سرویس موسیقی هنرآنلاین: تالار وحدت پنجشنبه در دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر سازهای ملی ایران بود.

 

این ارکستر به سرپرستی علی اکبرقربانی به خوانندگی وحید تاج و تکنوازی ویولن امین غفاری، تکنوازی نقاره وحید اسدالهی اجرای خود را روی صحنه بردند.

"سوییت ابن سینا" اولین قطعه اجرایی این کنسرت بود که از ساخته های فرهاد فخرالدینی با تنظیم علی اکبر قربانی بود. سپس چهارگاه برای ویولن و ارکستر از دیگر ساخته های فخرالدینی با همراهی ارکستر به اجرا درآمد. چهارگاه در ردیف موسیقی ایرانی صاحب گوشه‌هایی است که برخی احساس اندوه، برخی حالت وقار و متانت، و برخی حس شادی را به همراه دارند، و از همین رو این دستگاه برای نشان دادن تمام حالات و احساسات مناسب دانسته شده ‌است.

از آنجایی که مبنای جشنواره موسیقی فجر امسال براساس اجرای آهنگسازان ایرانی بنا شده بیشتر قطعات این کنسرت نیز از ساخته های اساتید این عرصه استفاده شده بود.

قطعه بعدی از آثار آرام خاچاطوریان با نام "لزگینکا" از باله گایانه بود.

در اواسط کنسرت و در زمان اجرای قطعه "موج"، وحید تاج  رو به حضار گفت: قطعه‌ای که در این لحظه اجرا می‌کنیم نامش "موج" و از ساخته فرهاد فخرالدینی با شعری از فریدون مشیری است. پیش از این خوانندگان بسیار خوب و زیادی این کار را خوانده‌اند از جمله استاد محمدرضا شجریان که من آواز را نزد او آموختم. با آرزوی سلامتی برای استاد شجریان این قطعه را به او تقدیم می‌کنیم.

آخرین قطعه اجرایی بخش اول این کنسرت قطعه "بهار من" از سروده های منیر طاها و موسیقی علی تجویدی بود.

بخش بعدی کنسرت با اجرای ریتم های رقص آذربایجان با تکنوازی ساز نقاره و در ادامه همراهی ارکستر از ساخته های توفیق علی اف همراه بود.

شورآفرین، هورا ستکاتو، پرواز زنبور عسل، به یاد صیاد، دگر چه خواهی و خاک مهرآیین قطعات اجرایی دیگری بودند که در این کنسرت به ترتیب به اجرا درآمدند.

قطعه "خاک مهرآیین" از سروده های اسماعیل فرزانه با موسیقی و تنظیم علی اکبر قربانی به عنوان قطعه نهایی به زیبایی هرچه تمام تر نواخته شد.

در سئانس بعدی آنسامبل اتلاس از دانمارک در تالار وحدت روی صحنه رفت.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی و شاهین فرهت دبیر جشنواره مهمانان این اجرا بودند.