به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، گروه‌های موسیقی بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر در شش شب و هر شب با دو اجرا در سالن سوره حوزه هنری شادیانه‌های فرهنگ‌های مختلف سرزمین ایران را اجرا می‌کنند.

علی مغازه‌ای؛ دبیر بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه نگرش جشنواره امسال اجرای موسیقی شاد و شادیانه اقوام ایرانی بوده است گفت: طبق فراخوان سالیانه وزات ارشاد، گروه‌هایی از نواحی مختلف ایران برای شرکت در جشنواره موسیقی اعلام آمادگی کرده بودند. در همین راستا ما در کنار شورای انتخاب، گروههایی را که از نظر کیفیت، می‌توانستند موسیقی و رپرتوار مناسبی را اجرا کنند را انتخاب کردیم تا در جشنواره حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با گروه‌های موسیقی‌ از نواحی مختلف ایران که با رویکرد جشنواره همراه بودند نیز مذاکره کردیم و از آن ها دعوت کردیم تا در جشنواره امسال اجرا داشته باشند. ما با این کار سعی کردیم یک تنوع کیفی و محتوایی موسیقی ایجاد کنیم و برای مخاطبان از همه نواحی ایران اجراهایی داشته باشیم.

دبیر بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر هم چنین درباره اجرای گروه‌های موسیقی مختلف این بخش در شهرهای دیگر گفت: غیر از تهران بعضی از شهرها، همزمان با جشنواره موسیقی فجر اقداماتی برای اجرای موسیقی اقوام کرده‌اند. مثلا شهر رشت برنامه‌هایی تدارک دیده که شامل بخش‌های کلاسیک و پژوهشی موسیقی اقوام و نواحی ایران میشود. این شهر از برخی گروه‌ها دعوت کرده تا در بازه زمانی جشنواره به رشت بیایند و اجرایی داشته باشند. اما در بخش نواحی از سمت ما به شهرهای مختلف چیزی ارائه نشده است. در واقع شهرهای مختلف ممکن است درخواست مستقمی به گروه ها داده باشند تا اجرایی داشته باشند اما ما برنامه مشخصی به هیچ استان و شهری ارائه نکرده‌ایم.

علی مغازهای با توجه به تجربیات خود در برگزاری پنج دوره جشنواره آینه‌دار درباره تطبیق این جشنواره با بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر گفت: رویکرد آینه‌دار پیدا کردن راویان کهنسال موسیقی نواحی مختلف ایران است که برای هر کدام از آن‌ها مدت‌ها تحقیق میکنیم. اما در جشنواره فجر با توجه به رویکرد شادیانه‌های که امسال برای آن در نظر گرفته شده است، تلاش شد که با ظرفیت‌های موجود گروه‌های مختلف و متنوعی از سرتاسر ایران در آن حضور داشته باشند. برای توضیح تفاوت این دو رویداد باید بگویم که در واقع آینه‌دار بیشتر تک نوازی و روایت کهن و تا حد ممکن اصیل موسیقی اقوام است اما اینجا گروه‌ها شرکت می‌کنند و مسئله اجرای گروهی موضوع متفاوتی‌ست که بحث دیگری می‌طلبد. در نتیجه رویکرد هر دوی این جشنواره‌ها کاملا از هم متفاوت است و کسانی که در آنها حضور دارند چه از نظر هنرمندان و چه مخاطبان آن از هم مجزا هستند.

گروه‌های راست موغام تبریز، زندگی مازندران، دوتار و آواز تربت جام، هامون سیستان، تکنوازی دوتار قوچان، کادوس تالش، نوای سیمره کوهدشت، ترنگ و ناسو، حاوا، نجوای کتول گلستان، میسان اهواز و شالو بوشهر هر شب ساعت 19 در سالن سوره حوزه هنری و در بخش موسیقی اقوام سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند داشت.

اجرای آثار جدید گروه آهنگ با خوانندگی وحید تاج

بخشی از اجرای گروهآهنگ در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به صورت آلبوم و با آهنگسازی مهرداد ناصحی و خوانندگی وحید تاج بعد از جشنواره روانه بازار خواهد شد.

مهرداد ناصحی با اعلام این خبر گفت: این آلبوم در مراحل پایانی است و مخاطبان میتوانند قبل از انتشار آلبوم، بخشی از کار را به صورت زنده در جشنواره موسیقی فجر بشنوند.

مهرداد ناصحی در توضیح اجرای گروه آهنگ در جشنواره موسیقی فجر گفت:اجرای ما در جشنواره دو بخش خواهد داشت. در بخش اول یک قطعه نام "سر سودا" اجرا خواهد شد که از کارهای من است. بعد از اجرای این قطعه، ساز و آواز خواهیم داشت. بعد یک تصنیف با نام "کنج تنهایی" اجرا میشود که شعر آن را هوشنگ ابتهاج گفته است. بعد از این اجرا، یک چهارمضراب چوپانی از استاد مشکاتیان را خواهیم داشت و سپس ساز و آواز اجرا میشود. در پایان بخش اول نیز قطعهای به اسم"هفت دریا" ساخته خود من اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش دوم را قرار است با یک تصنیف قدیمی شروع کنیم. بعد از ساز و آواز، تصنیف"شیدایی" با شعر حافظ و از آثار استاد مشکاتیان اجرا میشود. یک تک‌نوازی عود و اجرای قطعهای به اسم "سیه چشم" از دیگر برنامه های ما خواهد بود. دو نوازی کوبهای و تصنیف"زبان گنگ" نیز جز اجراهای پایانی ما در بخش دوم خواهد بود.

ناصحی با بیان اینکه اکثر قطعاتی که قرار است در جشنواره اجرا شود برای اولین بار است که روی صحنه میرود گفت:تنها بخش کوچکی از کار در یکی دو فستیوال خارجی اجرا شده و باقی کارها برای اولین بار است که اجرا میشود.

وی درباره اعضای گروه آهنگ هم چنین گفت:خواننده گروه وحید تاج است. نوازنده عود امین گلستانی و نوازنده سنتور جمشید صفرزاده است. در گروهآهنگ هم چنین نوازنده تنبک کامران یعقوبی و نوازنده دف امین دادوری خواهد بود. من نیز نوازنده کمانچه هستم و آهنگسازی قطعات هم بر عهده من خواهد بود.

این نوازنده کمانچه درباره مدت زمان اجرای هر بخش در جشنواره موسیقی گفت: هر بخش بین 40 تا 45 دقیقه خواهد بود.

گروه آهنگ با خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی مهرداد ناصحی 26 بهمن ماه ساعت 19 در تالار ایوان شمس اجرا خواهند داشت. این گروه هم چنین 28 بهمن ماه اجرای خود را در زنجان به روی صحنه خواهند برد.