سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر دوشنبه شب با حضور سینماگران و اهالی رسانه و هنردوستان در سالن همایش‌های برج میلاد با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

"شبی که ماه کامل شد" به کارگردانی نرگس آبیار که با 13 نامزدی پیشتاز نامزدهای بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره فیلم فجر بود، جوایز هفت بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. این فیلم روایت دختر جوانی (با بازی الناز شاکردوست) از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی (با بازی هوتن شکیبا) می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. شاکردوست و شکیبا جوایز بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد را از آن خود کردند.

"ماجرای نیمروز، رد خون" به کارگردانی محمدحسین مهدویان که 11 نامزدی به دست آورده بود، در دو بخش برنده شد. "متری شیش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی که در 10 بخش نامزد بود سه جایزه از جمله جایزه سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران را از آن خود کرد. "غلامرضا تختی" به کارگردانی بهرام توکلی نیز که در 10 بخش شانس دریافت جایزه را داشت، دو جایزه گرفت. فیلم "مسخره‌باز" به کارگردانی همایون غنی‌زاده چهار جایزه دریافت کرد.

در مراسم اختتامیه علاوه بر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و جمعی از هنرمندان نیز حضور داشتند. محمدرضا شهیدی‌فرد مجری مراسم بود.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره در ابتدای مراسم در بخشی از سخنان خود گفت: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

در ادامه برندگان بخش نگاه نو معرفی شدند. محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری 10 فیلم بخش نگاه نو، پنج فیلم مستند و چهار فیلم کوتاه این دوره را برای انتخاب بهترین فیلم داوری کردند. در این بخش جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم بلند سینمایی به "مسخره باز" به کارگردانی همایون غنی‌زاده رسید. غنی‌زاده که در مراسم حضور داشت، بجای خود خیال محمد یک مهاجر افغانستانی را روی صحنه فرستاد و در نامه‌ای از پذیرش جایزه این بخش خودداری کرد.

در بخش دیگری از مراسم پس از پخش بخش‌هایی از فیلم سینمایی "23 نفر"، شهیدی‌فرد اسامی آزادگانی را که این فیلم براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از آن‌ها دعوت کرد همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده‌اند، روی سن حاضر شوند. در ادامه بخش تقدیر از آزادگان علاوه بر گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری، شهیدی‌فرد از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره درخواست کرد به جمع حاضران روی سن  بپیوندند. سپس یک سیمرغ بلورین به شکل نمادین به 23 آزاده دفاع مقدس اهدا شد.

قرائت پیام رئیس جمهور

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی متن نامه رئیس جمهور را به این شرح قرائت کرد: "هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است.

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌‌ساز تحولی فرهنگ‌ و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به "امید" آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند.

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد.

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم."

در ادامه مراسم اختتامیه با رأی داوران بخش سودای سیمرغ شامل محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری، برندگان این بخش معرفی شدند. این داوران 22 فیلم بخش سودای سیمرغ و سه انیمیشن راه یافته به جشنواره فیلم فجر را داوری کردند.

فهرست برنده‌ها به شرح زیر است:

برندگان بخش سودای سیمرغ:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: "شبی که ماه کامل شد" به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی
دیگر نامزدها: "سرخ‌پوست" به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی / "غلامرضا تختی" به تهیه‌کنندگی سعید ملکان / "متری شیش و نیم" به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان / "ماجرای نیمروز، رد خون" به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی / "قصر شیرین" به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: نرگس آبیار"، شبی که ماه کامل شد"
دیگر نامزدها: بهرام توکلی، "غلامرضا تختی" / نیما جاویدی، "سرخ‌پوست" / سعید روستایی، "متری شیش و نیم / "سیدرضا میرکریمی، "قصر شیرین" / محمد حسین مهدویان، "ماجرای نیمروز، رد خون"

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: محسن قرایی و محمد داودی، "قصر شیرین"

دیگر نامزدها: محسن تنابنده، "قسم / "نیما جاویدی، "سرخ‌پوست" / پرویز شهبازی، "طلا" / نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی، "شبی که ماه کامل شد"

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: هوتن شکیبا، "شبی که ماه کامل شد"
دیگر نامزدها: حامد بهداد، "قصر شیرین" / امین حیایی، "درخونگاه" / پیمان معادی، "متری شیش و نیم" / نوید محمدزاده، "سرخ پوست"

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن: الناز شاکردوست، "شبی که ماه کامل شد"
دیگر نامزدها: مهناز افشار، "قسم" / ژاله صامتی، "درخونگاه" / بهنوش طباطبایی، "ماجرای نیمروز، رد خون" / فاطمه معتمدآریا، "بنفشه آفریقایی"

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد: علی نصیریان، "مسخره‌باز"
دیگر نامزدها: آرمین رحیمیان، "شبی که ماه کامل شد" / نوید محمدزاده، "متری شیش و نیم" / حسن پورشیرازی، "قسم" / یونا تدین، "قصر شیرین" / جواد عزتی، "ماجرای نیمروز، رد خون"

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن: فرشته صدرعرفایی، "شبی که ماه کامل شد"
دیگر نامزدها: زهره عباسی، "ناگهان درخت" / ژیلا شاهی، "قصر شیرین" / نیوشا علی پور، "قصر شیرین" / پانته‌آ پناهی‌ها، "درخونگاه"

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: حمید خضویی ابیانه، "غلامرضا تختی"
دیگر نامزدها: هومن بهمنش، "متری شیش و نیم" / شهرام نجاریان، "خون خدا" / علی قاضی، "مسخره‌باز" / هادی بهروز، "ماجرای نیمروز، رد خون" / مسعود سلامی، "آشفته‌گی"

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: امین هنرمند، "قصر شیرین"
دیگر نامزدها: پیمان یزدانیان، "متری شیش و نیم" و "بنفشه آفریقایی" / " افشین عزیزی، "غلامرضا تختی" / مسعود سخاوت‌دوست، "شبی که ماه کامل شد" / کریستوف رضاعی، "ناگهان درخت" و "سال دوم دانشکده من"

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی، "متری شیش و نیم"
دیگر نامزدها: محمدرضا مویینی، "سمفونی نهم" / خشایار موحدیان، "قسم" / محمد نجاریان، "ماجرای نیمروز، رد خون" / میثم مولایی، "غلامرضا تختی"

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: مهرشاد ملکوتی، "ماجرای نیمروز، رد خون"
دیگر نامزدها: امیرحسین قاسمی، "متری شیش و نیم" / حسین ابوالصدق، "سمفونی نهم" / امیرحسین قاسمی، "غلامرضا تختی" / آرش قاسمی، "شبی که ماه کامل شد"

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: ایرج شهزادی، "متری شیش و نیم"
دیگر نامزدها: مسیح سراج، "پالتو شتری" / بهمن اردلان، "23 نفر" / منصور شهبازی، "طلا" / مهدی ابراهیم‌زاده، "قسم"

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم، "غلامرضا تختی"
دیگر نامزدها: سهیل دانش، "مسخره‌باز" / محمدرضا شجاعی، "شبی که ماه کامل شد" / محسن نصرالهی، "متری شیش و نیم" و "سرخ‌پوست" / کامیاب امینی عشایری، "23 نفر"

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: محمدرضا شجاعی، " شبی که ماه کامل شد"
دیگر نامزدها: مشکین مهرگان، "سمفونی نهم" / محمدرضا شجاعی، "ماجرای نیمروز، رد خون" / امیر ملکپور، "غلامرضا تختی" / الهام معینی، "مسخره‌باز"

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی: ایمان امیدواری، "شبی که ماه کامل شد"
دیگر نامزدها: مجید اسکندری، "سمفونی نهم" / شهرام خلج، "ماجرای نیمروز، رد خون" / سعید ملکان، "غلامرضا تختی" / ایمان امیدواری، "مسخره باز" / عباس عباسی، "23 نفر"

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری: جواد مطوری، "مسخره باز"
دیگر نامزدها: محسن خیرآبادی، رضا میثاقی و شهاب نجفی، "غلامرضا تختی" / هادی اسلامی و امیرسحر خیز، "23 نفر" / جواد مطوری، "سرخ‌پوست" / سینا قویدل "ماجرای نیمروز، رد خون"

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، "ماجرای نیمروز، رد خون"
دیگر نامزدها: محسن روزبهانی، "23 نفر" / ایمان کرمیان، "سمفونی نهم" / آرش آقابیگ، "شبی که ماه کامل شد" / ارشا اقدسی، "قسم"

-------

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران: "سرخ‌پوست" به کارگردانی نیما جاویدی

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی: "آخرین داستان" به کارگردانی اشکان رهگذر

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه: "مسخره‌باز" به کارگردانی همایون غنی‌زاده

-------

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی: "23 نفر" به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری

-------

سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران: "متری شیش و نیم" به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان

-------

برندگان بخش نگاه نو:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بلند سینمایی: "مسخره باز" به کارگردانی همایون غنی‌زاده
دیگر نامزدها: "جان‌دار"، حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری / "حمال طلا"، تورج اصلانی / "دیدن این فیلم جرم است"، رضا زهتابچیان / "روزهای نارنجی"، آرش لاهوتی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: "بچه‌خور" به کارگردانی محمد کارت

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی مستند: "بهارستان؛ خانه ملت" به کارگردانی بابک بهداد