سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت گروه آهنگ به سرپرستی و آهنگسازی مهرداد ناصحی نوازنده کمانچه و خوانندگی وحید تاج، 26 بهمن‌ماه در سومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با استقبال عاشقان موسیقی ایرانی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

این کنسرت در حالی روی صحنه رفت که به دلیل استقبال مخاطبان، تمامی بلیت‌های اجرا از‌ هفته گذشته به اتمام رسیده بود.

قطعه "سر سودا" از ساخته‌های مهرداد ناصحی آغازگر اجرای گروه موسیقی آهنگ بود که به‌صورت گروه نوازی به اجرا درآمد.

در ادامه نوای تارِ شهاب آذین مهر در سالن پیچید و سپس کامران یعقوبی نوازنده تنبک وی را همراهی کرد و مخاطبان شاهد دو نوازی تار و تنبک بودند و پس‌ازاین  نوازی، تار و آواز با آوازخوانی وحید تاج گوش‌نواز شد که این خواننده موسیقی ایرانی به‌خوبی شعر "نشود فاش کسی آنچه میان من و توست/ تا اشارات نظر نامه‌رسان من و توست " از سرودهای هوشنگ ابتهاج را با همراهی سازِ تار اجرا کرد.

تصنیف "کنج تنهایی" از ساخته‌های مهرداد ناصحی و سروده‌های هوشنگ ابتهاج انتخاب بعدی گروه بود که با مصرع "نازنین آمد و دستی به دل ما زد و رفت " و همخوانی اعضای گروه به پایان رسید.

"چوپانی" از آثار پرویز مشکاتیان ازجمله قطعاتی بود که به‌صورت گروه نوازی و با فضایی ریتمیک اجرا و در ادامه نوایِ کمانچه مهرداد ناصحی شنیدنی شد؛ "روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید/ حالیا چشم جهانی نگران من و توست " شروع آوازخوانی وحید تاج با همراهی ساز کمانچه بود و این خواننده گوشه‌ای از توانایی‌هایش در آوازخوانی را به رخ کشید و جواب آوازها خود دنیایی حرف داشت.

اجرای تصنیف "هفت دریا" پایان‌بخش نخست کنسرت گروه موسیقی آهنگ بود و نکته قابل‌توجه بخش نخست این برنامه، اجرای دو سازوآواز از یک شعر بود که بخش نخست شعر با تار و آواز و بخش دوم، پس از اجرای تصنیفی، با کمانچه و آواز به اجرا درآمد.

بخش دوم کنسرت پس از تنفس پانزده‌دقیقه‌ای با اجرای تصنیف قدیمی "مطرب مجلس" آغاز شد و "ای وطن من تو لیلای منی، من بر تو مجنون/ پاینده بادا درفش کاویان تیغ فریدون " بخشی از این تصنیف از اشعار عارف قزوینی بود که تمام عاشقی و دل‌بستگی به وطن را نشان می‌داد و با همخوانی اعضای گروه و مخاطبان همراه شد که با همین بیت و در اوج شکوه به پایان رسید.

سپس سنتور و آواز با هنرمندی جمشید صفر زاده و آوازخوانی وحید تاج شنیدنی شد و در ادامه با نواخته شدن ساز تنبک و همراهی دیگر سازها، نوبت به اجرای تصنیف "شیدایی" از ساخته‌های پرویز مشکاتیان با شعری از حافظ رسید که وحید تاج این کار را در اوج دستگاه خواند و اثر دارای فرازهای بسیاری در گروه نوازی بود و در بخش‌هایی، تمامی سازها جوابِ سازِ کمانچه را می‌دادند و درنهایت کار با یک فرود پایان یافت تا تک‌نوازی عودِ امین گلستانی، گوش‌نواز شود.

قطعه "سیه چشم" از ساخته‌های مهرداد ناصحی انتخاب بعدی گروه آهنگ بود و دو نوازی و تک‌نوازی تنبک و دف نظر مخاطبان را به خود جلب کرد تا جایی که هنگام اجرا، بارها مورد تشویق قرار گرفتند.

تصنیف "زبان گُنگ" از ساخته‌های مهرداد ناصحی و شعر هوشنگ ابتهاج به‌عنوان قطعه پایانی در حالی اجرا شد که بخشی از اشعار به‌عنوان جواب آواز توسط اعضای گروه همخوانی می‌شد.

وحید تاج خواننده موسیقی اصیل ایرانی پیش از اجرای قطعه آخر با ابراز خوشحالی از استقبال مخاطبان حاضر در سالن از موسیقی ایرانی گفت: مرا دلگرم کردید که هنوز موسیقی ایرانی طرفدار دارد و می‌شود در چنین سالنی این‌همه عاشق را پیدا کرد که برایشان آواز خواند و تقریباً تمامی هنرمندان و موزیسین‌هایی که در این عرصه کار می‌کنند از فضای مأیوس‌کننده این سال‌ها و جفاها با موسیقی ایرانی گله‌دارند و به‌نوعی دل سرد شدند اما امشب شما نشان دادید که می‌شود در کشور عزیزمان موسیقی ایرانی اجرا کرد و مردم را پای سازوآواز ایرانی و شعر حافظ و سعدی نشاند.

سپس تصنیف "اشک مهتاب" به‌عنوان حسن ختام برنامه و تقدیم به خسرو آواز ایران محمدرضا شجریان با همخوانی و تسلط خواننده و اعضای گروه به زیبایی اجرا شد.

جمشید صفر زاده (سنتور)، امین گلستانی (عود)، شهاب آذین مهر (تار)، کامران یعقوبی (تنبک) و امین دادوری (دف) اعضای گروه موسیقی آهنگ را به سرپرستی و آهنگسازی مهرداد ناصحی (نوازنده کمانچه) و خوانندگی وحید تاج تشکیل می‌دادند.

برنامه‌های سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر تا ۳۰ بهمن‌ماه در ۸ سالن برگزار می‌شود.