سروس موسیقی هنرآنلاین: در سومین روز سی‌ و چهارمین جشنواره‌ موسیقی فجر در خانه‌ سینما مستند "بزم رزم" ساخته سیدوحید حسینی به نمایش درآمد.

این فیلم به نقش هنرمندان موسیقی در دوران انقلاب ایران و جنگ تحمیلی، بین سال‌های ۵۷ تا ۶۷ می‌پردازد و با هنرمندانی چون حسن ریاحی، مهدی کلهر، بیژن کامکار، حمید شاهنگیان، حسین علیزاده، مجید درخشانی، کامبیز روشن‌روان، همایون رحیمیان، علی‌اکبر شکارچی و مدیران رادیو و تلویزیون و بسیاری از خوانندگان آن‌زمان در مورد شرایط و رویکردهای مسئولین به موسیقی مصاحبه می‌کند.

این مستند به تاریخ موسیقی ده سال اول انقلاب می‌پدازد و برخی از ترانه‌ها و تصنیف‌های معروف انقلاب و جنگ نظیر "ژاله خون شد"، "اتحاد"، "شهید" حسین علیزاده، "شب‌نورد"، "آفت نوع بشر آمریکا"، "تیغ باید خون فشاند" محمدرضا لطفی، "ای مجاهد شهید مطهر"، احمدعلی راغب، "ساربان" حسن ریاحی، "نوروز در سنگر" همایون رحیمیان، "من ایرانیم"، محمدعلی کیانی‌نژاد از زبان خود آهنگسازانشان بررسی می‌شود و خاطراتی در مورد ساخت آنها بیان می‌کنند.

این فیلم به نقش هنرمندان موسیقی در پیروزی انقلاب اشاره می‌کند، اینکه سازشان در آن دوران، تنها در جهت پیروزی انقلاب کوک می‌شود و دوش‌به‌دوش مخالفان نظام شاهنشاهی و جلوتر در زمان جنگ تحمیلی در دفاع از میهن به خلق ترانه و تصنیف می‌پردازند. در حقیقت "رزم" و "بزم" کنار هم قرار می‌گیرند تا به آرمان‌های انقلاب جامه عمل بپوشانند. اما در نهایت پس از انقلاب به دلیل سیاست‌های اشتباه برخی از مسئولان کنار گذاشته می‌شوند - حتی آن‌دسته از هنرمندانی که به‌دلیل اعتراض به کشتار روز 17 شهریور از رادیو و تلویزیون استعفا می‌دهند و بیرون می‌آیند - و در مواردی به آنها بی‌حرمتی می‌شود؛ بی‌حرمتی‌هایی چون لزوم داشتن مجوز حمل ساز، بررسی شعرهایی که در آن از کلمه "وطن" و "میهن" استفاده شده، و عوض‌شدن برخی از واژه‌ها مثل سرود به جای ترانه. در حقیقت بیشتر آثاری که توسط هنرمندان در رادیو ساخته شده ربطی به سرود ندارد اما از آنجا که کلمه "تصنیف" حساسیت ایجاد می‌کرد از کلمه "سرود" به جای آن استفاده می‌شد. حتی در مواردی قوانینی برای ساخت یک قطعه اعمال می‌شد، مانند: جمله‌ موسیقی لِگاتو نباشد، تمبک نداشته باشد، در ریتم شش‌هشت نباشد. در واقع نبود استراتژی درست از سوی مدیرانِ وقت و زدن برچسب‌های نادرست مثل "چپی" و... باعث شد برخی از هنرمندان کشور را ترک کنند یا گوشه عزلت بگیرند.

در دوران جنگ نیز همچون دوران انقلاب باز هنرمندان در کنار مردم مقابل دشمن ایستادند و برای تهییج جامعه در جهت ایستادگی در برابر دشمن به خلق آثاری پرداختند. برخی از این ملودی‌ها دستمایه برخی از مداحان در جبهه‌های نبرد شد.

بیننده با نگاه به این فیلم کارنامه‌ درخشان هنرمندان موسیقی ایران در ده سال اول انقلاب و سیاست‌های اشتباهی که بعضاً منجر به تغییر بسیاری از مفاهیم موسیقایی می‌شود مرور می‌کند. هنرمند در اینجا به چشم یک خودی و نه دشمن نمایش داده می‌شود که در کنار بدنه‌ حکومت برای حفظ میهن با ابزار ساز و صوت به دفاع از میهن می‌پردازد.

مستند "بزم رزم" سیمرغ بلورین بهترین پژوهش فیلم مستند از سی‌وپنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر و دیپلم افتخار و تندیس بهترین پژوهش از دهمین جشنواره‌ بین‌المللی سینما حقیقت را از آن خود کرده است.