سرویس استان‌های هنرآنلاین: کنسرت گروه تال در روز شنبه ۲۷ بهمن و در دو سانس از ساعت ۱۸ و ۲۱ در سالن اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان آمل برگزار می‌شود.

حسین علمباز در این باره گفت: طالب آملی شاعر پرآوازه سبک هندی قرن یازدهم است. طالب اهل روستای کرچک آمل و زهره اهل روستای چلاو آمل بود و داستان عشق نافرجام آنها در عهد صفویه اتفاق افتاد.

وی افزود: طالب و زهره اولین و فراگیرترین منظومه روایتی در فرهنگ موسیقیائی مازندران است. این منظومه چون به تمام و کمال، همه حالات، عواطف و احساسات، ویژگی‌ها و صفات انسان‌ها را با خود به همراه دارد، ماندگار شده است.

این پژوهشگر موسیقی مازندران ادامه داد: طبعا خاطره‌ای که یک بار دیگر به صورت زنده بیان می‌شود، در فرهنگ مازندران اهمیت دارد. به ویژه گویش و لهجه آمل که روزگاری پایتخت سیاسی _اجتماعی ایران و نیز مرکز بسیاری از حاکمان بوده در این منظومه وجود دارد. این موضوع را در اهمیت اثر طالب و زهره و طیف و طبقات گوناگونی که شنونده این کار هستند، می‌توان مشاهده کرد.

وی برخی از ویژگی‌های اثر را بدین صورت برشمرد: چیدمان داستان منطقی و منطبق با موضوع و وقایع، استفاده ملودی‌ها در جای مناسب و دقیق، تنوع الحان و تزئینات و شیرین‌کاری‌های فولک، سبب شد تا موسیقی پر بار و جاندار و با شور و حالی به بار بنشیند.

خواننده و سرپرست گروه تال گفت: در این اجرا نقش‌ها تقسیم شده است. چندین صدا و آواز  به صورت زنده و رو در رو با شنونده‌ای که بخاطر هم حسی با اجراکننده‌ها، می‌تواند کنسرت و یا داستان را موثرتر کند.

علمباز تصریح کرد: البته من علاقه‌مند بودم شخصیت‌های زن داستان چون زهره و یا مادر ناتنی را خوانندگان زن اجرا کنند. اما متاسفانه به دلیل قوانین حاکم بر موسیقی، این امکان مقدور نیست و قطعا این موضوع از زیبایی اثر می‌کاهد.

ارسلان طیبی لَلِه وا، مسلم فهیمی دوتار، جمشید نیکوزاد دو سر کوتن،  پرویز عبداللهی قرنی، حمید زمانی دوتار، سامان نوروزیان کمانچه، مهدی حسن‌زاده تارباس، محمدرضا هاشمی دف و دایره، لیلا رعیت‌پرور همخوان، مینا رحمان‌زاده همخوان و سامان نوروزی به عنوان مدیر فنی این گروه را همراهی می‌کنند.