به گزارش هنرآنلاین، "فضاسازی" عنوان پروژه ای بینافرهنگی بین 2 کشور ایران و فرانسه است که نورالدین حیدری ماهر مجری طرح این پروژه است.

اولین اجرای این پروژه روزهای سه شنبه و چهارشنبه 23 و 24 بهمن به نمایشنامه‌خوانی "من مرگ را دوست دارم همچون که شما زندگی را" نوشته محمد القاسمی اختصاص دارد که با کارگردانی ایمان افشاریان و با حضور علیرضا آرا و افشاریان در مقام بازیگر، ساعت 15 در تئاتر مستقل تهران اجرا می شود.

روزهای پنجشنبه و جمعه 25 و 26 بهمن، ساعت 15 نیز نمایشنامه "ای قاچاقچی.کام" نوشته صدف اِسِر با کارگردانی شیوا اردویی خوانش می‌شود. رضا مولایی، سهیلا گلستانی، شهروز دل افکار و محمد زمانی بازیگران این نمایشنامه‌خوانی هستند.

سومین اجرای پروژه مشترک تئاتری ایران و فرانسه نیز به نمایشنامه‌خوانی "کودک وحشی" نوشته سلین دِلبِک اختصاص دارد که با کارگردانی و بازی مهران رنج‌بر در روزهای شنبه و یکشنبه 27 و 28 بهمن، ساعت 15 اجرا می‌شود.

نمایشنامه "اِرزولی داهومِی (الهه‌ی عشق)" نوشته ژان رُنه لوموآن چهارمین اثری است که در پروژه بینافرهنگی "فضاسازی" با کارگردانی آرش آبسالان در قالب نمایشنامه‌خوانی، روزهای دوشنبه و سه شنبه 29 و 30 بهمن، ساعت 15 در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود.

در این اجرا فریبا کامران، علی صلاحی، آتیه جاوید، مهتاب پرنیان، پیمان رضایی، ابوذر فرهادی، شفیقه شاهزیدی، سارا رسائی، حسین اناری و ژان رُنه لوموآن به عنوان بازیگر حضور دارند.

ویژگی پروژه بینافرهنگی "فضاسازی" حضور 4 نمایشنامه نویس فرانسوی در تمرین ها و اجرای آثارشان توسط 4 کارگردان تئاتر ایرانی و آشنایی با نگاه و بازخورد هنرمندان و همچنین مخاطبان تئاتر ایران با این آثار است.

نکته قابل توجه دیگر این است که نمایشنامه های حاضر در این پروژه برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه و خوانش می‌شوند.