سرویس سینمایی هنرآنلاین: آنیس واردا سینماگر فرانسویِ متولد بلژیک که از او به عنوان مادر موج نو سینمای فرانسه یاد می‌شود، تازه‌ترین فیلمش "واردا به کارگردانی آنیس" (Varda by Agnès) را نوعی وداع با تماشاگران خود توصیف کرد، هرچند ساخت فیلم‌های بیشتر را منتفی ندانست.

کارگردان، نویسنده، بازیگر، عکاس و هنرمند تجسمی 90 ساله که با فیلم‌هایی چون "کلئو از ساعت 5 تا 7"، "خوشبختی"، "بی‌سر‌ و‌ سامان"، "ساحل‌های آنیس" و "چهره‌ها، مکان‌ها" شناخته می‌شود، روز چهارشنبه همزمان با اولین نمایش جهانی مستند "واردا به کارگردانی آنیس" در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین، در مراسمی با حضور دیتر کاسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین جایزه یک عمر دستاورد دوربین برلیناله را دریافت کرد.

به گزارش رویترز، واردا در گفت‌وگو با خبرنگاران تلاش‌ها برای تکریم خود را رد کرد. واردا بعد از این که مجری نشست مطبوعاتی هنگام معرفی، از او به عنوان "چهره‌ای افسانه‌ای و مؤسس موج نوی سینمای فرانسه، یکی از تاثیرگذارترین جنبش‌های تاریخ سینما" یاد کرد، به اعتراض گفت: من یک افسانه نیستم. من هنوز زنده‌ام.

واردا در "واردا به کارگردانی آنیس" مقابل تعدادی تماشاگر درمورد مجموعه آثار خود بحث می‌کند و بخش‌هایی از فیلم‌های او نیز به نمایش درمی‌آید. در این بین، او با بازیگران و فیلمبردارانی که با آن‌ها همکاری کرده است مصاحبه می‌کند.

واردا گفت: من به آدم‌های دیگر خیلی علاقه دارم. و شما در فیلم افراد زیادی را می‌بینید که برای من اهمیت دارند... باید خودم را برای خداحافظی و رفتن آماده کنم.

Varda by Agnès

"واردا به کارگردانی آنیس" همچنین به فعالیت‌های واردا به عنوان یک هنرمند تجسمی می‌پردازد و مجموعه‌ای از چیدمان‌های ویدیویی او را مورد کندوکاو قرار می‌دهد، که اکنون در موزه هنر مدرن نیویورک و بنیاد کارتیه در پاریس در حال نمایش است.

واردا که در ردیف غول‌های دنیای معاصر مانند ژان-لوک گدار و فرانسوا تروفو قرار دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا "واردا به کارگردانی آنیس" آخرین فیلم اوست، گفت شاید تا 102 سالگی نتواند کار کند، در عین حال تاکید کرد: اما تا الان که خیلی خوب بوده است!

095 Director and screenwriter Agnes Varda accepts her Berlinale Camera award from Festival director Dieter Kosslick prior to the screening of the movie Varda par Agnes

اولین فیلم واردا "La Pointe Courte" در 1956 الهام‌بخش موج نوی فرانسه بود. او حدود 50 فیلم بلند، کوتاه و مستند در کارنامه دارد. واردا اولین بار در 1962 با فیلم "کلئو از ساعت 5 تا 7" مورد توجه قرار گرفت. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. او در سال 1965 با "خوشبختی" جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره برلین، همین‌طور جایزه لویی دلوک را دریافت کرد. واردا برای "بی‌سر‌ و‌ سامان" در 1985 برنده جایزه شیر طلای جشنواره ونیز شد. او در سال 2008 "ساحل‌های آنیس" را درباره زندگی خودش ساخت که برنده جایزه سزار بهترین مستند شد. واردا در شصت و هشتمین دوره جشنواره کن جایزه نخل طلای افتخاری را دریافت کرد. "چهره‌ها، مکان‌ها" به کارگردانی او سال گذشته نامزد اسکار بهترین مستند بلند شد.

روز چهارشنبه همچنین "الیزا و مارسلا" (Elisa & Marcela) تازه‌ترین ساخته ایزابل کوشت فیلمساز اسپانیایی در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین نمایش داده شد.

فیلم سیاه و سفید شرکت نت‌فلیکس درباره یک زوج همجنس‌گرا در اسپانیاست که در سال‌های آغازین قرن بیستم با هم ازدواج می‌کنند. ناتالیا دی مولینا، گرتا فرناندز و سارا کازازنوا بازیگران "الیزا و مارسلا" هستند.

"هیچ‌کس شب را نمی‌خواهد" به کارگردانی کوشت در 2015 فیلم افتتاحیه جشنواره برلین بود. در سال‌های اخیر هفت فیلم دیگر او در بخش‌های مختلف برلیناله نمایش داده شده است، از جمله "زندگی من بدون من" (2003) و "مرثیه" (2008) که در بخش مسابقه بین‌الملل حضور داشتند. او سال 2009 یکی از داوران این بخش بود. "کتاب‌فروشی" و "زندگی مخفی واژه‌ها" از دیگر ساخته‌های اوست.

"واژه‌های هم‌معنا" (Synonyms) به کارگردانی ناداو لاپید ("مأمور پلیس"، "از دفتر خاطرات یک عکاس عروسی"، معلم کودکستان") دیگر فیلمی بود که روز گذشته در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد. این فیلم تولید مشترک فرانسه، اسرائیل و آلمان است و در آن تام مرسیه، کوئنتین دولمر و لوئیز شویلوت بازی می‌کنند.

لاپید این فیلم را بر مبنای تجربه‌های شخصی به عنوان یک پناهجوی جوان در 20 سال پیش کارگردانی کرده است. داستان درباره مردی است که با هدف ترک ملت و هویت خود به پاریس می‌رود تا همه چیز را از نو شروع کند.

امسال از 22 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله 16 فیلم شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را دارند.

روز گذشته همچنین فیلم "جانوران مقدس" (Holy Beasts) با بازی جرالدین چاپلین (دختر چارلی چاپلین) و اودو کایر بازیگر آلمانی در بخش پانوراما روی پرده رفت. این فیلم تولید مشترک جمهوری دومینیکن، آرژانتین و مکزیک است و لورا آملیا گوزمان و ایسرائل کاردناس آن را کارگردانی کرده‌اند.

09995 Geraldine Chaplin

جرالدین چاپلین

فیلم درباره بازیگری باسابقه به نام ورا است که به جمهوری دومینیکن سفر می‌کند تا فیلم ناتمام ژان-لویی ژرژ کارگردان دومینیکایی در دنیای واقعی را – که در 2000 درگذشت – به پایان برساند.

شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه (18 تا 28 بهمن) برگزار می‌شود. ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.