به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه نقاشی‌های جمال سوزنده مقدم با عنوان "غائله" روز جمعه بیست و ششم بهمن‌ماه با استقبال هنرمندان، استادان دانشگاهی و علاقمندان در گالری ساربان افتتاح شد. سوزنده مقدم متولد ۱۳۵۵ در تبریز و دانش‌آموخته‌ رشته‌ نقاشی‌ است. او درباره‌ تجربه این نمایشگاه می‌گوید: آشفتگی و شوری که از تمام مسائل زیستی در ذهن من جمع شده همواره منبع نقاشی‌هایم بوده‌اند و در دوره‌های مختلف با موضوع‌های محدودتر خود را بروز داده‌اند. اما در این نمایشگاه این آشفتگی سطح وسیع‌تر و کلی‌تری را در بر می‌گیرد، گویی حالا این غائله دیگر همه‌چیز را در برگرفته. استفاده ‌از رنگ‌های گرم و خطوط زیاد و خشن نیز به گمانم تحت‌تاثیر همین سرعت و اغتشاش باشند. خاکستری‌ها نیز از عناصری هستند که معمولا در کارهایم تکرار شده‌اند و از قابلیت بصری‌شان استفاده کرده‌ام. زمان ما را هر لحظه محدود می‌کند و اندیشه و ذهن ما انگار گاهی می‌توانند سدی برای ما باشند.

سوزنده‌مقدم در بخشی از استیتمنت نمایشگاه خود آورده است: زندگی غائله‌ای بیش نیست؛ با تمام رخدادهایی که جهان پیرامون و بازیگران روزگار، به نام سرنوشت بر ما حاکم می کنند. بشر مست دانش حقیرانه‌اش، هزاران هراس را بر جانش مسلط کرده، گویی عقل بشر که او را بر دیگر موجودات برتری بخشیده، بلای جانش شده و به حکم عقلانیت جبری، نابودی‌اش ناگزیر شده است. در این تاریکی روزگار، در نقطه‌ای که ایستاده‌ایم، عدالت همچون خورشید در حال غروب است. بشرِ بلاتکلیف در تیرگی، طالب نور است اما از هراس گرمای آتشی که خود افروخته به جست و جوی سایه برمی‌خیزد.

جواد نوبهار نقاش و مدرس دانشگاه پس از بازدید از نمایشگاه درباره کارها می‌گوید: سال‌هاست که سوزنده را با کارهای اکسپرسیو و ذهنی‌اش می‌شناسیم، به نظر می‌آید تیرگی‌ کارها در این نمایشگاه کم شده و جای خود را به رنگ‌ها داده. برخورد نقاش با نقاشی کاملا خالصانه است و هیچ تظاهری در آثار حس نمی‌شود. رنگ در این تابلوها به دنبال جست و جو است و گاه پخته و گاهی عمدا شفاف‌‌تر و خام به نظر می‌آید.

عیسی جباری دیگر هنرمندی که برای بازدید از نمایشگاه آمده بود اینطور می‌گوید: کارهای سوزنده را معمولا می‌توان در دسته‌ی نقاشی‌های آبستره جای‌داد. در این نمایشگاه به نظر می‌رسد او رفتاری بداهه‌تر از خود نشان داده. لایه‌لایه‌بودن و استفاده از پالت آبی نارنجی، از جنبه‌های روانشناختی آثار صحبت می‌کنند. سوزنده بیان خطی را برای تفهیم معانی ذهنی خود انتخاب کرده و در کل آبستره‌ای که او کار می‌کند به نظر آبستره‌ قابل تاملی می‌آید.

همچنین زروان روح‌بخشان، منتقد هنری و مدرس نیز درباره آثار سوزنده می‌گوید: درباره غائله چندین نکته می‌توان گفت، نخست آنکه اساسا آبستره‌کارکردن دشوار است و به نظر می‌رسد جمال سوزنده تا حد زیادی از پس آن برآمده است؛ جسارتی که در انتخاب رنگ و ایجاد بافت‌های متنوع به خرج داده گویای همین نکته است. او دست به نوعی از تجربه‌گری زده و تنها جایی که شاید محافظه‌کارانه عمل کرده در انتخاب محدود پالت رنگی است. وقتی نقاش برای خودش محدودیتی در رنگ قائل می‌شود در واقع در تضاد با شور و هیجانی قرار می‌گیرد که در دنیای آبستره وجود دارد.

او اینطور ادامه می‌دهد: نکته‌ مثبت دیگر این کارها آزاردهنده بودنشان است؛ خیلی راحت نمی‌توان گفت که تماشای این آثار به ما لذت می‌بخشند. تجربه‌ مواجهه و آزار دیدن مقابل اثر هنری خود شکلی از تجربه‌ زیبایی‌شناختی است و البته با تجربه‌ لذت زیبایی‌شناختی متفاوت است. در کل باید بگویم که این تجربه آزار دیدن در برابر اثر هنری را دوست داشتم.

این نمایشگاه تا روز دوشنبه ششم اسفندماه، در گالری ساربان ادامه خواهد داشت. علاقمندان برای تماشای آثار می‌توانند همه‌روزه به جز سه‌شنبه‌ها، از ساعت 16الی20 به گالری به نشانی سهروردی شمالی، هویزه‌غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک130مراجعه نمایند.