سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایشواره فرهنگی مذهبی "کوچه‌های بنی‌هاشم" تلفیقی از نمایش زنده، رادیویی و نمایشگاه است که در ۹ لوکیشن و در محدوده‌ای به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع با بیش از ۵۰ بازیگر از اول بهمن‌ماه به عنوان بزرگترین نمایش محیطی کشور به همت گروه فرهنگی هنری ریحانه‌النبی (س) و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حال اجراست.

گروه فرهنگی هنری ریحانه‌النبی (س) متشکل از دانشجویان دانشگاه تهران، طلاب و جمعی از اصناف است و تاکنون هشت نمایشواره در سطح تهران اجرا کرده است. هدف از اجرای این برنامه رساندن محتوای فاطمیه به گوش عموم مردم است و تنها محدود به اقشار مذهبی نیست.

"کوچه‌های بنی هاشم" تلفیقی از نمایشگاه و تئاتر است و به همین خاطر نام آن نمایشواره گذاشته شده است. در این نمایشواره موضوع فاطمیه با مستندات تاریخی اهل سنت و بدون تعصب، افراط و یک جانبه‌نگری بیان می‌شود.

افتتاحیه نمایشواره

علی نکته‌سنج کارگردان نمایشواره "کوچه‌های بنی‌هاشم" در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه  طراحی، بازنویسی و پارت‌بندی این اثر برعهده مرتضی سراهی بوده است، خاطرنشان کرد: چندین سال است که این نمایشواره در ایام فاطمیه در سراسر تهران اجرا می‌شود. اما از سه سال پیش گروه نمایش "بامداد" این اثر را به صورت نمایشی حرفه‌ای با عنوان "کوچه‌های بنی‌هاشم" اجرا می‌کند.

بازیگر فیلم سینمایی "مریم مقدس" در ادامه افزود: طی این سه سال کارگردانی بخش نمایشی این اثر برعهده من است. پیش از این، با این نمایشواره آشنایی نداشتم و اتفاق جالبی باعث آشنایی من با این نمایش شد و پس از آن زمینه همکاری من فراهم شد.

او با بیان اینکه نمایشواره "کوچه‌های بنی‌هاشم" درباره ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه (س) است، عنوان کرد: این نمایش به اتفاقات پس از رحلت رسول اکرم (ص) می‌پردازد. دو تن از سران انصار و قریش خواهان قدرت هستند و درصدد آن هستند تا با حیله و نیرگ خلیفه‌ای را انتخاب کنند که در نهایت قریش پیروز این میدان می‌شود و ...

این بازیگر سینما در ادامه افزود: این نمایشواره رکوردار آمار مخاطبان است و به نظرم در گینس ثبت خواهد شد. "کوچه‌های بنی‌هاشم"" از ساعت 17 تا 21 توسط سه گروه نمایشی با فاصله یک تا دو متر با مخاطب اجرا می‌شود.

افتتاحیه نمایشواره

نکته‌سنج درباره مدت زمان تمرینات این اثر عنوان کرد: ما تقریباً حدود یک ماه با سه گروه که هر سه یک نمایش را اجرا می‌کنند، تمرین داشتیم و تمامی عوامل و بازیگران گروه، دانشجویان رشته تئاتر هستند.

او در ادامه با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری با اجرای این نمایش ضمن روایت اتفاقی تاریخی، اشتغال‌زایی برای جوانان، استعدادیابی و حرکت حرفه‌ای خودجوشی اتفاق افتاده است.

بازیگر فیلم سینمایی "قلب سفید قاصدک‌ها" درباره طراحی لباس این نمایشواره اظهار کرد: در حد بضاعت‍‌مان به نوع طراحی لباس و پوشش آن دوران نزدیک شده‌ایم هرچند که در اجرای امسال تغییرات بیشتری به چشم می‌خورد. امسال طراحی گریم بسیار حرفه‌ای‌ست و سال بعد نیز به لحاظ طراحی لباس اتفاقات حرفه‌ای‌تری خواهد افتاد.

علی نکته‌سنج ضمن بیان اینکه موسسه ریحانه نبی حامی این نمایشواره است، گفت: این نمایشواره سومین کار موسسه ریحانه نبی است و این موسسه به صورت کاملاً خودجوش از این حرکت فاطمی و عوامل جوان این اثر حمایت می‌کند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این راستا حمایت‌ها و کمک‌هایی داشته است و از این طریق مراتب تشکر خود را به ریاست این سازمان اعلام می‌کنم.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: عوامل جوان این گروه با حمایت آقایان آخوندی، خوش رفتار، سراهی و موسسه ریحانه النبی که پای این کار ایستادند، با انرژی و عشق ظاهر شدند. به نظرم اکنون دوران جوان‌هاست و باید برایشان اشتغال‌زایی شود. هر ساله در "کوچه‌های بنی‌هاشم" خواهم ماند و به دنبال آن هستم تا برای جوان‌ها اشتغال‌زایی کنم. بخش عظیمی از نمایش محیطی این است که تماشگر با اثر همذات‌پنداری کند و این جوان‌ها تمام تلاش‌شان را در این راستا از دل و جان انجام می‌دهند.  

افتتاحیه نمایشواره

داستان این نمایش از روزگار امروز آغاز می‌شود و در سفری تاریخی مخاطب را به ۱۴۰۰ سال پیش می‌برد. محوریت داستان نمایش، شهادت حضرت زهرا (س) است اما از وفات پیامبر (ص) تا امروز و جان‌فشانی شهدای مدافع حرم و ظهور حضرت حجت ادامه پیدا می‌کند. 

نمایشواره فرهنگی مذهبی "کوچه‌های بنی‌هاشم" محصولی از موسسه ریحانه‌النبی (س) و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و تا بیستم بهمن ساعت ۱۷ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان است. برای بازدید از این نمایشواره می‌توانید به نشانی میدان ولی‌عصر (عج)، ابتدای بلوار کشاورز مراجعه کنید.