سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "نشت" به کارگردانی سوزان ایروانیان محصول مشترک سینمای ایران و چک، تنها فیلم ایرانی حاضر در شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بود که در بخش "فروم" به نمایش درآمد.

داستان فیلم در یک روایت کلی زندگی زنی ایرانی را روایت می‌کند که قصد مهاجرت و یافتن همسرش را دارد. او همچنین مشکل نشت نفت دارد و به‌مرور این مسئله که در ابتدا به‌عنوان "بیماری" مطرح می‌شود، در روند داستان به معضلی برای او تبدیل می‌شود که به موازات تم اصلی فیلم یعنی مهاجرت داستان را به پیش می‌برد.

کارگردان تلاش زیادی کرده تا این زن را به‌عنوان یک نماد و سمبل معرفی کند اما ناتوانی در طرح موضوع و اغراق در نحوه برخورد با آن از همان نخستین لحظات، تماشاگر را سردرگم کرده و سوژه به یک شوخی غیرقابل‌باور تبدیل می‌شود.

در فیلم بیش از هر چیزی سرگردانی و کلافگی حاکم است و در یک جغرافیا و فضای کاملاً رئالیستی، فضایی شکل می‌گیرد که کوچک‌ترین باورپذیری در ذهن تماشاگر شکل نمی‌گیرد. سیر روایی داستان و توالی اتفاقات بیش از حد بی‌منطق است. نشت نفت از یک زن حدود 50 ساله در یک فضای کاملاً واقع‌گرایانه به‌هیچ‌عنوان باورپذیر جلوه نمی‌کند و همین ناباوری تماشاگر را از همراهی با فیلم بازمی‌دارد.

ایروانیان پیش از این گفته بود: به‌تدریج متوجه شدم که نفت به‌عنوان یک کالای قیمتی درک ما را از واقعیت مسموم و دگرگون کرده است.

به نظر می‌رسد او بر مبنای همین نقل قول دست به ساخت فیلم "نشت" زده است. اما واقعیت این است که کارگردان در ساخت فیلم "نشت"؛ خودش بیش از همه دچار مسمومیت و دگرگونی از درک یک واقعیت شده است. این دگرگونی در مواجهه با واقعیت بیش از هر عنصر دیگری در روند فیلم از قاب تصویر بیرون می‌زند.

در روند داستان فیلم هیچ‌گونه باورپذیری از داستان و روایت در ذهن تماشاگر شکل نمی‌گیرد و تعلیق داستانی از همان ابتدا به دلیل سرگردانی کارگردان در خلق فضای باورپذیر به بیراهه می‌رود.

اصرار کارگردان در دکوپاژ بر نماهای بسته و کلوزآپ‌های مستمر، بیش از حد چشم را آزار می‌دهد و به‌سرعت جنبه‌های بصری فیلم به فراموشی سپرده می‌شود. بازی‌های اغراق‌آمیز و بدون تداوم حس، بی‌ربط بودن منطق‌های روایی داستان در نخستین نمایش فیلم سبب شد تا در همان سی دقیقه نخست نمایش فیلم، بخش عمده‌ای از تماشاگران سالن را ترک کنند.

در نمایش فیلم برای رسانه‌ها اغلب نمایندگان رسانه‌های گروهی به انتقاد از انتخاب این فیلم برای این بخش از جشنواره پرداختند تا تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره شصت و نهم برلین خاطره‌ای بد از سینمای ایران به جا بگذارد.

بخش "فروم" جشنواره برلین ویژه آثار سینمایی مستند و تجربی از سراسر جهان با تأکید بر ساخته‌های فیلمسازان جوان است. در این بخش از جشنواره امسال در مجموع 39 فیلم به نمایش درخواهند آمد که از این تعداد 31 فیلم اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کنند.