سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت گروه ثقیل از کشور ازبکستان جمعه 26 بهمن در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این گروه شش نوازنده با سازهایی مانند بربط، کمانچه، سنتور، دایره و... حضور داشتند که هر کدام دارای تفاوت‌هایی با نمونه مشابه ایرانی آنها بود.

سراسر این برنامه به اجرای قطعاتی بی‌کلام اختصاص داشت که شامل موسیقی شش مقامی آذربایجان و قطعات سنتی این کشور بود. نوازندگان پیر و جوان گروه ثقیل که تعدادی از آنها از هنرمندان بزرگ ازبکستان هستند در کنار هم قرار گرفتند تا برای مخاطبان ایرانی و ازبک خود به اجرای برنامه بپردازند.

نخستین قطعه اجراشده در این کنسرت با تکرار یک تم واحد در سراسر قطعه همراه بود و کلیه سازها به اجرای یک نغمه پرداختند. اما در قطعه بعدی تک‌نوازی ساز نی بر بستری از آوای ملایم دیگر سازها شنیده می‌شد که تنها 2 نت را در طول قطعه تکرار می‌کردند. در نیمه برنامه با تغییر کوک سازها، قطعاتی که توسط آهنگسازان معاصر یا قدیمی ازبکستان نوشته شده بودند به اجرا درآمد. این قطعات پرشور و هیجان از پی هم اجرا شدند و در میان آنها فرصتی برای تک‌نوازی سازهای مختلف فراهم می‌شد.

نوازنده مسن ساز نی با قدرت و مهارت فراوان به اجرای قطعاتی دشوار می‌پرداخت و بارها با تشویق‌های تماشاگران مواجه شد. سازهای ازبکستان در محدوده صوتی بالایی می‌نواختند و صدای بسیار زیر آنها در بخش‌هایی از برنامه مخاطبان ایرانی را آزار می‌داد، اما مخاطبان ازبک با لذت شنونده این نغمه‌ها بودند.