سرویس سینمایی هنرآنلاین: در روز نهم از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر یک فیلم مستند و سه فیلم داستانی در پردیس ملت روی پرده رفت.

در نخستین سئانس از این روز فیلم مستند "تمام چیزهایی که جایشان خالی است" به کارگردانی زینب تبریزی به نمایش درآمد که روایتی از جنگ دو زن با سرطان است. تبریزی در نشست خبری این فیلم مستند بیان کرد: حسرت من این است که این کاش فیلم بیشتر دیده شود. دوست داشتیم بیشتر مورد محبت دوستان رسانه قرار بگیریم اما به این نتیجه رسیدم که نمی‌شود کسی را به زور مجبور کرد فیلم را ببیند.

وی عنوان کرد: بخشی از سختی ساخت این فیلم این بود که هیچ بیمارستانی به ما اجازه ورود نمی‌داد اما در نهایت در بیمارستان آن هم به واسطه آشنایانی که داشتیم توانستیم تصاویری تهیه کنیم.

در ادامه این روز فیلم "سونامی" به کارگردانی میلاد صدرعاملی به روی پرده رفت. قصه روایتی است از زندگی دو قهرمان المپیک که یکی سال‌ها پیش از المپیک جامانده و دیگری برای رسیدن به المپیک تلاش می‌کند حال این دو پس از سال‌ها به رقابت با هم می‌پردازند. در این فیلم بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع نوری، محمدرضا غفاری، فرشته حسینی، رعنا آزادی ور، مهدی ژوله و علیرضا استادی به ایفای نقش می‌پردازند.

در نشست خبری "سونامی"، میلاد صدرعاملی در مقام کارگردان فیلم اولی که فیلمش در بخش نگاه نو به نمایش درآمده است درباره این اثر گفت: خواستم از کلیشه قهرمان و ضدقهرمان فاصله بگیرم و زندگی دو قهرمان را به صورت موازی به تصویر بکشم. از نظر من بهرام رادان نقش مکمل در این فیلم نداشت. اتفاقی که برای ترگل و دوستانشان در فیلم رخ داد، کاملا واقعی است.

او توضیح داد: زمانی که "سونامی" ساخته شد پدرم عضو شورای پروانه ساخت نبود، پس حمایتی از طرف وی نداشتم.

بهرام رادان نیز بیان کرد: هر بازیگری یک استراتژی برای خود دارد. من توانم را در سینما متمرکز کردم و امیدوارم انتخاب‌های خوبی داشته باشم. سختی کار در این فیلم این بود که در تکواندو در ۲۵ سالگی بازنشسته می‌شوند. ما تمرینات سختی داشتیم و کاش تمرین بیشتری داشتیم تا از خودم راضی باشم، رویای فیلم ورزشی از سال ۲۰۰۴ المپیک آتن در من وجود داشت و خوشحالم که این رویا به واقعیت پیوست.

در سئانس سوم از روز نهم جشنواره فیلم فجر نوبت به اکران فیلم " جان دار" به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری رسید که این فیلم نیز در بخش نگاه نو حضور دارد و تاکنون جزو فیلم‌های آرا مردمی بوده است. این فیلم نیز روایتی است از زندگی یک خانواده و در آن فیلم فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، جواد عزتی، باران کوثری، مسعود کرامتی و گیتی قاسمی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

امیری دوماری درباره آوار مصیبت و مشکلاتی که در فیلم وجود دارد و بعد از فیلم "ابد و یک روز" باب شده، توضیح داد: فکر نمی‌کنم بعد از این فیلم پرداختن به رئالیسم اجتماعی مد شده باشد، چون رئالیسم اجتماعی از سال‌ها قبل و فیلم‌های خانم بنی‌اعتماد وجود داشته و ما نیز سعی نداشتیم بدبختی را نشان دهیم بلکه می‌خواستیم حرف مدنظرمان را انتقال دهیم.

مجیدی تهیه کننده این فیلم نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به ورود پول کثیف در سینما اعتقاد دارد یا خیر، گفت: چرا این دوستان سوال نمی‌کنند که چطور از دو کارگردان جوان و خوش آتیه حمایت و آن‌ها را دعوت به سینمای ایران کردید. در این فیلم همه چیز شفاف است. ۵۰ درصد از سرمایه فیلم توسط خود کارگردانان و بقیه توسط علی اسدزاده پرداخت شده، نه آن فردی که‌ مدنظر شما است. این صحبت‌ها بی‌اخلاقی و فرامتنی است پس بهتر است تهمت‌تان را از مراجع ذی صلاح پیگیری کنید.

حامد بهداد نیز در این باره توضیح داد: درباره بازی در فیلم "گربه‌های ایرانی" بهمن قبادی از من سوالات زیادی شد و در آن زمان بی‌حرمتی‌هایی هم به من شد. واقعیت این است که ما اول با فیلمنامه روبرو هستیم. وقتی موارد جذابی در فیلمنامه می‌بینم علاقه مند می‌شوم که در فیلم بازی کنم. بعد از آن طرف حساب من تهیه‌کننده وکارگردان است، اما اقرار می‌کنم که درباره مسایل اقتصادی و روابط پیچیده و پنهان مالی بی‌خبرم اما منظور شما را درک می‌کنم و با شما همراه هستم.

هومن‌ بهمنش فیلمبردار نیز در این باره گفت: ارشاد از ابتدا فرمی را در اختیار افرادی که می‌خواهند پروانه ساخت بگیرند قرار می‌دهند که در آن نام سرمایه گذار مشخص است. بنابراین همه چیز قانونی است. همه عوامل به اسم آقای مجیدی قبول کردند در فیلم حضور یابند و آقای اسدزاده هم به‌عنوان سرمایه‌گذار بعدا به گروه اضافه شدند. حمله عجیب و غریبی از طرف مطبوعات به افرادی می شود که پول وارد سینما کرده‌اند. همه عوامل به پروانه ساخت و نام تهیه‌کننده نگاه می‌کنند و بقیه مسایل‌ به ما مربوط نیست. مگر خود شما می‌دانید که هزینه‌های رسانه‌تان از کجا تامین می‌شود؟

در ادامه جواد عزتی درباره حضورش در فیلم بیان کرد: معمولا اولین‌ چیزی که در بخش خصوصی به آن فکر می‌کنم این است که کار درستی انجام دادم یا نه. در مجموع بسیار خوشحالم که در فیلم حضور دارم و انتقاداتی هم به پایان فیلم وارد است که ممکن است خودم هم به آن اعتقاد داشته باشم، اما این نظر کارگردانان فیلم بوده و برایم محترم است.

فرضی‌زاده مجری طرح فیلم در پایان نشست توضیح داد: محمد امامی رسماً از فیلم کنار رفته است و هیچ سرمایه‌ای در فیلم وارد نکرد. خانم معتمدآریا موقع امضای قرارداد رسما از ما درباره سرمایه گذار سوال کردند و نگران ورود پول کثیف به فیلم بودند که برایشان مسجل شد مشکلی از این بابت وجود ندارد.

اما در نهایت در پایان روز نهم فیلم "قسم " به کارگردانی محسن تنابنده به روی پرده رفت، فیلمی که با یک غافلگیری به پایان رسید. انتظار می‌رود که این فیلم بتواند با موفقیت خوبی در جشنواره و اکران‌های عمومی مواجه شود. در این فیلم مهناز افشار، حسن پورشیرازی، سعید اقاخانی، مهران احمدی به ایفای نقش می‌پردازند. "قسم" روایتی است از یک خانواده که قرار است برای انجام مراسم قسامه به دادگاهی در مشهد بروند اما در طی مسیر برایشان اتفاقاتی رخ می‌دهد که پیش برنده قصه است.

تنابنده درباره طرح صحیح برخی مسایل حقوقی در این فیلم گفت: از سوی قوه قضائیه مشاوران قضایی داشتم. از سوی دیگر بیش از پنجاه پرونده که به صورت محرمانه به دستم رسیده بود خواندم. درباره آزادی متهم به قتل هم باید بگویم قاضی حمیدیان که از قضات بزرگ هستند و چندین پرونده قسامه داشتند ما را راهنمایی کردند. از سوی دیگر وقتی پنج سال از یک پرونده می گذرد و قضیه لوس می‌شود و فرد متهم به قید وثیقه آزاد می‌شود. یک وقتی هست فیلمنامه با مشاور چهارتا وکیل نوشته می‌شود اما یک وقتی هم هست که با نظر قضات بزرگ نوشته می‌شود که ما از این قضات استفاده کردیم.

وی در ادامه خطاب به سوال‌کننده‌ای که نکات حقوقی فیلم را محل ایراد دانسته بود، بیان کرد: شما بسیار ناآگاه هستید! من به قدری پرونده‌ها را بررسی کرده‌ام که مو لای درز این وجه داستان نمی‌رود. برای قسامه تعداد قسم باید به پنجاه نفر برسد از همین رو معتقدم شما که انتقاد می‌کنید اصلا مسلط نیستید و سوادش را هم ندارید. شما به نکته خوبی اشاره می‌کنید؛ در ارشاد کسی نیست که قانون بداند اما من به شما می‌گویم بالا سر این فیلم سه قاضی گردن کلفت وجود داشته است. در چنین پرونده‌هایی رای به پنجاه قسم است و اگر شما نتوانید پنجاه نفر را بیاورید رای به تکرار قسم است. اگر من تنها پای این فیلمنامه نشسته بودم حرف شما صحیح بود اما قاضی حمیدیان کسی است که باعث شد "عروس آتش" ساخته شود. اگر گردن شما کلفت‌تر از مشاوران قضایی است این نکته دیگری است. شما بروید کمی بیشتر بخوانید تا برایتان حل شود.

در ادامه مهناز افشار در پاسخ به سوالی مبنی‌بر ابهام در منابع مالی این فیلم عنوان کرد: جامعه به سمتی رفته است که نگاه نمی‌کنیم عملکردها چیست. الان عادت کرده‌ایم اگر از کسی خوشمان بیاید اگر حرف بد بزند او را تشویق می‌کنیم و برعکس! اما شما هیچوقت پرسیده‌اید منابع مالی خبرگزاری‌ها چیست و شما از کجا حقوق می‌گیرید؟ برای من خروجی کار شما مهم است به همین دلیل فکر می‌کنم بهتر است شما هم به خروجی کار نگاه کنید. البته شاید من اشتباه می‌کنم.