سرویس موسیقی هنرآنلاین: سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی چهارشنبه غروب آغاز به کار کرد که افتتاحیه رسمی این رویداد با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و با حضور رهبر مهمان آقاوردی پاشایوف رهبر ارکستر ملی آذربایجان در تالار وحدت همراه بود.

این کنسرت در دو بخش ایرانی و آذربایجانی برگزار شد: بخش ایرانی به رهبری شهبازیان و آواز اسفندیار قره‌باغی و بخش بعدی به رهبری پاشایوف و با خوانندگی سمیر جعفروف.

ابتدا قطعه "سرود گل" از ساخته‌های حسین دهلوی با همراهی ارکستر ملی ایران اجرا شد و در بخش دوم با اضافه شدن قره‌باغی به‌عنوان خواننده، قطعه انقلابی "پیروزی" به زیبایی برای حاضران اجرا شد. "رزم‌آوران" ساخته همایون رحیمیان از دیگر قطعات این کنسرت با صدای قره‌باغی بود که برای حضار به اجرا درآمد.

پارت بعدی این کنسرت با خروج خواننده و ورود علی عابدین سولیست سنتور همراه شد. در این بخش کنسرتینو برای سنتور و ارکستر از ساخته‌های دهلوی به اجرا درآمد. این کار اثری تلفیقی از فرم و آهنگسازی در موسیقی ایرانی و غربی است که در سال‌ها پیش ضبط شد.

پارت بعدی با تشویق و خروج سولیست سنتور، خواننده ارکستر وارد صحنه شد و در ادامه با همراهی ارکستر قطعات "پیروزی خرمشهر" و "نوروز در سنگر" از ساخته‌های همایون رحیمیان به اجرا درآمد.

از مهم‌ترین اتفاقات این کنسرت، اجرای چهارگاه برای پیانو و ارکستر از ساخته‌های جواد معروفی بود که با تک‌نوازی پیانو پویان آزاده همراه شد. این قطعه برای اولین بار در یک ارکستر به اجرا در‌آمد.

بخش دوم این برنامه با تغییر در ساختار و رهبر و خواننده آذربایجانی همراه بود. در این بخش ابتدا اورتور "آرشین مال الان" توسط ارکستر نواخته شده و سپس قطعه "عسگرین نغمه سی" از ساخته‌های عزیر حاجی‌بیگف برای حضار اجرا شد. "سنده قالماز"، "خانه خانه"‌ و... از دیگر قطعات موسیقی کلاسیک و فولکلوریک آذری بودند که در این کنسرت نواخته شدند.

قطعه "آیریلیق" یکی از ماندگارترین آثار موسیقی آذری که با اجرای رشید بهبودوف شهرت جهانی دارد و بارها توسط خوانندگان مختلف اجرا شده در پایان این کنسرت اجرا شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، شاهین فرهت دبیر سی ‌و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی و عباس آخوندی وزیر سابق راه، مسکن و شهرسازی در اجرای ارکستر ملی ایران حضور داشتند.

تغییرات مهم در جشنواره موسیقی فجر

سی‌ و‌ چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی از 24 تا 30 بهمن در هشت سالن برگزار خواهد شد که این دوره جشنواره با تغییرات معنادار همراه است.

برگزارکنندگان جشنواره امسال توجه ویژه‌ای به آثار آهنگسازان ایرانی دارند و بر این اساس آثار بسیاری از بزرگان موسیقی در جشنواره اجرا خواهد شد، از جمله حسین دهلوی، جواد معروفی، فرهاد فخرالدینی، هرمز و شاهین فرهت، احمد پژمان، محمد سعید شریفیان، علیرضا مشایخی، فوزیه مجد، روح‌الله خالقی، ابوالحسن صبا، فرامرز پایور، محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، شاهرخ خواجه‌نوری، همایون رحیمیان، انوشیروان روحانی، محمدرضا تفضلی و...

توجه ویژه به حضور موسیقیدانان برجسته در مسند اجراگر از جمله فریماه قوام صدری، رافائل میناسکانیان، منوچهر صهبایی، مجید کیانی، آرپینه ایسرائیلیان، سیمون ایوازیان، محمد اسماعیلی، سعید ثابت، حسین بهروزی‌نیا، مظفر شفیعی، ابراهیم لطفی و... از دیگر نکات مورد نظر برگزارکنندگان جشنواره است.

همچنین مراکز مهم آکادمیک کشور چه در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و چه در بخش موسیقی کلاسیک بین‌المللی همگی در جدول اجراهای جشنواره حضور دارند که این شامل دانشگاه هنر، دانشگاه تهران، هنرستان موسیقی دختران و هنرستان موسیقی پسران می‌شود.

گذشته از این، برگزیدگان جشنواره ملی جوانان که با رأی اساتیدی همچون حسین علیزاده، داریوش طلایی، آذین موحد، علی‌اکبر شکارچی، داوود گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، نادر مشایخی و .... انتخاب شدند در سی ‌و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در قالب گروه‌نوازی، دونوازی و تک‌نوازی در سه شاخه دستگاهی، نواحی و کلاسیک روی صحنه خواهند رفت.

در همین حال، از آنجا که هنرمندان و هنردوستان شهرهای دیگر اغلب سهم بسیار کمی از موسیقی دارند. امسال 25 درصد از اجراهای جشنواره در اختیار اهالی شهرهای غیر از پایتخت است و جشنواره در هفت استان دیگر با تعداد اجراهای درخور توجه برگزار خواهد شد.

اتفاق مهم دیگری که برای جشنواره رخ داده است، اعلان فراخوان و انتخاب 20 درصد اجراهای جشنواره از این طریق است. گروه‌ها و هنرمندانی طراز اول با انتخاب یک هیئت 10 نفره با سلایق و علایق متفاوت، پا به جشنواره گذاشته‌اند، موسیقیدانانی با سبک‌ها و روحیات متنوع که حال و هوای دیگری برای جشنواره به ارمغان می‌آورند.

نمایش فیلم‌های مستند درباره موسیقی و برگزاری بخش نواحی با یک موضوع مشخص از دیگر تغییرات درخور توجه جشنواره است.