تا در فواصل برنامه بخشی از کتاب را بخوانند و پس از خوانش 10 خط، مجری ادامه واقعه خوانده شده را از میهمان می‌پرسد. در بخش دوم که نمایش است، چهار بازیگر به همراه مجری دو بخش از قسمت‌های مهم کتاب را به صورت نمایش اجرا می‌کنند.

اورنگی با تاکید بر این که تمام هدف برنامه این است که کتاب‌ها به بهترین شکل به مخاطبان معرفی شوند به نوعی که آن اثر را مطالعه کرده‌اند، گفت: استفاده از مستندات در استودیو، فضاسازی محتوای کتاب، زبان تصویری، افکت‌گذاری و آیتم‌های گرافیکی در خدمت برنامه است تا کتاب مورد نظر خلاقانه و جذاب شناسانده شود.

او افزود: معصومه عزیزمحمدی، علی‌رضا دیلمی، آرمان غفاریان، پیمان پورنیک‌دست و ابراهیم شریعت‌نیا بازیگران اصلی برنامه محسوب می‌شوند. اجرای نیز به عهده علی سلیمانی است. تماشاگران حاضر در برنامه بخشی از برنامه که به خوانش کتاب مربوط است را اجرا می‌کنند و در بخش‌هایی نیز به عنوان بازیگران فرعی در نمایش‌ها کنار بازیگران اصلی قرار می‌گیرند .

اورنگی با این توضیح که برنامه "آن سوی داستان" از شبکه‌های جام جم، افق و چهار پخش می‌شود، اظهار داشت: مخاطبان می‌توانند شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 و نیم از شبکه افق، ساعت 22 از شبکه جام‌جم و ساعت 20 از شبکه چهار سیما این برنامه را تماشا کنند.

1

به گفته او، فصل‌های بعدی برنامه "آن سوی داستان" به کتاب‌های طنز دوران دفاع مقدس و زنان اختصاص دارد.

برنامه "آن سوی داستان" به همت  گروه اجتماعی و خانواده شبکه جهانی جام‌جم ساخته شده و تدوین‌گر آن سروش طباطبایی است.